خبرگزاری کار ایران

نایب رئیس انجمن‌ کارگران ساختمانی کشور:

تخلف تامین اجتماعی یک میلیون کارگر را در نوبت بیمه قرار داده است

نایب رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور گفت ادامه سهمیه‌بندی بیمه کارگران ساختمانی که توسط سازمان تامین اجتماعی اعمال می‌شود، تخلف است.

 «هادی ساداتی» در این باره به ایلنا گفت: علی‌رغم تمام تلاش‌هایی که در دوسال گذشته برای پوشش بیمه‌ای تمام کارگران ساختمانی کشور انجام گرفته است، سازمان تامین اجتماعی امسال نیز بیمه کارگران ساختمانی را سهمیه‌بندی کرده است که این موضوع برخلاف ماده ۵ قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی است.

او در ادامه بیان کرد: این ماده قانونی سازمان تامین اجتماعی را موظف کرده که تمام کارگران ساختمانی را تحت پوشش بیمه قرار دهد، اما سازمان کماکان به سهمیه‌بندی بیمه کارگران ساختمانی ادامه می‌دهد، به گونه‌ای که بعد از گذشت دو ماه از ابتدای سال جدید تنها ۱۰۰ هزار سهمیه جدید در شهرهای مختلف کشور توزیع شده است.

ساداتی تصریح کرد: سازمان تامین اجتماعی پاسخگو باشد که چرا بیمه کارگران را به صورت سهمیه‌ای اعلام کرده است. بهانه‌هایی که در رابطه با حصول منابع آورده می‌شود قابل قبول نیست، چرا که منابع بیمه کارگران ساختمانی در قانون دیده شده است و این وظیفه سازمان است که برای اخذ این پول از دولت و کارفرمایان اقدام کند، نه آنکه بار کسری بودجه خود را به دوش کارگران ساختمانی بیندازد.

این فعال حقوق کارگران ساختمانی در عین حال گفت: تمام کارگران ساختمانی که تعدادشان بالغ بر دو میلیون نفر است باید بیمه شوند، بنابراین علاوه بر حدود یک میلیون کارگری که تاکنون بیمه شده‌اند، حدود ۷۰۰ تا یک میلیون کارگر دیگر باید بیمه شوند.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی استان مازندران در بخش دیگری از این گفتگو بیان کرد: در حالی که نزدیک به ۳۰ هزار کارگر ساختمانی در استان مازندران در لیست انتظار سازمان تامین اجتماعی قرار دارند، سهمیه بیمه اختصاص داده شده به این استان تنها جوابگوی حدود ده درصد از متقاضیان است.

ساداتی در پایان گفت: سازمان تامین اجتماعی در سال جاری ۳۲۰۰ سهمیه بیمه به کارگران ساختمانی استان مازندران اختصاص داده است که این تعداد حدود ده درصد از کارگران ساختمانی متقاضی بیمه در این استان را پوشش می‌دهد.

کد خبر : ۲۸۱۸۰۸