خبرگزاری کار ایران

گزارش خبری

ورود ۲۷ کارگر چینی به فولاد زرند/ باقی به تدریج می‌آیند

asdasd
کد خبر : ۲۸۱۸۹۵

منابع کارگری از صدور مجوز کار برای 27 نفر از کارگران چینی پروژه فولاد زرند خبر می‌دهند. با این حال مدیرکل کار کرمان می گوید مسئله چندان حاد نیست و کارگران چینی تنها برای مدت کوتاهی می آیند تا روند راه اندازی پروژه را تسریع کنند.

ورود  کارگران چینی به پروژه کارخانه فولاد سازی زرند موجب افزایش نگرانی کارگران پیمانی  این شرکت شده است. کارگران روز یکشنبه (۱۷ خرداد) به ایلنا گفته اند طرف چینی عملا اجازه کار را از آنها گرفته و قرار است کل کار به آنها سپرده شود. پیش از این اعلام شده بود قرار است 50 کارگر چینی ظرف یک هفته گذشته به کشور وارد شوند که طبق آخرین اطلاعات به دست آمده  تاکنون 27 نفر از آنها اجازه ورود به کشور را یافته اند و هم اکنون در سایت پروژه فولاد زرند مشغول به کارند.

با این حال مدیرکل کار کرمان معتقد است کار این کارگران تخصصی است و با توجه به تخصصی که دارند به پروژه وارد ده‌اند. به گفته این مقام دولتی به دلیل موقتی بودن کار و اینکه طرف چینی یکی از پیمانکاران پروژه است، ورود نیروی کار چینی نمی تواند خطری برای کارگر ایرانی داشته باشد.

رضا اسماعیلی درباره ورود این کارگران به پروژه فولاد زرند توضیح داد: این کارگران بر اساس قراردادی که شرکت چینی با این پروژه دارد قرار است به صورت متناوب و در چند مرحله وارد پروژه شوند و اقامتشان موقتی است و به عنوان نیروی کار متخصص از آنها استفاده می شود بنابراین چندان مشکل ساز نیستند. در صورتیکه این نیروها یک روز بیشتر از مدت قراردادشان در کشور بمانند آنوقت طبیعتا اداره کار هم نسبت به قضیه واکنش نشان خواهد داد.

اسماعیلی می گوید: موقتی بودن کار چینی ها در ایران و قول کارفرما مبنی بر عدم بیکار شدن کارگران ایرانی ما را مجاب می کند که مسئله چندان هم حاد نیست و کارگران چینی تنها برای مدت کوتاهی می آیند تا روند راه اندازی پروژه را تسریع کنند.

این مقام دولتی گفت: در حال حاضر 27 نفر از نیروهای کار چینی در سایت فولاد زرند حضور دارند که توانسته اند مجوز ورود به کشور را از مراجع ذیصلاح (اداره اتباع بیگانه وزارت کار) بگیرند.  اما هنوز با مجوز ورود 78 نفر دیگر موافقت نشده است.

اسماعیلی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا تمام نیروهای چینی که ظرف مدت اخیر وارد پروژه شده اند کارگر هستند یا خیر گفت: هنوز جزییات این نیروها به ما اعلام نشده اما قطعا این افراد جزء کارگران متخصص و مرتبط با بخش فنی کار هستند و به همین دلیل وارد پروژه شده اند.

گفتنی است، در کارخانه در حال احداث فولاد زرند ایرانیان بیش از 1800 نفر کارگر پیمانی کار می‌کنند که گفته می شود تا مهر 1395 برای احداث بخش کوره بلند در استخدام این پروژه قرار دارند. نگرانی کارگران این است که پس از ورود کارگران چینی جایابی مناسب برای‌شان انجام نشود و بیکار شوند. مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی کرمان اما در این رابطه می گوید این نیروهای پیمانی تا مهر 95 می توانند به طور متناوب به پروژه اضافه شوند و قرار هم نیست نیروی پیمانی ایرانی از پروژه حذف شود.

این درحالیست که روز گذشته (۱۶ خرداد) کارگران پیمانی پروژه کوره بلند فولاد زرند به ایلنا خبر دادند که مجوز کار آنها از سوی پیمانکار چینی صادر نشده است. یکی از کارگران در خصوص شرایط این روزهای کار در بخش کوره بلند پس از ارائه مجوز کار به طرف چینی گفت:طی روزهای گذشته طرف چینی اجازه کار را از نیروهای ایرانی گرفته و در پاسخ به نیروهای ایرانی که خواسته اند کار را مرحله به مرحله تحویل بدهند اعلام کرده است کل کار را به صورت یکجا از طرف ایرانی تحویل خواهد گرفت.  

ورود چینی‌ها با مجوز وزارت کار

ورود ۲۷ کارگر چینی به فولاد زرند/ باقی به تدریج می‌آیند

در همین حال اسماعیلی مدیرکل اداره کار کرمان ، در خصوص احداث کمپی با ظرفیت 1000 نفر برای اقامت کارگران چینی گفت: این نیروها به صورت متناوب و در چند مرحله وارد پروژه می شوند و اینطور نیست که به یکباره 600 تا 700 نفر کارگر وارد شوند. کمپی هم که بنابر ادعای نیروهای پیمانی ساخته شده صرفا با ظرفیت بالا ساخته شده و این لزوما نشان دهنده ی این نیست که قرار است هفتصد تا هشتصد نفر کارگر خارجی وارد پروژه شوند.

وی  در خصوص موضع گیری اداره کار کرمان در خصوص ورود کارگران چینی گفت:این تصمیم قطعا با صلاحدید وزارتخانه انجام می گیرد و هر موردی در چارچوب قانون انجام شود از نظر ما پذیرفتنی است.

وی ارائه ی هرگونه اطلاعات بیشتر در این خصوص را منوط به پیگیری هایی دانست که اداره کار از طریق وزارتخانه انجام خواهد داد.

گفتنی است، پروژه فولاد زرند با ظرفیت یک و نیم میلیون تن تولید شمش فولادی در سال، به مرحله احداث کارخانه به روش کوره بلند رسیده است. این پروژه دو پیمانکار اصلی دارد. شرکت «قائم رضا» پیمانکار اصلی و تامین کننده نیروی انسانی و شرکت «ساینو استیل» چین که تامین کننده قطعات و تجهیزات پروژه است. 
هفته ی گذشته نیروهای پیمانی این پروژه خبر از ورود 50 کارگر چینی به این پروژه دادند.این کارگران نگرانند که با آمدن نیروی کار چینی، کار از آنان گرفته شود.

پیش از این معاون اجرایی این پروژه به ایلنا گفته بود «قسمتی از بخش کوره بلند کارخانه فولادسازی زرند که قرار بود تحت نظارت پیمانکار ایرانی انجام شود به دلیل عدم تعهد پیمانکار به انجام وظایفش در مدت معین، قرار است از طرف ایرانی گرفته شود و به پیمانکار چینی سپرده شود.»

گفته می شود این نیروها تا مهر ماه 95 قرارداد دارند و اگرچه کارفرما وعده ی جایابی مشخص به کارگران ایرانی داده است اما محول کردن پروژه به نیروهای کار چینی در روند قرارداد آنها با کارفرمای اصلی نیز مشکل ایجاد می کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز