خبرگزاری کار ایران

تعویق سه ماهه در پرداخت حقوق ۵۰ کارگر معدن چیروک در طبس

asdasd
کد خبر : ۲۷۶۲۴۳

منابع کارگری در طبس از تعویق سه ماهه حقوق نزدیک به ۵۰ نفر از کارگران شاغل در شرکت معدنی ماسه ریخته گری چیروک در ۵۰ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان طبس خبر می‌دهند.

یکی از کارگران در این باره به ایلنا گفت: این کارگران که با سوابق کاری بالا و در شرایط طاقت‌فرسا و غیرمعمولی در معادن روباز برای تولید ماسه طبیعی سیلیسی مشغول به کارند، از بهمن ماه سال گذشته تاکنون حقوق ودستمزد دریافت نکره‌اند. 

این کارگر با بیان اینکه در حال حاضر حقوق ماه‌های بهمن و اسفند در سال ۹۳ و حقوق فروردین امسال به کارگران پرداخت نشده گفت: بیمه‌های کارگران نیز با تعویق‌های ۱۵ روزه به حساب تامین اجتماعی واریز شده و در طول این مدت به دلیل تاخیر در تمدید دفترچه‌ها گاهی مجبور شده‌ایم از جیبمان  مخارج درمانی را پرداخت کنیم. 

این کارگر ادامه داد: علی رغم شرایط سخت کار هیچگونه سختی کاری به کارگران تعلق نمی‌گیرد و برخی از کارگرانی که با ۲۰ سال سابقهٔ کار در شرف بازنشستگی هستند به دلیل عدم پرداخت ۴درصد بیمه سخت و زیان آور از سوی کارفرما با مشکل در روند بازنشستگی خود مواجه شده‌اند و مجبورند با وجود بیماری‌های تنفسی که با آن درگیرند همچنان در معدن کار کنند. 

کارگران چیروک همچنین از عدم وجود قرارداد کاری بین کارگر و کارفرما معدن خبر داده اند و می‌گویند، از حدود ۵۰ نفری که در این معدن مشغول به کارند نزدیک به ۱۰ نفر قرارداد کاری دارند و مابقی بدون قرارداد در این معدن مشغول به کارند. 

کارگران می‌گویند، با وجود اینکه وضعیت فروش و تولید این شرکت معدنی مطلوب است اما از زمان روی کار آمدن مدیریت جدید در دو سال گذشته وضعیت پرداخت حقوق و دستمزد کارگران با مشکل مواجه شده است. و طرح طبقه بندی مشاغل هم که مدتهاست قرار است عملیاتی شود به مرحلهٔ اجرایی نرسیده است. 

یکی از کارگران در رابطه با پیگیری‌های انجام شده در خصوص مطالبات عقب افتاده کارگران گفت: در طول این مدت از اداره کار و بخشداری آمده‌اند که به وضعیت کارگران رسیدگی کنند اما حتی اجازهٔ ورود به این افراد داده نشده است. به گفتهٔ این کارگر، تاکنون هیچگونه همکاری از سوی اداره کار طبس و بخشداری جهت حل مشکل کارگران صورت نگرفته و یکی از دلایل اصلی آن نفوذ مدیریت شرکت در بین مسولین اداری است که در روند حل مشکلات کارگران اختلال ایجاد می‌کند. 

این کارگر همچنین به عدم وجود امنیت شغلی در نتیجه پیگیری مطالبات صنفی کارگران اشاره کرد و گفت: متاسفانه به خاطر نبودن امنیت شغلی کارگران می‌ترسند اعتراضی کنند. اخراج دو کارگر در سال گذشته به دلیل اینکه پیگیرحق و حقوقشان بودند نشان دهندهٔ همین قضیه است. 

معدن ماسه ریخته گری چیروک که نزدیک به ۱۷ سال از فعالیت مستمر آن می‌گذرد سهامی عام است وگفته می‌شود یکی از سه معدن مطرح تولید کننده سیلیس در کشور است. این معدن، هم اکنون با نزدیک به ۵۰ کارگر در طبس فعالیت می‌کند. 

شرایط سخت کار در معادن تولید سیلس و بروز بیماری‌های ریوی نادر در میان این کارگران سالهاست زنگ خطر را برای مدیران معادن تولید کننده سیلیس، ناظران ایمنی و بازرسان اداره کار به صدا درآورده است. گفته می‌شود بسیاری از بیماری‌های ریوی که در این بخش شیوع پیدا می‌کند، تا چندین سال بدون علامت باقی می‌ماند و فقط از طریق عکس و رادیوگرافی ریه، آثار سیلیس قابل مشاهده است و تنها راه کاهش عوارض آن، خروج از محیط آلوده و ورود به محیط پاک و عاری از سیلیس است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز