خبرگزاری کار ایران

کارگران لوله صفا پس از سی و پنج روز اعتصاب به کار بازگشتند

کارگران لوله و نورد صفا پس از سی و پنج روز اعتصاب صبح امروز (سه شنبه ۵ خرداد) به کار بازگشتند. این کارگران از ابتدای اردیبهشت ماه امسال در اعتراض به تعویق ۴ ماه حقوق و بیش از ۱۶ ماه حق بیمه دست از کار کشیده‌ بودند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کارگران سالن‌های «RB» و «پوشش» کارخانه لوله و نورد صفا عصر دیروز (دوشنبه ۴ خرداد) پس از تشکیل مجمع عمومی تصمیم گرفتند به اعتصاب سی و پنج روزه خود پایان دهند.

این کارگران با استناد به نامه رئیس اداره تامین اجتماعی ساوه که پرداخت حق بیمه‌های عقب افتاده‌ آن‌ها را تایید کرده است و پرداخت بخشی از معوقات حقوقی‌شان تصمیم گرفتند به اعتصاب خاتمه دهند. کارگران سالن‌های «ERW» و «اسپیرال» نیز صبح دیروز به کار بازگشته بودند.

گفته می‌شود کارفرما در ابتدای این هفته یک ماه از پنج ماه حقوق معوقه کارگران را پرداخت کرده بود. کارگران لوله و نورد صفا پیش از شروع اعتصاب حقوق ماه‌های دی، بهمن، اسفند و فروردین را دریافت نکرده بودند اما با طولانی شدن اعتصاب، حقوق اردیبهشت ماه نیز به این فهرست اضافه شد، بنابراین با احتساب یک ماه حقوقی که کارفرما در ابتدای این هفته پرداخت کرده است، کارگران لوله و نورد صفا بازهم چهار ماه حقوق طلبکارند.

این کارگران در شرایطی به کار بازگشته‌اند که پیش از این در میانه اعتصاب با امضای طوماری مدعی شده بودند کارفرما ۴ ماه از دستمزدشان را به گروگان گرفته است تا آن‌ها را به صورت «برده وار» وادار به کار کند.

منابع کارگری می‌گویند کارفرما وعده داده است حقوق‌ها را از این پس پیش از پایان هر ماه پرداخت کند و دو ماه از چهار ماه حقوق معوقه را نیز تا پایان امسال پرداخت کند، به این ترتیب که از مهر ماه به بعد در هر ماه به جای سی روز حقوق، چهل روز حقوق پرداخت کند یا در پایان فصول پاییز و زمستان یک ماه بیشتر به کارگران حقوق پرداخت کند.

منابع کارگری در عین حال می‌گویند «جعفر عظیم‌زاده»، فعال مستقل کارگری که روز یکشنبه (۳ خرداد) بازداشت شده بود، ظهر دیروز به اتهام تشویش اذهان عمومی از طریق انتشار اخبار اعتصاب کارگران محاکمه شده است. ظاهرا آقای عظیم‌زاده برای ادامه روند تحقیقات دادگاه به زندان مرکزی ساوه منتقل شده است.

پیش از این نیز «شاپور احسانی‌راد»، مشاور کارگران لوله و نورد صفا در تاریخ ۲۶ اردیبهشت به اتهام تحریک کارگران معترض این کارخانه بازداشت شده بود. او نیز در زندان مرکزی ساوه زندانی شده است.

کد خبر : ۲۷۹۷۳۶