خبرگزاری کار ایران

گزارش خبری

تأخیر ۳ ماهه در پرداخت حقوق کارگران معدن چشمه پودنه/ اخراج به دلیل اعتراض

asdasd
کد خبر : ۲۷۳۰۹۸

منابع کارگری در کرمان، از تاخیر ۳ ماهه در پرداخت دستمزد کارگران معدن زغال سنگ چشمه پودنه خبر می‌دهند. در همین حال گفته می‌شود از در سال جاری یکی از کارگران این معدن به دلیل اعتراض صنفی اخراج شده‌ است.

کارگران این معدن به ایلنا گفته‌اند، علی رغم گذشت یک ماه از سال جدید هنوز حقوق ماههای بهمن، اسفند، فروردین و حق پاداش پایان کار سال گذشته به آن‌ها پرداخت نشده است. 

یکی از کارگران معدن چشمه پودنه با اعلام نارضایتی از شرایط به وجود آمده در معدن گفت: حقوق دی ماه کارگران سه روز پیش پرداخت شده و هنوز از دستمزد باقی ماه‌ها خبری نیست. 

این کارگر ادامه داد: در شرایط فعلی اگر اعتراضی هم صورت بگیرد مستقیما به اخراج کارگر منجر می‌شود.

به گفتهٔ این کارگر از ابتدای امسال ۳ نفر از کارگران معدن چشمه پودنه از کار اخراج شده‌اند. به گفتهٔ وی، دلیل اخراج دو نفر از این کارگران غیبت‌های کاری بوده اما یک نفر دیگر تنها به دلیل اعتراض صنفی اخراج شده است. 

وی گفت: دلیل اخراج یکی از این کارگران اعتراض به تعویق حقوق و دستمزد بوده است و اساسا هیچ توجیه منطقی برای اخراج این کارگر باسابقه وجود نداشته است.

کارگران می‌گویند، کارفرما این کارگر را که یکی از متخصص‌ترین نیرو‌ها در کار خود بوده، به بهانهٔ فحاشی اخراج کرده است. بهانه‌ای که به گفتهٔ یکی از کارگران صحت ندارد و تنها دلیل اخراج این کارگر اعتراض به تعویق ۴ ماههٔ حقوق بود که منجر به عصبانیت کارفرما و در ‌‌نهایت اخراج وی شد. 

در همین حال این کارگر اخراجی که نخواست نامش فاش شود، در گفتگویی با ایلنا ضمن غیرقابل قبول خواندن دلایل اخراجش از سوی کارفرما گفت: کارفرما مرا متهم به فحاشی کرده در حالیکه طبق گواهی سایر کارگران معدن فحاشی در کار نبوده است. تنها دلیل اخراج من این است که با شخص کارفرما در ارتباط با شرایط زندگی‌ام و سختی‌هایی زیادی که بابت تعویق در پرداخت دستمزد با آن مواجه می‌شویم صحبت کردم. 

وی ادامه داد: ۷ سال است که در این معدن و در بخش استخراج آن کار می‌کنم، آیا حق من این است که با تهمت فحاشی مرا از معدن بیرون کنند. تمام حرف من با کارفرما این بود که چرا وقتی پول حاصل از فروش زغال به دستش می‌رسد اول دستمزد کارگر را پرداخت نمی‌کند. چرا باید ۴ ماه در پرداخت حق و حقوق ما تاخیر بیفتد و ما شرمندهٔ خانواده‌هایمان شویم. 

این کارگر گفت: هزینه‌های زندگی برای ما که تنها با همین حقوق اندک زندگی را می‌گذرانیم کشنده است. وقتی دیدم دخترم به خاطر ۱۲ هزار تومان پول که باید به مدرسه پرداخت می‌کرد و من نتوانستم به او بدهم نتوانسته یک روز به مدرسه برود شرمنده می‌شدم. تمام حرف من با کارفرما این بود که ما تا کی باید این وضعیت را تحمل کنیم. تا کی قرار است کارگر تنها گوش به فرمان شما باشد و هرچه بر سرش آوردید دم نزند. 

این کارگر ۳۳ ساله که هم اکنون به صورت یک کارگر روزمزد به کشاورزی مشغول است گفت: چند روزی است که به صورت روزمزد در یک باغ پسته مشغول به کارم تا خرج زندگی خانواده پنج نفره ام را تامین کنم. چاره‌ای جز این کار ندارم. ۷سال در بخش استخراج کار کردم، مثل خیلی از کارگران دیگری که در این بخش کار می‌کنند مشکل ریوی دارم با این وضعیت الان دیگر جایی به من کار نمی‌دهند که بخواهم در معدن دیگری مشغول به کار شوم. 

این کارگر ادامه داد: مشکل اصلی ما این است که‌ شأن کارگر در این معدن رعایت نمی‌شود. دستمان هم به جایی بند نیست، نمایندگانمان هم که صدایشان به جایی نمی‌رسد. آنقدر ناامیدیم که حتی نمی‌توانیم پیگیر وضعیتمان از طریق اداره کار باشیم. چون کسی نیست که به وضعیتمان رسیدگی کند. از دی ماه سال گذشته تا امروز ۱۲ - ۱۳ نفر از این معدن اخراج شدند هیچکس هم به این وضعیت رسیدگی نکرد. اگر می خواهند کاری کنند، حداقل جلوی ادامه پیدا کردن اخراجها را بگیرند.

وی ادامه داد: کارگران امنیت شغلی ندارند. قراردادهای‌ کار همه کارگران ۲۹ روزه است. از همهٔ معادن اطراف تولیدمان بیشتر است اما با این وجود حتی حقوقمان را به موقع در یافت نمی‌کنیم. به محض اینکه اعتراضی هم صورت بگیرد اخراج می‌شویم. 

دلیل تکراری اخراج

عدم وجود نهاد کارگری و تاخیرهای ۳ تا ۴ ماهه در پرداخت دستمزد، شرایط کار را برای کارگران چشمه پودنه سخت کرده است. ۱۴ دی ماه سال گذشته بود که ۲۹۰ کارگر معدن چشمه پودنه  در اعتراض به تعویق ۴ ماهه در پرداخت حقوق و دستمزد به مدت یک هفته دست از کار کشیدند. در پی این اعتراض صنفی، ۲ نفر از کارگران با شکایت کارفرما بازداشت و سپس از کار اخراج شدند. پس از آن به دنبال وعده‌های داده شده مبنی بر پرداخت معوقات، کارگران به کار بازگشتند اما پس از آن در پی اتمام قرارداد‌های موقت، ۷ نفر دیگر از کارگران شرکت کننده در اعتراضات صنفی بیکار شدند. 

 دلیل اصلی عدم تمدید قرارداد این ۷ کارگران، از سوی کارفرما سردستگی آن‌ها در اعتراضات صنفی کارگران معدن چشمه پودنه عنوان شده بود. 

در آن زمان هم در حالیکه کارگران دلیل اخراج خود را شرکت در اعتراض صنفی می‌دانستند کارفرما مدعی شده بود، دلیل اخراج کارگران به دلیل اعتراض صنفی نبوده است. آنزمان مدیریت معدن چشمه پودنه دلیل اصلی اخراج این دو کارگر را اهانت کارگران به وی در جریان اعتصابات عنوان کرده بود. نکته‌ای که به نظر می‌رسد در جدید‌ترین مورد اخراج هم مورد ادعای کارفرماست. 

 لازم به یاد آوری است، عدم وجود نهاد کارگری و همچنین در نظر گرفتن شرایط سخت کار از دیگر دلایل اعتراض کارگران معدن چشمه پودنه در چند ماههٔ گذشته بوده است. 

معدن چشمه پودنه در ۴۵ کیلومتری شهر کوهبنان در شمال استان کرمان قرار دارد و گفته می‌شود در حال حاضر بیش از ۲۵۰ کارگر در این معدن مشغول کارند.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز