خبرگزاری کار ایران

روز چهارشنبه در عسلویه اتفاق افتاد:

نقص فنی باعث آتش گرفتن کامیون حامل گوگرد شد

asdasd
کد خبر : ۲۹۲۴۳۵

در پی حادثه آتشسوزی یک دستگاه کامیون حامل بار گوگرد در منطقه ویژه عسلویه یک کارشناس ایمنی و حفاظت فنی نسبت به نادیده گرفته شدن استانداردهای قانونی حمل گوگرد در جاده‌های این منطقه هشدار داد.

به گزارش ایلنا رسانه‌های محلی منطقه خیلج فارس از آتشسوزی یک دستگاه کامیون حامل بار گوگرد در روز چهارشنبه 31 تیرماه خبر دادند و اعلام کردند که این حادثه خوشبختانه تلفات جانی به همراه نداشته است.

برپایه این اطلاعات دلیل در روز حادثه یک دستگاه کامیون حامل بار گوگرد در مسیر کنگان – بوشهر مشغول تردد بوده است که به دلیل ترکیدگی یکی از لاستیک‌های تایر تعادل خود را از دست داده و به سمت بیرون جاده واژگون و دچار آتشسوزی می شود.

گفته می شود تنها فرد مصدوم این حادثه راننده کامیون بوده به دلیل ناتوانی در کنترل ضربه ناشی از ترکیدگی لاستیک تایر براثر واژگونی از ناحیه دست دچار آسیب شده است.

در این رابطه «مسعود رفیعی» مدیرعامل شرکت کنگان‌دژ، پیمانکار حمل‌و‌نقل گوگرد در منطقه عسلویه در خصوص جزئیات این حادثه به خبرنگار ایلنا گفت: مطابق با تشخیص پلیس راه، راننده کامیون این شرکت که به قصد تخلیه گوگرد در انبار روباز واقع در شرق اتوبان کشوری در منطقه عسلویه از فاز 12 بارگیری کرده بود، بر اثر نقص در جلوبندی یا سیستم فرمان – ترمز به خارج از جاده منحرف شده و کامیون گوگرد دچار حریق می‌شود.

وی  با بیان اینکه  با انحراف کامیون و واژگون شدن کامیون، راننده آن از ناحیه دست راست دچار شکستگی می‌شود که بلافاصله به بیمارستان تأمین‌اجتماعی عسلویه و از آنجا نیز به بخش ارتوپدی بیمارستان کنگان منتقل می‌شود، گفت: در این حادثه یا ترمز خودرو عمل نکرده و یا سیستم جلوبندی خودرو مشکلی داشته است.

رفیعی افزود: کامیون‌های این شرکت در هر 24 ساعت باید 6 سرویس حمل‌ونقل گوگرد انجام بدهند تا مورد بازدید فنی قرار بگیرند اما این کامیون 14 روز در سرویس بوده و یک‌ماه آن سر نشده بود.

 

همچنین «شهرام غریب» از کارشناسان ایمنی و حفاظت فنی در منطقه عسلویه به ایلنا گفت: با وجود آنکه گوگورد یکی از مواد مصرفی مجتمع‌های پتروشیمی و پالایشگاهی محسوب می شود اما در مدت اخیر آنطور که باید به شرایط قانونی که برای جابجایی امن این ماده در نظر گرفته شده توجه نمی‌شود.

وی با محتمل دانستن اینکه ممکن است حادثه روز پنجشنبه در نتیجه نادیده گرفته شدن اصول ایمنی به وجود آمده باشد گفت: گوگرد سوخت اصلی اغلب صنایع نفتی و گازی را تشکیل می‌دهد، در گذشته صنایع این مواد را به‌صورت قالبی و بسته‌بندی شده حمل می کردند اما به‌دلیل صرفه‌جوئی در هزینه‌ها و زمان‌بر بودن به‌صورت پودری در جاده حمل و نقل می‌کنند.

این کارشناسان حفاظت فنی و ایمنی کار در منطقه عسلویه ضمن تأکید بر عدم رعایت «حمل‌ونقل ایمن» در مراکز مهم نفتی به چهار رکن اصلی این مهم اشاره کرد و گفت: یکی از ارکان مهم حمل‌ونقل ایمن که «دارا بودن استاندارد و امنیت بالای وسیله نقلیه» است که دست کم در حادثه روز پنجشنبه نادیده گرفته شده است.

«شهرام غریب» ضمن برشمردن چهار رکن اصلی برای انجام جابجایی امن محموله‌هایب مانند گوگرد اظهار داشت: سالم بودن ترمز، چراغ‌ها، اتاق کمپرسور، کمک فنرها، اتاق راننده، سالم بودن چرخ‌ها و سیستم‌های هیدرولیکی باید کنترل شود تا خودرو بتواند حتی در پیچ‌های 15 درجه و بیشتر نیز آسیب نبیند.

وی گفت: چنان‌چه هر یک از این سیستم‌های نامبرده خودرو مستهلک باشد از قدرت آن کاسته شده و آسیب‌پذیری گریزناپذیر خواهد شد.

این کارشناس ایمنی سه رکن دیگر حمل‌ونقل ایمن را «مدیریت ایمنی جاده، تردد در جاده‌های ایمن‌تر و کاربران ایمن‌تر جاده‌ای» نام برد و افزود: جاده‌های دارای سرشیبی‌های استاندارد و بدون دست‌اندار در مسیرهایی که محل رفت و آمد وسایل نقلیه سنگین مراکز نفتی است در کاهش بروز فجایع انسانی و تجهیزاتی حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: تعبیه جاده‌های ایمنی که مخصوص وسایل نقلیه سنگین حمل مواد نفتی مایع و جامد هستند نیز از اهم ارکان یک حمل و نقل ایمن در جاده‌هاست.

این کارشناس ایمنی در خصوص رکن بعدی حمل‌ونقل ایمن در جاده گفت: گذراندن دوره‌های تخصصی برای رانندگان، اسکورت‌ها، کمک راننده‌ها، آگاه بودن از نوع بار در حال انتقال و سلامت فکری، ذهنی و جسمی رانندگان از اهمیت بسیاری برخوردار است.

غریب با بیان این‌که گوگرد منشاء اصلی باران‌های اسیدی است بر پاکسازی گوگرد از محیط آغشته شده به آن تأکید کرد و ادامه داد: گوگرد در دمای 230 درجه دچار خودسوزی شده و چنان‌چه به حال خود رها شود حریق ایجاد کرده و با آزاد شدن گاز SO2  در فضا مشکلات تنفسی - ریوی برای افراد شاغل در آن منطقه نیز ایجاد خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز