خبرگزاری کار ایران

شناسایی تعدادی از شرکت کنندگان در تجمع جویندگان کار عسلویه

asdasd
کد خبر : ۲۸۲۶۲۸

نماینده شورای اسلامی منطقه چاه‌مبارک در استان بوشهر می‌گوید پس از اعتراض هفته گذشته جویندگان کار، مسئولان منطقه عسلویه به خواسته‌ بومیان توجه بیشتری نشان می‌دهند اما پس از این تجمع، گروهی از شرکت کنندگان از روی عکس‌ها شناسایی و بازخواست شده‌اند.

به گزارش ایلنا، دوشنبه هفته گذشته (11 خرداد) جمعی از جوانان جویای کار که از اهالی شهرستان‌های نزدیک به منطقه ویژه عسلویه بودند با تجمع در دفتر واحد کار و خدمات اشتغال این منطقه نسبت به توزیع ناعادلانه فرصت‌های شغلی اعتراض کردند.

این اقدام اعتراضی از آن جهت حائز اهمیت است که به دلیل مقررات کار خاص حاکم بر بازار کار مناطق آزاد، بسیاری از حقوق صنفی کارگران این مناطق با توجیه «ایجاد فرصت‌های شغلی» نادیده گرفته شده است.

با این حال شرکت کنندگان در تجمع هفته گذشته خواستار آن بودند تا کارفرمایان و پیمانکاران پروژه‌های نفت و گاز منطقه عسلویه به هنگام استخدام کارگر، سهم بیشتری را برای بومیان در نظر بگیرند.

در این رابطه «بوهندی کمالی» رئیس شورای اسلامی منطقه «چاه‌مبارک» به ایلنا می‌گوید: هرچند در پی تجمع اخیر مسئولان اداری منطقه بصورت جدی‌تری به خواسته‌های صنفی کارگران جویای کار توجه می کنند اما هنوز این مطالبه محقق نشده است.

به گفته این فعال صنفی در منطقه چاه‌مبارک، این روزها که زمزمه‌های جذب نیرو در واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی مختلف از جمله پتروشیمی تخت جمشید، جم و بوشهر  شنیده می‌شود از نظر اهالی منطقه میزان سهمیه اختصاص یافته به کارگران بومی معیار مناسبی برای راست آزمایی وعده‌های مسئولان است.

وی در عین حال می‌گوید: باوجود این توجه و همگرایی مطلع شده‌ایم که بعد از ماجرای هفته گذشته برخی از شرکت‌کنندگان در تجمع شناسایی و مورد بازخواست قرار گرفته‌اند.

این مقام مسئول منطقه چاه مبارک ادامه می دهد: بصورت مشخص این افراد کسانی بوده‌اند که در حال حاضر به عنوان کارگر پیمانکاری در منطقه عسلویه کار می‌کنند و برای حمایت از جویندگان کار در تجمع مذکور شرکت کرده بودند.

کمالی که عقیده دارد شاغل بودن دلیلی نمی شود  تا افراد در جستجوی فرصت شغلی بهتر و پایدارتر نباشند، یادآور شد: اقدامی که هفته گذشته افتاد یک اجتماع مسالمت آمیز صنفی بود که شرکت کنندگان پس از وعده رسیدگی مسئولان به آن خاتمه دادند.

وی ادامه می دهد: اما واقعیت این است که وضعیت کارگران شاغل در این منطقه نیز مطلوب نیست و به نظر می رسد که از این بابت باید مقررات اشتغال مناطق آزاد مورد بازبینی قرار بگیرد.

این مقام صنفی یادآور شد: مطابق قوانین موجود، سرمایه‌گذاران پروژه‌های منطقه ویژه عسلویه موظف‌اند تا بخشی از نیروهای انسانی مورد نیاز خود را از میان اهالی مناطق عسلویه، پارسیان، مهر، لامرد، کنگان و برازجان استخدام کنند که زادگاهشان در شعاع 300 کیلومتری این منطقه قرار دارد.

کمالی افزود: بومیان منطقه عسلویه و به ویژه ساکنان مناطق همجوار پروژه‌های نفت و گاز از یکسو در معرض آلودگی‌های صنعتی قراردارند و از سوی مقابل با وجود آنکه در میان آنها نیروهای متخصص و تحصیل کرده هم وجود دارد اما  کافرمایان کمتر به جذب آنها تمایل نشان می‌دهند.

هرچند این فعال کارگری از نهادی که کارگران معترض را شناسایی کرده نام نبرده است اما به نظر می‌رسد این اقدام توسط نیروهای انتظامات مستقر در واحدهای مختلف عسلویه با کارگران شاغلی که در تجمع جویندگان کار حضور پیدا کرده بودند انجام گرفته باشد.

شناسایی تعدادی از شرکت کنندگان در تجمع جویندگان کار عسلویه

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز