خبرگزاری کار ایران

گزارش خبری

معوقات حقوقی کارگران فرش باستان ۵ ماهه شد/ادامه شرایط بحرانی

asdasd
کد خبر : ۲۷۸۴۹۳

کارگران به ایلنا گفته‌اند، به غیر از بخشی از حقوق آذرماه هنوز حقوق ماه‌های دی، بهمن، اسفند ۹۳ و عیدی و پاداش و دستمزد فروردین ۹۴ به آن‌ها پرداخت نشده است. این کارگران همچنین در خصوص معوقات بیمه‌ای شان گفتند، از اسفند ماه سال گذشته بیمه کارگران هم به حساب تامین اجتماعی واریز نشده است.

با گذشت نزدیک به دو ماه از شروع سال جدید کارگران فرش باستان یزد هنوز موفق به دریافت مطالبات معوقه ۵ ماه گذشته خود نشده‌اند. 

 کارگران فرش باستان یزد به ایلنا گفته‌اند، به غیر از بخشی از حقوق آذرماه هنوز حقوق ماه‌های دی، بهمن، اسفند ۹۳ و عیدی و پاداش و دستمزد فروردین ۹۴ به آن‌ها پرداخت نشده است. این کارگران همچنین در خصوص معوقات بیمه‌ای‌شان گفتند، از اسفند ماه سال گذشته بیمه کارگران هم به حساب تامین اجتماعی واریز نشده است. 

یکی از کارگران این کارخانه بزرگ فرش ماشینی در ارتباط با وضعیت کارخانه فرش باستان یزد گفت: حدود ۳ سالی است که به دلیل آنچه کمبود نقدینگی و بدهی به شرکت‌های دیگر عنوان شده، بیش از ۱۲۰ کارگر قراردادی در این شرکت تعدیل شده‌اند به نحوی که هم اکنون تعداد کارگران شاغل در این کارخانه به ۱۹ نفر رسیده است. در طول سال گذشته هم حقوق کارگران معمولا با سه ماه تاخیر پرداخت می شد اما این بار ادامه یافتن این شرایط، کارگران را بیش از پیش دچار دردسر کرده است.

 به گفتهٔ این کارگر، تعداد نیروهای این شرکت در سال‌های گذشته مجموعا ۱۸۰ نفر بود که تعدادی از آن‌ها رسمی بودند و در سه سال گذشته همزمان با شروع تعدیل نیرو‌ها بازنشسته شده‌اند و مابقی کارگران قرارداد موقت بوده‌اند که علی رغم اینکه برخی از آن‌ها ۱۵ تا ۱۸ سال سابقهٔ کار در این کارخانه را داشتند، تعدیل شده‌اند. 

گفته می‌شود، کارگران باقیمانده که شامل نیروهای رسمی و قراردادی و برخی از آنان هم در شرف بازنشستگی قراردارند در پی عدم تمایل سهامداران نسبت به ادامهٔ فعالیت کارخانه و فروش زمین و دستگاههای آن، از آذر ماه سال گذشته در دریافت مطالبات حقوقی خود با مشکل مواجه شده‌اند. 

کارگران می‌گویند، سهامداران که تنها به فکر منافع خودشان از فروش زمین کارخانه هستند چندان به وضعیت کارگران توجهی نمی‌کنند و علی رغم وعده‌هایی که در چند ماه گذشته برای پرداخت مطالبات کارگران داده‌اند هنوز هیچ وعده‌ای را عملی نکرده‌اند. 

به گفتهٔ یکی از کارگران، برخی از نیروهایی که در مرحلهٔ بازنشستگی قرار دارند به این دلیل که هنوز ۴درصد سهم کارفرما به تامین اجتماعی واریز نشده با مشکل در روند بازنشستگی خود مواجه شده‌اند. 

این کارگران همچنین روند رسیدگی به وضعیت خود از طریق اداره کار یزد و سایر مسولین ذیربط را نامطلوب می دانند و می گویند آنچه در شرایط فعلی کارگران را ناراحت می کند این است که علی رغم اینکه بارها در طول ماههای گذشته مشکلات خود را با مسولین درمیان گذاشته اند اما هیچ راهکار درستی برای دریافت مطالبات معوق کارگران ارائه نشده است.

سهامداران تمایلی به ادامه فعالیت ندارند

در همین رابطه مدیریت فرش باستان یزد در گفتگویی با خبرنگار ایلنا پیرامون ادامه یافتن شرایط نامساعد در کارخانه فرش باستان یزد می‌گوید، شرایط به هیچ وجه مساعد نیست و سهامداران کارخانه تمایلی به ادامهٔ فعالیت این شرکت ندارند. 

وی در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود اینکه قرار بود تا پیش از پایان سال قراردادی برای فروش برخی از دستگاه‌ها و ماشین آلات کارخانه بسته شود و معوقات کارگران پرداخت شود هنوز این اتفاق نیفتاده است ،گفت: قرار بود قراردادی برای فروش برخی دستگاههای شرکت بسته شود اما متاسفانه به دلیل اینکه نتوانستیم باتوجه به شرایطی که داشتیم با خریدار به توافق برسیم به همین دلیل آن فرصت از دست رفت. اما کماکان به وسیلهٔ آگهی و بسیج نیرو‌هایمان که نقش واسطه‌گری را دارند تلاش می‌کنیم دستگاه‌ها را بفروشیم و تعهدات پرسنلی و تعهدات مربوط به بانک‌ها را بپردازیم. 

حسین اخوان می‌گوید، از ماههای پایانی سال گذشته تاکنون به دنبال فروش برخی از دستگاههای کارخانه بوده‌ایم تا بتوانیم حقوق پرسنل و بدهی‌های را که داریم پرداخت کنیم اما متاسفانه هنوز موفق به این کار نشده‌ایم. 

به گفتهٔ وی در حال حاضر تنها پیشنهادی که می‌توان به کارگران داد این است که خود را به بیمهٔ بیکاری معرفی کنند که آن هم با توجه به سابقهٔ بالایی که دارند و اینکه برخی از آنان در شرف بازنشستگی هستند چندان به سود کارگران نیست. چون دریافتیشان تنزل پیدا می‌کند و نمی‌توانند با این میزان مستمری روزگار بگذرانند. 

مدیریت کارخانه فرش باستان یزد، تاکید کرد سهامداران همچنان به دنبال فروش زمین کارخانه و دستگاههای داخل کارخانه هستند و انگیزه‌ای برای تولید ندارند زیرا بر این باورند که این کار بازدهی برای صاحبان آن ندارد. 

علی رغم این، کارگران بر این باورند دلایل ارائه شده از سوی سهامداران فرش باستان و مدیریت این مجموعه مبنی بر بازدهی پایین کارخانه صحت ندارد. 

کارگران مدعی‌اند تولید فرش ماشینی علی رغم تمام کمبود‌ها هنوز هم سودآور است اما سهامداران شرکت به سود آوری بیشتری که در نتیجهٔ فروش زمین کارخانه نصیبشان می‌شود فکر می‌کنند و بیکاری کارگران برایشان اهمیتی ندارد. 

یکی از کارگران در این باره می‌گوید، فرش باستان هنوز هم در زمرهٔ کارخانه جات بزرگ فرش ماشینی است که به لحاظ نام و آوازه جزء بهترین هاست و می‌تواند در عرصهٔ تولید فرش ماشینی همچنان سرآمد باشد بنابراین اگر قرار بر فروش دستگاه‌ها و ماشین آلات کارخانه باشد این کارخانه می‌تواند با استفاده از شهرتی که دارد نسبت به فروش آن‌ها اقدام کند. 

نکته‌ای که به باور این کارگر با وجود ادعای مسولین کارخانه مبنی بر تلاش‌هایی که برای فروش دستگاه‌ها انجام داده‌اند تاکنون به نتیجه نرسید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز