خبرگزاری کار ایران

/دیدار اعضای ارشد خانه کارگر با وزیر صنعت/

محجوب:کارگران از شتاب خصوصی‌سازی زیان کرده‌اند/نعمت‌زاده: برخی واگذاری‌ها اشتباه بود

asdasd
کد خبر : ۳۰۱۸۹۲

به مناسبت هفته دولت صبح امروز دبیر کل خانه و اعضای هیات اجرایی تشکیلات خانه کارگر با «محمد رضا نعمت زاده» وزیر صنعت، معدن و تجارت دیدار کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در این دیدار «علیرضا محجوب» با مثبت ارزیابی کردن رویکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت یازدهم، گفت: کارگران انتظار دارند که استمرار این روند به شکوفایی و توسعه صنعتی کشور منجر شود.

دبیر کل خانه کارگر همچنین با یاداوری اینکه وزیر صنعت، معدن و تجارت تنها عضو بازمانده کابینه شهید رجایی است؛ افزود: از واپسین سالهای دولت زمان جنگ مرسوم است که هر سال اعضای هیات اجرایی خانه کارگر به مناسبت هفته دولت به بهانه گفتن خسته نباشید و با هدف پیگیری مطالبات صنفی کارگران با اعضای کابینه دیدار کنند .

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بودجه نویسی گفت: در زمان شهید رجایی بودجه ناخالص داخلی کشور به اندازه ۲۹ درصد بود چنانچه این دولت کوچک‌ترین دولت در تاریخ انقلاب اسلامی از نظر هزینه‌ها بود و شاید یکی از علل اصلی چابک بودن این دولت همین بوده است.

وی ادامه داد: پس از گذشت نزدیک به سه هه از آن زمان هنوز در مجلس معتقدیم به کوچک و چابک بودن دولت شهید رجایی اعتقاد داریم  به طوری که در تصویب بودجه سال قبل در کمیسیون تلفیق تمام سعی را بر این داشتیم که سرمایه گذاری‌های دولت به حداقل کاهش پیدا کند اما متاسفانه فقط در گفتار پیروی این اصل هستیم و در عمل خیر این اتفاق رخ نمی‌دهد.

محجوب با اشاره به واگذاری‌های صنایع و کارخانجات به بخش خصوصی گفت: جامعه کارگری مخالف این واگذاری‌ها نیستند اما باید ترتیب و شکل آن تغییر یابد متاسفانه نوعی عجله و شتاب در واگذاری وجود دارد که تاکنون به زیان کارگران بوده‌است و در این خصوص بهتر است واگذاری سهام کارخانجات به صورت مرحله‌ای باشد تا کمترین میزان ریسک را داشته باشیم.

وی با اشاره به هدفمندی یارانه‌ها گفت: در زمان تصویب قانون هدفمندی یارانه‌ها من پیش بینی تورم ۳ رقمی را می‌کردم که اگر مجلس به دولت وقت اجازه می‌داد که تمام برنامه‌های اقتصادی خود را اجرا کند به طور حتم به این رقم تورم می‌رسیدیم.

دبیرکل خانه کارگر گفت: به طور مثال تورم مواد غذایی در تاریخ ایران بی‌سابقه بود و حتی در زمان جنگ جهانی دوم نیز این رقم تورم را نداشتیم اما خوشبختانه دولت یازدهم توانسته با ترتیب اتخاذ سیاستهای پولی و مالی آن را کنترل کند.

دبیر کل خانه کارگر گفت:  بر این اعتقاد هستیم که هیچ دولتی نیتی به جز خدمت کردن نداشته است اما دولت قبل مسیر غلط را انتخاب کرد و حالا این مسیر تصحیح شده است اما ما هر چه نگاه می‌کنیم دولت قبل هیچ دستاوردی برای کشور نداشته است.

وی افزود: در صحبتهای اخیر رئیس جمهوری، ایشان به شکستن رکود تاکید داشتند اما توقع جامعه و به ویژه کارگران  بیشتر از این است و علاوه بر شکستن رکود انتظار رونق را نیز دارند،  بعد از توافق هسته‌ای امیدواری‌های زیادی در جامعه بوجود آمده است و امید دارم با استفاده از فضای ایجاد شده دولت نیز در امر رونق اقتصادی تلاش کند.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس ادامه داد: وزارت صنعت معدن و تجارت مهم‌ترین وزارت اقتصادی کشور است و اگر از این وزارتخانه سوال و یا نقد زیاد شده است به دلیل گستره فعالیت‌های این وزارتخانه است به طبع وقتی کشتی بزرگ می‌شود هدایت آن هم سخت‌تر می‌شود.

وی با اشاره به عضویت خود در کمیسیون تحقیق برنامه چهارم توسعه گفت: ما در آن دوره بزرگ‌ترین منابع ارزی کشور را مصرف کردیم به طوری که نزدیک به چهار برابر ظرفیت عملیاتی شده که رقم آن نزدیک به ۳۰۰ میلیارد دلار بود را صرف واردات کالاهایی همچون سیمان، آهن وسایر موادی که در کشور تولید می‌شد کردیم.

محجوب افزود: به طور مثال خشک شدن دریاجه ارومیه پیش از آنکه به علل طبیعی باشد بیشتر به علت عواملی است که خودمان آن را ایجاد کردیم که یکی از این عوامل احداث سدهای زیاد بدون مطالعه کار‌شناسی است.

وی با اشاره به نسبت بودجه ناخالص داخلی کشور در دولت‌های نهم ودهم گفت: در آن زمان نسبت بودجه ناخالص داخلی از ۹۰ گذشت و امروز رقم آن به ۷۰ رسیده است در حالی که کمترین میزان آن در دولت شهید رجایی با رقم ۲۹ درصد بود این در حالی است که در دنیا این رقم بر روی ۲۵ درصد بسته می‌شود.

وی با اشاره به فعالیتهای دولت گفت: این دولت تا کنون خوب عمل کرده است و توانسته بسیاری از مشکلات اقتصادی را پشت بگذارد اما سختی کار از الان به بعد است که در مسیر اقتصاد ناهمواری‌های ایجاد شده را تصحیح کند که لازمه این امر وجود افراد دلسوز و توانمند است که خوشبختانه شما دارای این ویژگی هستید امروز این مسیر در دستان شما است و امیدوارم این مسیر را با پیروی از اصول مشخص به سرانجام برسانید.

دبیر کل خانه کارگر با اشاره به وضعیت کارخانه کیان تایر گفت: من به شخصه از شما کمال تشکر را دارم که با وجود مخالفتهای بسیار که حتی از سوی همکاران شما در دولت ابراز می‌شد باز هم ایستادگی کردید و این کارخانه را احیا کردید و باعث جلوگیری از بیکاری تعداد زیادی کارگر شدید.

وی در پایان از وزیر صنایع خواست که با پیروی از اندیشه‌های شهید رجایی چراغ راه آن شهید بزرگوار را روشن نگاه دارد.

بعد از سخنان دبیر کل خانه کارگر وزیر صنعت، معدن وتجارت ضمن تشکر از حضور اعضای هیات اجرایی خانه کارگر گفت: آنچه که بدان اشاره شد وظیفه ما بوده است وامیدوارم خداوند متعال به من این توفیق را بدهد که این وظیفه را به نحواحسن اجرا کنم.

وی با اشاره به سابقه همکاری خود با علیرضا محجوب گفت: ما از زمان اعتصابات کارگری منجر به پیروزی انقلاب اسلامی در کنار هم بودیم و بعد از آن هم در دوران اولیه انقلاب با یکدیگر همکاری داشتیم ما در حالی که در تلوزیون بایکدیگر مناظره می‌کردیم اما باطنا با یکدیگر برای پیشبرد اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران هم نظر و همنفس بودیم همین دیدار نشان می‌دهد که هدف یکی است. اما شاید سلیقه‌ها متفاوت باشد.

نعمت‌زاده با اشاره به دوران انتخابات ریاست جمهوری یازدهم گفت: در آن زمان خیلی‌ها باور نداشتند که اَقای روحانی می‌تواند رای بیاورد و حتی بعضی از دوستان به من گله داشتند که با وجود درخواستهای دیگر کاندیدا‌ها که در آن مقطع احتمال رای آوری آن‌ها بیشتر بود من برای همکاری با ستاد آقای روحانی اعلام آمادگی کرده بودم. اما من با آشنایی که با هر هشت کاندیدای آن دوران از ابتدای انقلاب داشتم تفکرات اقای روحانی را بسیار جامع‌تر و عملیتر می‌دیدم و ایشان را تنها فردی می‌دانستم که می‌تواند در این شرایط سخت کار کند چون می‌دانستم در آن ۸ سال چه اتفاقی افتاده است و جامعه وکشور به چه میزان از لحاظ اخلاقی سقوط کرده و تفکرات غلط در بدنه دولت ایجاد شده اگر ما بتوانیم آن تفکرات غلط را درست کنیم با کمک خداوند متعال می‌توانیم وضعیت کشور را بهبود بخشیم.

وزیر صنعت افزود: بد‌ترین مسئله‌ای که می‌تواند در جامعه وجود داشته باشد نفاق است اینکه زبان یک چیزی بگوید و در دل یک چیز دیگر فقط از خداوند متعال می‌خواهم که ما را حفظ کند.

وزیر صنعت معدن تجارت افزود: من در زمان دولت سازندگی نزدیک به سه هزار واحد را واگذار کردم طبق ارزیابی که دوسال پیش هنگام ورود به وزارتخانه انجام دادیم ۹۷ درصد از این واگذاری‌ها موفق بوده است من در آن زمان هم حتی به آقای هاشمی گفتم که در واگذاری صنایع به بخش خصوصی عجله نکنیم و همین حرف را در همین دولت نیز گفتم.

وی با اشاره به برخی واگذاری‌ها گفت: متاسفانه برخی واگذاری‌ها غلط انجام شد به طور مثال شرکت واگن سازی پارس که یکی از صنایع قوی ما بود و حتی صادرات نیز داشت به وزارت دفاع واگذار شد درصورتی که وزارت دفاع بخش خصوصی محسوب نمی‌شود و یا کارخانه بافت بلوچ با هزار کارگر به بانک مسکن واگذار شد که نتیجه همه این واگذاری‌ها تعطیلی تمام و یا بخشی از این صنایع شد که اما امروز تمام آن‌ها را پس گرفتیم و در حال احیا کردن آن‌ها هستیم.

وی با اشاره به واردات بیش از حد در دولت قبل گفت: در دولتهای نهم ودهم کارتهای بازرگانی زیادی صادر شد به طوری که بعد از تحقیقات ما فهمیدیم بعضی از این کارت‌ها صاحب مشخصی ندارد به طور مثال کارت بازرگانی برای یک خانم ۸۰ ساله صادر شده که بعد از تحقیقات فهمیدیم که وی به علت کهولت سن مدت‌ها در خانه است اما با وکالتی که از وی گرفته شده چند صدهزار دلار کالا واردشده است و ما وارد موارد تخلف زیادی بوده است.

وی با اشاره به قوانین مالیاتی گفت: قانون مالیات ارزش افزوده دارای اشکالات زیادی است ما نامه نوشتیم که اجرای آن را بیشتر از خود قانون برای کشور مضر اعلام کردیم.

متاسفانه با کاهش منابع نفتی کشور فشار بر سازمان مالیات و منبع مالیاتی کشور افزایش یافته اما این امر نباید سبب شود که صنایع کشور به تعطیلی کشیده شوند.

ما با وزرای اقتصاد و دارائی و تعاون، کار و رفاه تامین اجتماعی در این خصوص مکاتبه کردیم و امیدواریم این مشکل هر چه زود‌تر رفع شود.

نعمت‌زاده افزود: هدف تمام پیمانکاران و کارگران چیزی جز تعالی کشور نیست شاید سلیقه‌های آن‌ها فرق داشته باشد اما در دل همه آن‌ها چیزی به جز توسعه و شکوفایی نمی‌خواهند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان گفت: ما همانطور که به راه اندازی کارخانه‌ها و صنایع اهمیت می‌دهیم برای حقوق کارگران نیز ارزش قائل هستیم و به شدت پیگیر حقوق کارگران هستیم و اجازه نمی‌دهیم حتی در کوچک‌ترین واحد تولیدی به کارگری ظلم شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز