خبرگزاری کار ایران

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد:

کاهش بیکاری به نرخ رشد اقتصادی بستگی دارد

asdasd
کد خبر : ۲۹۵۹۲۶

به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیش بینی کاهش نرخ بیکاری ایران برای آینده بستگی به نرخ رشد اقتصادی و میزان سرمایه گزاری دارد.

به گزارش ایلنا «علی ربیعی» در حاشیه نشست شب گذشته نخستین نشست روزنامه‌نگاران نیازهای حرفه‌ای مسائل اجتماعی  پیرامون جزئیات گزارش جدید وزارت کار از وضعیت ۱۰ ساله بازار کار به شورای عالی اشتغال گفت: در گزارش ارائه شده، بررسی اوضاع بازار کار ایران انجام شده و پیش بینی این بازار تا افق های درازمدت دیده شده و نیاز کشور به اشتغال نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با یادآوری توصیه‌های مقام معظم رهبری در خصوص 8 درصدی شدن نرخ رشد اقتصاد تاکید کرد: در گزارش اخیر وزارتخانه متبوعش تاکید شده که پیش بینی کاهش نرخ بیکاری در آینده بستگی به نرخ رشد اقتصادی و میزان سرمایه‌گذاری دارد.

ربیعی خاطرنشان کرد: از سویی در این گزارش نوع مشاغل در بخش های سرمایه بر، خُرد و متوسط اقتصاد مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در نهایت  تصمیم بر این شد که از اوضاع بازار کار یک برش بخشی تهیه شود.

وی بابیان اینکه در نشست چهارشنبه هفته گذشته شورای عالی اشتغال، دو طرح مهم اشتغال زایی از سوی بخش کشاورزی ارائه شد که در بخش های پرورش ماهی و کشت‌های گلخانه است، تاکید کرد: در این نشست ایجاد ۲۰ گروه شغلی در بخش کشاورزی بررسی شد.

به گفته ربیعی قرار است برای حمایت مالی از ایجاد این مشاغل برای آنها تسهیلات  یارانه‌ای از سوی شبکه بانکی کشور در نظر گرفته شود.

وزیر کار درباره پیش بینی ایجاد اشتغال جدید تا پایان سال جاری اظهارداشت: با فرض اینکه هر یک درصد رشد اقتصادی ۱۰۰ هزار شغل می‌کند معتقدم که اگر اقتصاد در سال جاری بتواند ۵ درصد رشد اقتصادی دیگر داشته باشد در نهایت بصورت خالص تا بیش از  ۴۰۰ هزار شغل ایجاد می‌شود.

 ربیعی بابیان اینکه در حال حاضر نیز بازار کار علائم و نشانه های خوبی از پیشرفت و اشتغال زایی دارد گفت: با وجود انتقادات غیرمنصفانه و شرایط اقتصادی کشور که هم اکنون قیمت نفت و میزان فروش نفت به نصف کاهش یافته، بازار کار به سمت شرایط خوبی در حرکت است.

وی با تاکید بر اینکه قصد مقایسه شرایط فعلی کشور با گذشته را ندارد گفت: در دورانی که ۷۵۰ میلیارد دلار درآمد حاصل شد نتیجه ای در اشتغال نگرفتیم و ما امروز با قیمت فعلی نفت و با این میزان فروش و پولی که نمی توانستیم انتقال دهیم، مواجه ایم.

وزیر کار از تلاش دولت برای تثبیت شرایط روانی سرمایه گزاری سخن گفت و افزود: همچنین بر دادن امید به سرمایه گزاران کار شده و در همین رابطه پیگیری هایی که در کمیته های استانی برای جلوگیری از تعطیلی واحدها و ممانعت از ریزش نیروی کار داشته‌ایم.

ربیعی از سرمایه گزاری در مشاغل خُرد و متوسط سخن گفت و افزود: این کار به معنای احیا طرح های شکست خورده نیست و مطالعات دقیق بر روی آنها صورت گرفته است و شرکت هایی در نیازمند تسهیلات سرمایه در گردش بودند در سال گذشته تلاش شد که در این بخش پیشرفت هایی صورت گیرد.

 وی افزود: فکر می کنم با گشایش هایی که صورت می گیرد و با جهت گیری های کنترل نرخ تورم رکودی در اقتصاد اتفاق نمی‌افتد و در مقابل شکل جدیدی از به کارگیری پول را نیز در برنامه خودمان خواهیم داشت. در هر صورت دورنمایی برای دستیابی به نرخ رشد ۵ درصدی اقتصاد در سال جاری را داریم.

وزیر کار درباره دستور جهانگیری به نوبخت درباره دستیابی به تحلیل های واحد درباره آمارهای بازار کار و اینکه هم اکنون نرخ ها و آمارهای متفاوتی از بیکاری ارائه می شود بیان داشت: ما تحلیل ها را بر اساس نتایج سرشماری انجام می دهیم که از نوعی شاخص های آماری مشخص استفاده می شود.

به گفته ربیعی، ما نقدی بر آمارهای ارائه شده توسط مرکز آمار نداریم. در دولت های گذشته وقتی وام داده می شد سامانه رصدی درست شده بود و خود این وام شغل محسوب می شد و آمار ارائه می کردند، در صورتی که ما هم اکنون دفترچه بیمه شده اجباری را ملاک اشتغال در نظر می گیریم.

وی تاکید کرد: یعنی می گوییم این فرد دفترچه بیمه دارد و وارد لیست های بیمه ای کشور شده، اما در گذشته پولی داده می شد و همان تسهیلات شغل محسوب می شد. هم اکنون ما دفترچه بیمه را می بینیم و آن هم بیمه خویش فرمایی ملاک نیست و بر این اساس ریزش مشاغل را محاسبه می کنیم و با فرمول نسبت بین مشاغل رسمی و غیررسمی بازارکار، آمار می دهیم.

وزیر کار با اشاره به اینکه در این خصوص با اقتصاددانان و کارشناسان بازار کار بحث و بررسی شده است تصریح کرد: ضمن اینکه هم اکنون دستگاه هایی که درباره مشاغل جانبی و حمایتی اقدام می کنند نیز رصد می شوند. به عنوان نمونه ما ۱۰۰ هزار شغل را رصد کردیم و مشخص شد که ۸۵ درصد این مشاغل صحت داشته است.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز