خبرگزاری کار ایران

نماینده صنفی کارگران معدن زغال سنگ «همکار»:

بدحسابی پیمانکاران بازنشستگی بیش از ۳۵۰۰ معدنچی را متوقف کرد

asdasd
کد خبر : ۳۰۲۰۹۸

حدود ۳۵۰۰کارگران پیمانی معادن زغال سنگ کرمان که مشمول مقررات مشاغل سخت و زیان آور می‌شوند، به دلیل پرداخت نشدن کامل حق بیمه خود نمی‌توانند از فرصت بازنشستگی پیش از موعد استفاده کنند.

«حسن رهجو» رئیس شورای اسلامی کار معادن زغال سنگ همکار در منطقه هشتونی کرمان با اعلام این خبر به ایلنا گفت: این معوقات به ۴ درصد حق بیمه‌ اضافی مربوط می‌شود که می‌بایست توسط کارفرمایان قانون مشاغل سخت و زیان آور بابت ایامی که کارگر مشمول در مشاغل سخت و زیان آور اشتغال داشته به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شود.

وی بابیان اینکه روز به روز بر تعداد کارگران معدنچی که موعد بازنشستگی پیش از موعد آنها فرامی‌رسد اضافه می‌شود؛ گفت: از قرار معلوم برخی از شرکت‌های پیمانکاری که زمانی در استخراج این معادن فعالیت داشتند دیگر فعالیتی ندارند و معلوم نیست که چه کسی باید به جای آنها حق بیمه اضافی را پرداخت کند.

به ادعای رهجو  گفت: هیچکدام از شرکتهای پیمانکاری که با نزدیک به ۳۵۰۰ کارگر در معادن زغال سنگ کرمان فعالیت دارند  سهم ۴ درصدی خود را برای بازنشستگی کارگران مشمول قانون مشاغل سخت وزیان آور پرداخت نکرده‌اند.

به گفته نماینده کارگران زغال سنگ شرکت همکار اگر به این وضعیت رسیدگی نشود با استمرار شرایط کنونی تمامی کارگران معدنچی که بازنشستگی پیش از موعد آنها معطل پرداخت شدن حق بیمه اضافی است باید مانند کارگران معمولی تا رسیدن به شرایطی که قانون برای بازنشستگی کارگران معمولی معین کرده است منتظر بمانند.

به ادعای وی، اداره تامین اجتماعی کرمان به دلیل مشخص نبودن کارفرمای واقعی و اینکه پیمانکاران مجموعه معادن زغال سنک کرمان دائما در حال تغییر بوه‌اند از دریافت اضافه سهم ۴ درصدی کارفرمایان خوداری می‌کند و همین وضعیت به نوبه خود باعث شده‌است تا هر یک از این پیمانکاران به نوبه خود از مسئولیت واریز سهم ۴ درصدی شانه خالی کنند که نهایت این کارگران اصلی هستند که زیان می‌کنند.

طبق ادعای وی؛ در معادن زغال سنگ کرمان حدود ۷ هزار کارگر معدنچی در مناطق معدنی هشتونی، پابندان، باب نیزو، حجتک، آبنیل و همکارشاغلند که از این تعداد حدود ۳۵۰۰ نفر تحت مسئولیت شرکتهای پیمانکار ی کار می‌کنند. مابقی کارگران از کارگران رسمی شرکت زغال سنگ هستند.

 اظهارات این فعال کارگری در حالی است که پیشتر برخی فعالان صنفی کارگری نسبت به اقدام اخیر سازمان تامین اجتماعی در خصوص افزایش دو برابری ۴ درصد حق بیمه‌ اضافی کارگران مشمول مشاغل سخت و زیان آور هشدار داده بودند.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز