خبرگزاری کار ایران

یک مقام کارگری خبر داد:

تامین اجتماعی بازنشستگی سخت وزیان آور را برای کارگران مشمول سخت‌تر کرد

asdasd
کد خبر : ۳۰۲۰۶۳

به گفته یک مقام صنفی کارگری استان تهران سازمان تامین اجتماعی با نقص قانون از صدور حکم بازنشستگی برای کارگران دارای شغل سخت و زیان آور خوداری می‌کند.

«سید رحیم میرعبدالـله» با اعلام این خبر به ایلنا گفت: برابر ماده ۳۶ قانون تامین اجتماعی سازمان تامین اجتماعی ارائه خدمات به کارگران بیمه‌شده ارتباطی با خوش‌حسابی یا بد حسابی کارفرما ندارد.

وی ادامه داد: مطابق همین ماده قانونی تمامی کارگرانی که تحت پوشش خدمات سازمان تامین اجتماعی هستند باید تا رسیدن به زمان بازنشستگی از تمامی مزایای خدمات بیمه‌های اجتماعی و درمانی این سازمان استفاده کنند و این بازرسان و کار‌شناسان سازمان تامین اجتماعی هستند که باید با استفاده از ابزارهای قانونی کارفرمایان را متقاعد کنند تا به موقع و به طور کامل به تعهدات مالی خود عمل کنند.

بازرس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران افزود: بصورت مشخص در مورد کارفرمایان مشمول قانون مشاغل سخت و زیان آور به غیر از پرداخت ماهانه حق بیمه یک تکلیف مالی دیگر نیز وجود دارد که آن پرداخت ۴ درصد حق بیمه بیشتر بابت ایام اشتغال کارگر در مشاغل سخت و زیان آور است.

وی با یادآوری اینکه به موجب قانون مشاغل سخت و زیان آور این مبلغ بابت بازنشستگی پیش از موعد به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌شود، افزود: البته به تازگی شنیده شده که سازمان تامین اجتماعی هم ارزش این مبلغ را تا میزان دو برابر افزایش داده است و هم در مقابل با گرو نگهداشتن این مبلغ از صدور حکم بازنشستگی برای کارگران مشمولی که هنوز مبلغ ۴ درصد آن‌ها توسط کارفرما واریز نشده است خودداری می‌کند.

عضو شورای اسلامی کار شرکت واحد افزود: این رویه تازه که حتی در قالب بخشنامه شماره ۴۹. ۵ سازمان تامنی اجتماعی به صورت رسمی ابلاغ شده است و براساس کارفرمایان موظف‌اند تا پیش از بازنشستگی کارگران مشمول این مبالغ را بصورت یکجا پرداخت کنند.

به گفته میرعبدالـله از زمانی که این بخشنامه توسط سازمان تامین اجتماعی ابلاغ شده است در شعب این سازمان بسیاری از کارگران مشمول قانون بازنشستگی پیش از موعد مشاغل سخت و زیان آور برای بازنشستگی معطل شده‌اند.

این مقام کارگری افزود: بصورت مشخص در شرایط مالی کنونی کارفرمایان این کارگران قادر به پرداخت یکجای ۴ درصد حق بیمه اضافی نیستند و به همین دلیل کارگران مورد نظر برای برخورداری از مزایای بازنشستگی پیش موعد سرگردان شده‌اند.

بازرس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کاراستان تهران با یادآوری اینکه بصورت میانگین هزینه این ۴ درصد برای یک کارگر با حداقل دریافتی نزدیک به ۴۰ میلیون تومان است افزود: خیلی از کارفرمایان مدعی هستند که در وضعیت اقتصادی کنونی نمی‌توانند همه این مبلغ را بصورت یکجا پرداخت کنند و در نتیجه طبیعی است که در شعب سازمان تامین اجتماعی شاهد سرگردانی این کارگران باشیم.

این مقام کارگری افزود: ممکن است برای مدیران سازمان تامین اجتماعی و کارفرمایان اهمیت به تاخیر افتادن بازنشستگی کارگران چندان محسوس نباشد اما این اتفاق برای کارگرانی که دیگر در کارخانه جایی ندارند و برای دریافت مستمری در راهروهای شعب تامین اجتماعی سرگردان شده‌اند تحمل ناپذیر است.

وی ادامه داد: این وضعیت درست مانند آن است که سازمان تامین اجتماعی بخواهد به دلیل پرداخت نشدن حق بیمه از تمدید دفترچه بیمه کارگران خودداری کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز