خبرگزاری کار ایران

دبیر خانه کارگر خوزستان:

محرومیت کارگران مناطق بد آب وهوا از حمایت‌های قانونی

asdasd
کد خبر : ۲۹۴۱۶۲

دبیر خانه کارگر خوزستان می‌گوید باوجود آنکه هم در مقررات قانون کار و هم در مقررات حاکم در مناطق آزاد برای کارگران شاغل در مناطق بد آب و هوا مزایای ویژه درنظر گرفته شده است اما در عمل به این کارگران هیچ مزایایی تعلق نمی‌گیرد.

«آقایار حسینی» با اعلام این خبر به ایلنا گفت: با وجود آنکه به دلیل موقعیت جغرافیایی به بیشتر کارگران صنعتی مناطق خوزستان باید مزایای بدی آب و هوا تعلق بگیرد اما در عمل با استخدام‌های قراردادی، پیمانی کارگران این اتفاق نمی افتد.

وی گفت در حالی که به موجب مقررات قانون کار در مناطق بد آب و هوا و یا در محیط‌های سخت و زیان آور ساعات کار کارگران محدود است اما این شیوه استخدامی باعث شده است تا در بازار نامتعادل کسب و کار، کارگران حاضر شوند تا حتی به قیمت چشم پوشی از حقوق قانونی خود توسط کارفرمایان استخدام شوند.

این فعال کارگری افزود: علاوه براین  با توسعه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی دیگر اجرای کامل مقررات قانون کار برای کارفرمایان الزام آور نیستند و به همین دلیل دیگر حتی در مقررات اشتغال حاکم در این مناطق چنین حقی حتی به صورت ظاهری برای کارگران درنظر گرفته نمی‌شود.

حسینی افزود: این وضعیت در حالی است که در خوزستان هم آب و هوا بیش از اندازه گرم است و هم وجود ریز گردها به یک عامل مزاحم برای انجام فعالیت‌های عادی مردم تبدیل شده است و بنابر این باید به کارگرانی که در چنین محیطی حضور مستمر دارند مزایای مزدی اضافی تعلق بگیرد.

دبیر خانه کارگر خوزستان گفت: در شرایطی که کارگران در چنین محیط‌های نباید بیشتر از 8 ساعت در روز کار کنند اما در حال حاضر ساعات کار این کارگران بین 12 تا 16 ساعت در روز  متغییر است.

وی افزود: با شرایط کارگرانی که در مناطقی مانند خوزستان کار می‌کنند اگر خوش شانس باشند می‌توانند بالاخره پس از فراز و فرودهای فراوان با رای موافق کمیته‌های بررسی کننده مشاغل سخت و زیان آور چند سالی زودتر از موعد بازنشسته شونداما در نهایت عوارض ناشی از محیط‌های شغلی در بیشتر مواقع باعث می‌شود تا این گروه از کارگران در دوران بازنشستگی خود با عوارض جسمی دست به گریبان باشند.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز