خبرگزاری کار ایران

معطلی کارگران سنگ‌بری گنابادی برای بازنشستگی پیش ازموعد

asdasd
کد خبر : ۲۹۷۸۸۶

بازنشستگی پیش از موعد کارگران معادن سنگ و کارگاه‌های سنگ‌بری مستقر در شهرستان گناباد به دلیل پرداخت نشدن حق بیمه مربوط به مشاغل سخت و زیان آور به تاخیر افتاده است.

تعدادی از کارگران شاغل در معادن و کارگاه‌های سنگ‌بری شهرستان گناباد در تماس با خبرنگار ایلنا گفتند: نزدیک به 100 نفر از همکاران آنها برای بازنشستگی پیش از موعد معطل شده‌اند.

به گفته این منابع دلیل این معطلی خوداری کارفرمایان معادن سنگ و کارگاه‌های سنگ‌تراشی از اجرای کامل مقررات تامین اجتماعی است.

برابر مقررات سازمان تامین اجتماعی کافرمایان مشمول مقررات مشاغل سخت و زیان آور می‌بایست در زمان بازنشستگی پیش از موعد کار 4 درصد بیشتر حق بیمه پرداخت کنند، این مبلغ اضافی مربوط به ایامی است که کارگر مشمول بابت انجام مشاغل سخت و زیان آور  حق بیمه پرداخت کرده است.

از قرار معلوم سازمان تامین اجتماعی به تازگی این میزان حق بیمه اضافی را تا حدود 8 درصد افزایش داده است و به همین دلیل کارفرمایان معادن سنگ و کارگاه‌های سنگبری در شهرستان گناباد حاضر به پرداخت آن نبوده و در نتیجه گروهی از کارگران مشمول برای بازنشستگی پیش از موعد با مشکل مواجه شده‌اند.

در این رابطه «محمد رضا کیسوری» یکی از کارگران قدیمی معادن سنگ  گناباد گفت: با افزایش سهم 4درصدی سهم کارفرما، کارمندان تامین اجتماعی گناباد در استان خراسان رضوی بجای طلب هزینه بازنشستگی از کارفرما، تلویحا از کارگران می‌خواهند تا برای بازنششسته شدن سهم کارفرما را خود پرداخت کنند.

وی در این باره توضیح داد: اکنون در نتیجه اجرای این شیوه من‌درآوردی سازمان تامین اجتماعی گناباد تعداد 100 کارگر مشمول قانون مشاغل سخت و زیان آور با سابقه بالای 20 سال دچار سرگردانی شده‌اند.

این کارگر گنابادی ادامه داد: با این شرایط اقتصادی تعداد کمی از کارگران مشمول بازنشستگی پیش از موعد قادر به پرداخت سهم بیمه کارفرما هستند و بنابراین می توان پیش بینی کرد که بیشتر مسمولان مانند کارگران عادی تا رسیدن به شرایط بازنشستگی به کار سابق خود ادامه دهند و این در حالی است که سالها کار در محیط‌های سخت و زیان آور از توانایی جسمی آنها کاسته است.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز