خبرگزاری کار ایران

یک فعال صنفی کارگری:

نقش تعاونی های تولیدی کارگری در ترمیم قدرت خرید کارگران

asdasd
کد خبر : ۲۹۸۷۰۱

یک فعال صنفی کارگری می‌گوید دولت با حمایت از ایجاد تعاونی‌های تولیدی کارگری در سطح واحدهای صنعتی می تواند به تقویت قدرت خرید کارگران کمک کند.

«ناصر چمنی» که خود به واسطه عضویت در تعاونی کارگران پتروشیمی تبریز در این واحد تولیدی مشغول کار است، در باره نقشی که تعاونی های کارگری می‌توانند بر رونق وضعیت اقتصادی کارگران داشته باشند، گفت: اگر دولت از فعالیت تعاونی‌های تولیدی کارگری حمایت کند می توان بسیاری از وظایفی را که امروز توسط شرکت‌های پیمانکاری بخش خصوصی نجام می شود را حل و فصل کرد.

وی افزود: با این اقدام سود حاصل از فعالیت اقتصادی به نسبت مساوی میان کارگران تقسیم می‌شود و دیگر از نارضایتی کارگران از عملکرد شرکت‌های پیمانکاری خبری نیست.

رئیس انجمن صنفی کارگران پیمانی پتروشیمی تبریزگفت: با سپردن کار به تعاونی­ها و بالا رفتن دستمزد کارگران بعلت حذف واسطه­‌ها میل به کارو بهره­ وری کارگران بالا رفته است.  

این عضو هئیت مدیره کانون عالی انجمن صنفی کارگران ایران گفت: در انجمن پتروشیمی تبریز چندین سال با پیمانکارانی که از طریق مناقصه به عنوان واسطه وارد کار شده و بیشترین سود حاصل از تلاش کارگران را به جیب می­زدند کار می­کردیم

چمنی گفت :این امر تا پیش از سهام دار شدن کارگران ادامه داشت ،تا تصمیم بر سهام دار شدن حدود 500 نفر از کارگران صنعت نفت آذربایجان گرفته شد و کارگران را به فکر مشارکت بیشتر در کار انداخت

وی گفت: با ارائه پیشنهاد مشارکت تعاونی به شرکت پتروشیمی و با همکاری هیئت مدیره پتروشیمی تبریز این امر تحقق یافت و در سال 92 در قسمت تعمیرات پتروشیمی ،کار به شرکت تعاونی واگذار شد.

این فعال صنفی ادامه داد: در همین راستا تعاونی تمام تعهدات را پذیرفت و کار را آغاز نمود و توانست در عرض 20 ماه رزومه خوبی ارائه دهد و بعد از سالها بدون خروج از نظرات خارج از مجموعه به همت تیم نظارت و همکاران قرارداد مستقیم کار را انجام دهد.

وی تاکید کرد:زمانی که کار به پیمانکار سپرده می­­شد، کارها اورهال انجام می­شد اما سود بسیار کمی از 50 تا 100هزار تومان به کارگران می­رسید، اما از زمان فعالیت تعاونی پاداش­های کارگران به یک میلیون تومان رسیده است.

چمنی گفت: تعاونی در اسفند 93توانست 600 میلیون تومان در خرید ابزار و لوازم کار و ماشین­ آلات و تجهیزات کارگاه سرمایه گذاری کند

این فعال صنفی افزود: با ورود تعاونی به جای پیمانکار ،پاداش ماهانه کارگران افزایش یافت و به آنها پرداخت شد که مبلغی بالغ بر 700 میلیون تومان شد ودرهمین مدت طرح طبقه­ بندی مشاغل را صورت پذیرفت که میانگین 66 هزار تومان حقوق هر کارگر افزایش یافت که مبلغی بالغ بر 466میلیون تومان شد.

وی تصریح کرد :حدود 6 ماه است که تعاونی مبلغ 150هزار تومان حق ایاب و ذهاب به کارگران خود پرداخت می­‌کند.

چمنی گفت: پیش از این تحولات پیمانکاران حقوق ماهانه را که شورای عالی کار تعیین کرده است را با عیدی و سنوات به کارگران می‌پرداخت،اما با سپردن کار به تعاونی  سودی که همیشه به جیب پیمانکاران می­‌رفت در جیب کارگران می­رود و این امر باعث بالا رفتن بهره­‌وری بیشتر و شور و اشتیاق کارگران به کار شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز