خبرگزاری کار ایران

گزارش خبری

کارگران اخراجی معدن مهدی آباد در انتظار جلسه فردا

asdasd
کد خبر : ۲۷۸۹۰۹

کارگرانی که پس از انتقال از معدن آنومالی شمالی به معدن مهدی آباد مهریز، از این معدن نیز اخراج شده‌اند، از برگزاری جلسه ی کمیسیون کارگری برای رسیدگی به موضوع اخراجشان در روز یکشنبه (سوم خرداد) خبر میدهند.

به گفتهٔ این کارگران در حالیکه کارفرمای معدن مهدی آباد درخواست بازگشت به کار مجدد کارگران اخراجی را رد کرده است، قرار است ظهر فردا طی جلسه‌ای که با حضور فرماندار، مدیریت سنگ آهن مرکزی، پیمانکار معدن مهدی آباد و نمایندگان کارگران در شورای تامین برگزار می‌شود به مسئلهٔ اخراج این ۱۴کارگر رسیدگی شود. 

یکی از کارگران در اینباره به ایلنا گفت: درخواست ما از فرمانداری این بود که شرایطی را فراهم کند تا شرکت سرب و روی مهدی آباد به تعهداتی که در صورتجلسهٔ بهمن ماه 93 در خصوص به کارگیری ۴۵ کارگر بیکار شده معدن آنومالی داده است عمل کند.

این کارگر ادامه داد: شبهاتی مبنی بر دادن اطلاعات غلط به فرمانداری بافق در خصوص دلایل اخراج کارگران وجود دارد. برخی شنیده ها حکایت از این دارد که مسولین معدن سرب و روی مهدی آباد به فرمانداری بافق که پیگیر وضعیت کارگران اخراجی است گفته که این کارگران به دلیل «کم کاری» اخراج شدهاند در حالیکه صحت ندارد .

گفتنی است، طبق صورتجلسه‌ای که در بهمن ماه ۹۳ توسط شورای تامین و با حضور مسولین سنگ آهن مرکزی تصویب شد قرار بر این شد تا مهرماه ۹۴ کارگران بیکار شدهٔ معدن آنومالی شمالی که تحت نظارت سنگ آهن مرکزی مشغول به کار بودند به معدن مهدی آباد در مهریز منتقل شوند تا پس از مساعد شدن شرایط نسبت به جذب و به کارگیری مجدد آن‌ها در معدن آنومالی شمالی و یا سنگ آهن مرکزی اقدامات لازم به عمل آید. در این صورتجلسه مدیریت سنگ آهن مرکزی وشرکت آپادانا کاوش ایرانیان (پیمانکار معدن مهدی آباد مهریز ) به کارگران این معدن وعده پرداخت حقوق و مزایای یکسان با زمان کار در معدن آنومالی و همچنین اختصاص سرویس رفت و برگشت را داد. وعده‌ای که به گفتهٔ کارگران هرگز عملی نشد.

کارگران می‌گویند علی رغم وعده‌های داده شده مبنی بر جذب همهٔ کارگران و پرداخت حقوق و مزایای مناسب، پیمانکار معدن مهدی آباد از‌‌‌ همان ابتدا با ورود بعضی از کارگران بیکار شده به معدن مخالفت کرد و از ۴۵ نفر کارگر آنومالی که خواستار کار در معدن مهدی آباد بودند، ۳۵ نفر جذب شدند. پس از آن با شروع به کاری سی و چند نفر باقیمانده در سال جدید و دریافت حقوق و دستمزد مدت زمان سپری شده، کارگران متوجه شدند میزان دستمزدشان به نسبت بالایی کاهش داشته و اضافه کاری‌ها هم حذف شده است.

یکی از کارگران دراین باره می‌گوید: وعده‌ای که بابت اختصاص سرویس رفت و برگشت داده بودند عملی نشد و کارگران مجبور بودند ۴روز در هفته را در خوابگاهی در نزدیکی معدن مهدی آباد اقامت کنند، با این همه برای اینکه ناچار بودیم قبول کردیم و به کارمان ادامه دادیم. بار‌ها درخواست کردیم برای اینکه در معدن سرب و روی کار می‌کنیم، بین کارگران شیر توزیع شود اما متاسفانه به درخواست ما رسیدگی نشد و درخواست‌های کارگران با بی‌توجهی از سوی کارفرما مواجه می‌شد. 

به گفتهٔ این کارگر، جذب نیروهای جدید که به تازگی به کار گرفته شده‌اند باعث شد تا پیمانکار معدن مهدی آباد اعلام کند دیگر نیازی به نیروهای قبلی که در واقع‌‌ همان کارگران منتقل شدهٔ آنومالی بودند، ندارد. به همین دلیل پس از اعتراضاتی که نسبت به میزان حقوق و دستمزد توسط برخی از کارگران صورت می‌گیرد ۱۴ نفر از آن‌ها را اخراج می‌کند.

این کارگر ادامه داد: آقای عسگری مدیرعامل سنگ آهن مرکزی به ما اعلام کرد که سنگ آهن مرکزی گنجایش لازم را برای جذب نیروی جدید را ندارد و به دلیل اینکه در حال کم کردن حجم کار هستیم فعلا باید برای کار به مهدی آباد بروید تا بعد نسبت به جذب شما اقدام شود. در حالیکه الان می‌بینیم با وجود اینکه نیرو نمی‌گیرند اما همین شرکت شهداب که پیمانکار معدن آنومالی بود روز به روز حجم و گنجایش دستگاه‌هایش را سنگین‌تر می‌کند. سوال ما این است که در شرایطی که می‌گفتند قرار است حجم کم شود چرا بارگیری از ۳۵ تن به ۶۵ تن رسیده است. اگر واقعا کمبود بودجه وجود دارد چطور حجم دستگاه‌ها سنگین‌تر می‌شود. به جای اینکه ساعت کار را افزایش دهند و حجم دستگاه‌ها را سنگین‌تر کنند تعداد نیروی بیشتری جذب کنند تا این تعداد کارگر هم بیکار نمانند. 

کارگران معترض می‌گویند، خواسته واقعی ما این است که در شهرخودمان مشغول به کار شویم و به معادن همسایه منتقل نشویم. اگر شرایط کار در بافق فراهم نیست حداقل باید شرایطی را فراهم کنند تا کارگرانی که به معدن همسایه منتقل می‌شوند از حقوق و مزایای مناسب برخوردار شوند تا سختی و مشقتی که برای این جا به جایی شغلی به آن‌ها تحمیل می‌شود قابل تحمل‌تر باشد.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز