خبرگزاری کار ایران

اعتراض کارگران قراردادی پتروشیمی رازی به ناکافی بودن امکانات شغلی

asdasd
کد خبر : ۲۹۵۱۶۶

فعالان صنفی کارگری منطقه ویژه اقتصادی بندر امام از اعتراض گروهی از کارگران پتروشمی رازی در چند روز گذشته خبر می‌دهند.

برپایه این اطلاعات معترضان از جمله کارگرانی هستند که در چند سال گذشته پس از بازنشسته شدن کارکنان رسمی (تابع مقررات استخدامی وزارت نفت)، از طریق انعقاد قرارداد مستقیم کار در بخش‌های مختلف پتروشیمی رازی مشغول کار شده‌اند.

به نقل از کارگران این واحد پتروشیمی گفته می‌شود معترضان که شمار آنها در حدود 200 نفر است از نظر استخدامی تابع مقررات کار و تامین اجتماعی هستند و به دلیل آنچه که توزیع ناعادلانه مزایای مزدی و امکانات رفاهی نامیده می‌شود از اواخر هفته گذشته از خوردن غذای کارخانه در ساعات مقرر خودداری کرده‌اند.

در مورد نحوه اعتراض این گروه از کارگران گفته می‌شود که آنها در ساعات کاری وظیفه شغلی خود را بصورت کامل انجام  داده‌اند اما در مقابل در ساعات غذا از خوردن تهیه شده غدای کارخانه خودداری کرده و حتی برخی از آنها از غذایی که از بیرون کارخانه همراه خود آورده بودند استفاده کرده‌اند.

منابع خبری ایلنا می‌گویند که منظور معترضان از ناعادلانه بدون مزایای مزدی و امکانات رفاهی پتروشیمی رازی شرایط مطلوبی است که تنها در اختیار آن گروه از کارکنانی قرار دارد که براساس مقررات استخدامی وزارت نفت در پتروشیمی رازی مشغول فعالیت هستند.

بصورت مشخص گفته می شود که این گروه از کارگران انتظار دارند تا مانند همکاران رسمی خود بتوانند از تسهیلات ویژه‌ای که برای فعالیت‌های وزرشی، رفاهی، اقامتی  آنها و خانواده‌هایشان پیش بینی شده است استفاده کنند.

از قرار معلوم مدیران مجتمع پتروشیمی رازی در مقام کارفرمای این کارگران با یادآوری شرایط محدودتری که بری دسترسی کارگران پیمانکاری به مزایای شغلی و رفاهی وجود دارد از معترضان خواسته‌است تا با بازگشتن به کار سابق خود فرصت کافی برای بررسی خواسته‌هایشان را بدهند.

به گفته منابع ایلنا جدا از متمایز بودن تفاوت‌هایی که در داخل پتروشیمی رازی میان کیفیت و کمیت امکانات کارگران قرارداد مستقیم با امکانات کارکنان رسمی وجو دارد، متفاوت بودن شرایط کارگرانی که در دیگر مجتمع های پتروشیمی بندر امام مشغول‌ کارهستند نیز در به وجود آمدن این اقدام اعتراضی موثر بوده است.

برپایه این اطلاعات بیشتر مجتمع‌های پتروشیمی مستقر در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام از نظر مالکیتی به هلدینگ خلیج فارس تعلق دارند و مطابق مصوبات مدیریت هلدینگ خلیج فارس کارگران شاغل در شرکت‌های پتروشیمی زیر مجموعه‌ها این هلدینگ از امکانات رفاهی مطلوبی همچون اضافه شدن معادل 30 و 35 درصد دستمزد پایه به مزایای جانبی و حق شیفت شب کاری برخوردار هستند.

به گفته منابع ایلنا از آنجا که مدیریت و مالکیت خصوصی شرکت پتروشیمی رازی از مجموعه هلدینگ خیلج فارس جداست، در نهایت کارگران این مجموعه با مقایسه شرایط مالی و رفاهی خود با موقعیت کارگران شاغل در شرکت‌های هلدینگ خلیج فارس متوجه تفاوت‌ها شده و در نتیجه تلاش می‌کنند تا از طریق مراجعه به کارفرما و یا خودداری از خوردن غذا مطالبه خود را پیگیری کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز