خبرگزاری کار ایران

دبیر خانه کارگر قزوین مطرح کرد:

شروط قبل از استخدام نیروی کار تخلف است

یک فعال کارگری دراستان قزوین از وزارت تعاون کار ورفاه اجتماعی خواست جلوی گنجانده شدن شرایط نامعقول و غیرمنطقی به قراردادهای موقت کار را بگیرد.

«عید علی کریمی»، دبیر خانه کارگر قزوین در این‌باره به ایلنا گفت: در اکثر آگهی‌ها و بنگاهای جویای کار همانند کاریابی‌ها استان قزوین دیده می‌شود کارفرمایان برای استخدام کارگر  شرایط غیرمعقول و متعارضی همانند تعیین محدودیت سنی، تخصص برای کارگر و طلب نکردن مزد در چند ماه نخست استخدام تعیین کرده‌اند.

وی افزود: ممکن است برابر مقررات فصل دوم قانون کار هیچ منع قانونی برای تعیین این شروط وجود نداشته باشد اما در عمل شروطی از این دست منطقی نیست و نمی‌توان کارگر متخصص جوانی را سراغ داشت که برای مدت چند ماه به رایگان برای کارفرما کار کند.

وی یادآور شد: برابر قانون کار و تامین اجتماعی کارفرما موظف است از بدو استخدام برای کارگر پرونده بیمه تامین اجتماعی تشکیل دهد و درعین حال برحسب موقعیت زمانی و مکانی کارگاه برای کارگران امکانات رفاهی چون سرویس حمل و نقل، خوراک مناسب، لباس کار و تجهیزات ایمنی فراهم کند.

این فعال کارگری گفت: در بازار نابسامان کسب و کار امروز در نهایت کارگران مجبور می‌شوند تا برای تامین معاش خود و خانواده‌هایشان شرایط نامعقول کارفرما را بپذیرند اما درنهایت نمی‌توان برای مدت طولانی به این وضعیت ادامه داد.

کریمی گفت: از یک طرف استخدام این کارگران موقت است و از طرف چه تعداد کارفرما هستند که بخواهند به این شروط خود پایبند باشند؟

او با بیان اینکه گذاشتن این شروط در شرایط فعلی اشتغال که تعداد زیادی از جوانان به‌دنبال شغل می‌گردند عمل غیرمعقول و غیرقانونی است؛ در ادامه تصریح کرد: درست است شرکت‌ها و سازمان‌های مطرح و معروف در استان برای استخدام کردن؛ شرایط و معیار‌های خاص خودشان را دارند و این معیار‌ها در پیشرفت هرچه بهترشان تاثیر بسزایی دارند اما درخواست شروط غیرمتعارف از کارگر ساده‌ای که تجربه عملی دارد و نیاز به تامین مایحتاج خود و خانواده‌اش دارد؛ انسانی نیست.

کد خبر : ۲۹۵۳۱۴