خبرگزاری کار ایران

محرومیت دو ساله یک کارگر ساختمانی حادثه دیده از خدمات تامین اجتماعی

asdasd
کد خبر : ۲۹۰۱۷۸

یک کارگر بیمه شده ساختمانی در تهران که از حدود دو سال پیش در حین انجام کار دچار مصدومیت شده‌است تاکنون موفق به استفاده از حق دریافت غرامت دستمزد و مستمری طول درمان نشده است.

به گزارش ایلنا آقای «محمدعلی رستمی» که در سالهای اخیر به حرفه‌برق‌کاری ساختمان اشتغال داشته است با به اجرا درآمدن قانون بیمه‌ اجتماعی کارگران ساحتمانی از ابتدای سال 90 تحت پوشش خدمات بیمه اجباری سازمان تامین اجتماعی قرار گرفت تا اینکه در سال تاریخ 24 تیرماه سال 92 در یک پروژه تعمیراتی براثر سقوط از ارتفاع از ناحیه ران چپ دچار شکستگی استخوان می شود.

این کارگر ساختمانی که در آن زمان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار داشته است به استناد گواهی پزشکان ابتدا برای 5 ماه مشمول استراحت می‌شود که در نهایت مدت این استراحت پزشکی برای مدت دو سال تمدید می‌شود.

وی می‌گوید همان زمان وی به استناد اسناد معتبر پزشکی برای دریافت غرامت دستمزد به سازمان تامین اجتماعی مراجعه می کند اما تا به امروز سازمان تامین اجتماعی از پرداخت مزایای قانونی که می بایست به وی پرداخت شود خودداری کرده است.

آقای رستمی در توضیح اتفاقی که در این مدت دو ساله برای وی افتاده است می گوید از قرار معلوم سازمان تامین اجتماعی به استناد بخشنامه موسوم به «16» از پرداخت غرامت دستمزد به کارگران ساختمانی مانند من خودداری می کند.

وی که مدعی است در مدت این بازه دو ساله به غیر از سازمان بخش‌های مختلف سازمان تامین اجتماعی بارها و بارها به دفتر اشخاص مختلفی چون نمایندگان مجلس شورای اسلامی، انجمن‌های صنفی کارگری شهر تهران و حتی خانه کارگر مراجعه کرده است می‌گوید: در این بخشنامه آمده است براساس استعلام به عمل آمده از دفتر حقوقی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور اقدامات ساختمانی از قبیل، نقاشی، لوله‌کشی و قیرگونی و سایر موارد مشابه که عمدتا نیز پس از پایان کار صورت می‌گیرند تعمیرات اساسی تلقی نشده و در فرض غالب در خصوص آنها پروانه صادر نمی شود و برهمین اساس به کارگران بیمه‌شده‌ای که در جریان حوادث مربوط به قبیل فعالیت‌ها دچار آسیب‌دیدگی بشوند خدمات بیمه‌ای ارائه نمی شود.

وی ادامه داد: زمانی که سازمان تامین اجتماعی براساس مدارک سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای برای من به عنوان یک کارگر ساختمانی پرونده بیمه تشکیل داد کسی به من نگفت که برای استفاده از خدمات این سازمان باید حتما در پروژه‌های درحال ساخت کار کنم.

به گفته آقای رستمی کارهای ساختمانی همگی دارای ماهیتی غیر مستمر هستند و به همین دلیل محل کار کارگری که به این حرفه اشتغال دارد مدام در حال تغییر است.

این برقکار ساختمانی گفت: بلاخره همیشه که یک ساختمان را از نو بنا نمی کنند بسیار پیش می‌آید که یک ساختمان پس از تکمیل نیاز به تعمیرات پیدا می کند و برای این کار هم بازهم از کارگران ساختمانی استفاده می‌شود.

وی افزود: افراد مانند من اگر می دانستند که بعد از حادثه قرار است چه اتفاقی برای آنها بیفتند تمام تلاش خود را می‌کردند تا همیشه در پروژه‌های در حال ساخت کارکنند چون بالاخره بابت برخورداری از خدمات سازمان تامین اجتماعی در روز مبادا هزینه ای را پرداخت می کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز