خبرگزاری کار ایران

جزئیات حادثه مرگ کارگر ساختمانی در فاز 19 عسلویه

asdasd
کد خبر : ۲۹۱۷۲۸

با گذشت یک هفته از حادثه کشته شدن یک کارگر ساختمانی در منطقه عسلویه عکس‌های مربوط به محل وقوع این حادثه نشان می‌دهد که به احتمال قوی این کارگر در زمان حادثه از نا ایمن بودن محل کار خود مطلع نبوده است.

در روز 23 تیرماه «عزیز الـله آریایی» از کارگران ساختمانی شاغل در فاز 19 عسلویه بر اثر سقوط از ارتفاع جان خود را از دست داد، پس از یک هفته از وقوع این حادثه عکسهایی در ارتباط با محل وقوع این حادثه در اختیار ایلنا قرار گرفته‌اند.

این عکس‌ها که تعداد آنها سه قطعه است از طریق فعالان صنفی کارگری منطقه عسلویه در اختیار ایلنا قرار گرفته است احتمالا مدت زمانی بعد از حادثه منجر به فوت مرحوم آریایی تهیه شده و نشان می دهند که در لحظه حادثه کارگر متوفی در فضایی قرار داشته که بعد از نصب دیوار کاذب نمای بیرونی ساختمان بین آنها و دیوار اصلی ساختمان به وجود می‌آید.

از قرار معلوم این کارگر 22 ساله یاسوجی از طریق شرکت پیمانکاری آرمنو در استخدام شرکت پتروپارس بوده و در زمان حادثه به عنوان «کمک داربست‌زن» در پروژه ساخت و ساز ساختمان ویوگالری (اتاق کنترل فاز) کار می‌کرده‌است.

انتشار این عکس‌ها در حالی است که پیشتر منابع ایلنا دلیل وقوع این حادثه را نداشتن کمربند و تجهیزات فنی اعلام کرده و گفته بودند حادثه سقوط مرحوم آریایی زمانی اتفاق افتاده است که به وی ماموریت داده می‌شود تا جسمی را در ارتفاع داربست جابه جا کند.

تصویر نخستین عکس مربوط به ورودی محلی می‌شود که بعد از نصب نمای بیرونی ساختمان میان آن و اسکلت اصلی ساختمان به وجود آمده است و از قرار معلوم در روز حادثه مرحوم آریایی برای برداشتن جسمی که می‌بایست آنرا جابجا می‌کرده وارد این فضای خالی می‌شود.

جزئیات حادثه مرگ کارگر ساختمانی در فاز 19 عسلویه

منابع ایلنا با یادآوری اینکه جنس موادی که از آنها  برای ساختمان نمای بیرونی ساختمان به کار می رود قادر به تحمل سنگینی وزن یک انسان بالغ را ندارد ادامه می‌دهند: مطابق اصول ایمنی باید به تمامی کارگرانی که در چنین فضایی مشغول کارند کمربند ایمنی داده شود تا در صورت فروریختن سطح ناپایدار زیرین در ارتفاع معلق بمانند.

با همه این شرایط گویا در زمان حادثه مرحوم آریایی نه به کمربند ایمنی مجهز بوده و نه آنقدر از سست و ناپایدار بودن سطح زیر پای خود که در واقع بخشی از دیوار کاذب نمای بیرونی ساختمان محل حادثه را تشکیل می‌دهد خبر داشته است چنانچه در دومین تصویر ناحیه‌ای که به دلیل سنگینی وزن وی فرویخته و باعث سقوط منجر به فوت وی شده است به خوبی نشان داده شده است.

جزئیات حادثه مرگ کارگر ساختمانی در فاز 19 عسلویه

اما در سومین تصویر مربوط به سطح شیب‌داری است که در زیر محل سقوط مرحوم آریایی قرار داشته است و بصورت مشخص این کارگر ساختمانی بعد از پرت شدن به روی آن افتاده و غلت‌زنان سقوط می کند.

جزئیات حادثه مرگ کارگر ساختمانی در فاز 19 عسلویه

به گفته منابع ایلنا این احتمال وجود دارد که تخصص اصلی کارگرانی مانند مرحوم آریایی در انجام کارهای ساختمانی نباشد برپایه این ادعا کارگرانی از این دست که در منطقه عسلویه کم نیست در اصل کارگران کشاورز فصلی مهاجری هستند که در مقاطعی از سال برای تامین معاش خود وارد حرفه‌های موقت دیگری همچون کارهای ساختمانی می‌شوند.

برپایه این اطلاعات این گروه کارگران ممکن است به مدد سالها تجربه در حرفه ساختمانی یک کارگر متخصص تلقی شوند اما چون در اصل با مفاهیم تئوریک ناآشنا هستند اطلاع چندانی از اصول ایمنی کار ندارند و بنابراین بسیار پیش می‌آید که این گروه از کارگران در حین کار دچار حادثه شوند.

به گفته منابع ایلنا در این شرایط کارفرمایان و مجریان پروژه‌های ساختمانی نیز به دلیل مقطعی بودن زمان اجرای پروژه وقت چندانی را برای آموزش این کارگران اختصاص نمی دهند و حتی در این بین شاید کارگاه هایی هم وجود داشته باشد که در آنها اصول ایمنی در حد استانداردهای قانونی رعایت نشده باشد.

بصورت مشخص در باره الزام کارفرمایان به رعایت کردن اصولی ایمنی استاندارد در کارگاه‌های ساختمانی گفته می‌شود که در این قبیل کارگاه‌ها باید محدوده محل انجام کار کارگران خصوصا اگر در نقطه حادثه خیری مثلا در ارتفاع قرار داشته باشد باید از قبل با بستن حفاظ‌های ایمنی و یا حداقل نصب علائم هشدار دهنده مشخص شده باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز