خبرگزاری کار ایران

بهانه جدید تامین اجتماعی برای قطع بیمه کارگران ساختمانی

رئیس انجمن صنفی جوشکاران و اسکلت‌سازان تهران از قطع بیمه کارگران ساختمانی به دلیل اتمام اعتبار کارت‌های مهارت‌‌ و آنچه سازمان فنی و حرفه‌ای هوشمند کردن این کارت‌ها اعلام کرده است، انتقاد کرد.

«مرادحسین مرادی» در این باره به ایلنا گفت: بیمه تعداد قابل توجهی از کارگران ساختمانی که تاریخ اتمام اعتبار کارت‌های مهارت‌شان آبان سال گذشته بوده است، بدلیل آماده نشدن کارت‌های هوشمند قطع شده است. بیشتر این کارگران با مشکلات معیشتی دست و پنجه نرم می‌کنند و قرار نیست اگر  سازمان فنی و حرفه‌ای کارت‌های هوشمند را با تاخیر آماده می‌کند، حق و حقوق‌‌شان پایمال شود.

او افزود: ممکن است این کارگران یا اعضای خانواده‌‌هایشان در مدت سه یا چهار ماهی که زیر پوشش بیمه قرار ندارند بیمار شوند، در این صورت مجبورند تعرفه‌های پزشکی را به قیمت آزاد پرداخت کنند که این ستم بزرگی در حق این قشر محروم است.

مرادی با اشاره به قرار قبلی سازمان تامین اجتماعی و نمایندگان کارگران ساختمانی مبنی بر منوط شدن بیمه این کارگران به تاییدیه صنف مربوطه، تصریح کرد: گروهی از کارگران ساختمانی، کارگر فصلی هستند بنابراین امکان دارد روزی که بازرس تامین اجتماعی به محل کار آنها سر می‌زند، در محل کار حاضر نباشند. سازمان تامین اجتماعی حق ندارد بیمه این گروه از کارگران را بدون توجه به تاییدیه صنف مربوطه قطع کند.

رئیس انجمن صنفی جوشکاران و اسکلت‌سازان تهران در پایان گفت: خیلی صورت خوشی ندارد که بیمه کارگران ساختمانی را بدون آنکه به آن‌ها اطلاع دهند قطع می‌کنند. بسیاری از کارگران چند ماه بعد از آنکه بیمه‌شان به دلایل واهی قطع شده است، از این موضوع خبردار می‌شوند. سازمان تامین اجتماعی حداقل کاری که می‌تواند بکند این است که برای بیمه شدگان احترام قائل شود و قبل از حذف‌شان از زیر پوشش بیمه به آن‌ها اطلاع دهد.

کد خبر : ۲۷۲۹۷۱