خبرگزاری کار ایران

کارگران رجاء به تاخیر ۲ ماهه در پرداخت حقوق اعتراض کردند

با ادامه یافتن تاخیر در پرداخت مطالبات حقوقی کارگران رجاء، صبح امروز (۵ خرداد ماه)، کارگران در برخی از بخش‌ها دست از کار کشیدند و در مقابل اداره تعمیرات و نگهداری شرکت رجاء تجمع اعتراضی برپا کرده‌اند. تا لحظه تنظیم این خبر به کارگران اعلام شده است فعلا بودجه ی کافی برای پرداخت حقوق و مطالبات‌شان فراهم نشده است.

کارگران معترض در گفتگو با ایلنا عدم پرداخت حقوق و دستمزد ماههای فروردین و اردیبهشت را علت این اعتراض صنفی اعلام کرده‌اند. گفته می‌شود حقوق اسفند ماه کارگران در برخی از بخش‌ها طی روزهای گذشته به طور کامل تسویه شده است. 

به گفتهٔ یک منبع آگاه، از هفته‌های گذشته به کارگران وعده پرداخت حقوق و مزایای معوقه داده شده بود، اما با ادامه یافتن تعویق حقوق کارگران تعدادی از بخش‌های شرکت رجا امروز تصمیم گرفتند دست از کار بکشند. 

طبق شنیده‌ها، از صبح امروز کارگران در برخی از بخش‌ها از جمله قسمت برق، فنی و موتوریست‌ها دست از کار کشیده‌اند. 

کارگران می‌گویند، روز گذشته و با ادامه یافتن اعتراضات کارگران به تاخیرهای صورت گرفته در پرداخت حقوق از سوی شرکت‌های پیمانکاری رجاء، به آن‌ها وعده داده شده بود «تا فردا» بخشی از معوقات حقوقی‌شان پرداخت می‌شود. اما امروز کارگران از طریق نمایندگان‌شان که برای مذاکره با مدیران رفته بودند متوجه شدند رجاء اعلام کرده است در حال حاضر اصلا بودجه‌ای برای پرداخت مطالبات کارگران در اختیار ندارد و نمی‌تواند معوقات حقوقی را به طور کامل پرداخت کند. 

به گفتهٔ یکی از منابع کارگری، کارگران تهدید شده‌اند که در صورت بروز واکنش اعتراضی با تعطیلی بخش یا واحد مربوطه، با آنان برخورد خواهند شد. یکی از کارگران در این ارتباط می‌گوید: چون برخی از بخش‌ها در حال حاضر تنها در ایران فعال هستند، مدیران تهدید کرده‌اند که اگر واکنش اعتراضی صورت بگیرد این بخش‌ها به طور کامل جمع می‌شوند. 

گفتنی است، پیش از این و در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ماه از سوی دفتر مدیرعامل رجاء، اعلام شده بود کلیه معوقات حقوقی کارگران پیمانی رجاء در شرف پرداخت است. وعده‌ای که با گذشت ۲۵ روز از آن زمان هنوز محقق نشده است. 

 منابع آگاه کارگری می‌گویند، بخشی از حقوق به تعویق افتاده به دلیل بدهی میلیاردی است که رجاء به راه آهن و شرکت‌های پیمانکاری دارد. 

اختلاف چند برابری بین سطوح مدیریتی و کار‌شناسان رجاء، کارگران را نسبت به عمیق شدن شکاف مزدی بین سطوح مختلف کاری در رجاء نگران کرده است. برخی از کارگران می‌گویند، تا چند ماه پیش اختلاف‌ها بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان بود اما در چند ماههٔ اخیر با روی کار آمدن تیم جدید مدیریتی، اختلاف در پرداخت‌ها بین بدنهٔ رجاء و مدیران بخش‌های مختلف، میلیونی شده است. 

شرکت رجاء، یکی از شرکت‌های زیرمجموعه شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) است و گفته می‌شود نزدیک به ۳۰ هزار کارگر پیمانی دارد.

کد خبر : ۲۷۹۶۵۱