خبرگزاری کار ایران

یک مقام صنفی خطاب به هیئت اعزامی ایران:

ظلم‌هایی که بر کارگران مناطق آزاد می‌رود را در ILO منعکس کنید

asdasd
کد خبر : ۲۸۰۷۵۵

عضو هیات مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان خوزستان خواستار انعکاس مشکلات صنفی کارگران شاغل در مناطق آزاد در اجلاس پیشروی سازمان جهانی کار شد.

«مصطفی نظری» در آستانه سفر هیئت اعزامی از سوی کارگران ایران به سازمان جهانی کار، به ایلنا گفت: احداث مناطق آزاد تجاری یک الگوی توسعه خارجی بود که حدود بیست سال پیش تاکنون در ایران اجرا شده و هر روز نیز بر وسعت آن افزوده می‌شود اما به دلیل آنکه مقررات کار حاکم در این مناطق بر نادیده گرفته شدن حقوق نیروی کار استوار شده است، از اعضای گروه کارگری حاضر در نشست سالیانه سازمان جهانی کار می‌خواهیم تا  مشکلات صنفی کارگران مناطق آزاد را در ILO منعکس کنند.

وی ادامه داد: شاید کارگرانی در دیگر کشورهای جهان نیز با چنین مشکلی مواجه باشند برای همین با این اقدام هیات نمایندگان کارگران ایرانی سازمان جهانی کار ناچار خواهد شد درباره وضعیت کارگران مناطق آزاد در همه جای جهان واکنش نشان دهد.

این فعال حقوق صنفی کارگران مناطق آزاد افزود: از وضعیت کارگران شاغل در مناطق آزاد دیگر کشورهای جهان چیزی نمی‌دانیم اما حداقل تجربه اجرای بیست ساله مقررات اشتغال مناطق آزاد اقتصادی در ایران نشان داده است که هیچ تضمینی برای تحقق ابتدایی ترین حقوق صنفی کارگران این مناطق وجود ندارد. به عنوان مثال در مناطق آزاد کارفرمایان مجبور به پرداخت حق عیدی و پاداش نیستند و می توانند هر زمان که خواستند کارگر ‌را بدون در نظر داشتن اینکه وی مرتکب کوچکترین قصور یا تخلفی شده‌ باشد اخراج کنند.

وی ادامه داد: برابر مقررات کنونی اشتغال نیروی انسانی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، کارگران از حق فعالیت صنفی منع شده‌اند و حتی نمی توانند در سطح کارگاه و یا مراجع حل اختلاف از یکدیگر دفاع کنند.

عضو هیات مدیره نهاد صنفی کارگران استان خوزستان ادامه: در چنین شرایطی میبینیم که دولت اصرار دارد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را توسعه دهد. برای همین معقدیم که اگر اعضای گروه کارگری ایران مشکلات همکاران خود در مناطق آزاد اقتصادی را مطرح کنند عواقب گسترش این مناطق برای کارگران به اطلاع مدیران و کارگران خواهد رسید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز