خبرگزاری کار ایران

دبیرخانه کارگر قزوین در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

واردات انبوه منسوجات در بحبوحه تجمعات کارگران مقابل دولت و مجلس اصولگرا

asdasd
کد خبر : ۳۰۳۸۸۹

دبیر خانه کارگر قزوین گفت:واردات مدیریت نشده منسوجاتی که ما خود تولید کننده آن بودیم باعث تعطیلی کارخانجاتی همانند فرنخ و ناز نخ، مه نخ وپوشینه بافت با بیش از ۴ هزارکارگر شده است.

«عیدی علی کریمی» با استناد به جزئیات مربوط به واردات بی‌رویه کالاهای خارجی در دولت دهم گفت: تنها انتشار اقلام مربوط به واردات منسوجات خارجی نشان می‌دهد که چگونه واحدهای نساجی استان قزوین ظرف مدت هشت سال نابود شدند.

این فعال صنفی کارگری با یادآوری تجمعاتی که در دولت قبل از سوی کارگران کارخانه‌های بحران زده نساجی قزوین در مقابل ساختمان نهاد ریاست جمهوری ،مجلس و وزارتخانه‌های صنعت و کار برگزار شد، گفت: اینکه امروز هیچ اثری از این کارگران نیست دلیلی برای برطرف شدن گرفتاری‌های آنها نیست.

وی که عقیده دارد متوقف شدن تجمعات صنفی کارگران کارخانه‌های نساجی دلیلی جز تعطیل شدن فعالیت این واحدها ندارد، ادامه داد: در تمام سالهای اخیر، صنعت نساجی ورشکسته بوده است.

دبیرخانه کارگر قزوین با بیان اینکه واردات بی‌رویه و بازبودن مرز‌ها برای ورود محصولات خارجی امان کارخانجات مستقر در قزوین را برید با ذکر مثالی گفت: به عنوان نمونه واردات مدیریت نشده منسوجاتی که ما خود تولید کننده آن بودیم باعث تعطیلی کارخانجاتی همانند فرنخ و ناز نخ، مه نخ وپوشینه بافت با بیش از ۴ هزارکارگر شده است.

کریمی گفت: مسئولان دولت گذشته وضعیت صنایع نساجی را به جایی رسانند که در بهترین حالت کارگران نساجی با بازخریدی یا بازنشستگی تنها از سرگردانی میان ادارت کار و سازمان تامین اجتماعی نجات یافتند.

این فعال صنفی کارگری افزود: اگر در دولت گذشته به جای واردات انبوه منسوجات خارجی، از فعالیت کارخانه‌های نساجی حمایت می‌شد امروز شاهد آن بودیم که کارخانه‌های تعطیل شده نساجی همچنان مشغول فعالیت بودند و در آنها کارگران جدیدی به جای کارگران بازنشسته کار می‌کردند.

وی افزود: با این رویه اگر دولت یازدهم بخواهد از سیاست‌های اقتصادی دولت گذشته تبعیت کند باید به زودی شاهد تعطیلی باقیمانده کارخانه‌ها در کشور باشیم.

به گفته وی ،تا زمانی که با روند رو به رشد واردات کالا به ویژه کالاهای مصرفی در کشور روبرو باشیم، کارگران فقیر‌تر می‌شوند و تحقق حمایت از تولید تنها در حد یک شعار باقی می‌ماند.

کریمی در خاتمه واردات بی‌رویه کالاهای خارجی را موجب ورشکستگی واحدهای تولیدی دانست و گفت: ادامه ورود بی‌رویه کالاهای خارجی بویژه چینی به بازار ایران موجب شده است که واحدهای تولیدی یکی پس از دیگری از عرصه رقابت خارج شوند.

به گزارش ایلنا؛در حالی که باید صنعت نساجی ایران مورد حمایت مجلس و دولت وقت قرار می‌گرفت این دولت در زمینه واردات بسیار گسترده عمل کرد و در سکوت مجلس صنعت نساجی کشور با مشکل مواجه شد.

 

جدول واردات
نوع محصول وزن/تن
الیاف کهنه و پس مانده پشم یا موی نرم (کرک) 48
پشم شانه زده به صورت توده 857
پارچه های تار و پود کمتر از 85٪ 89
نخ یک لا 342
پارچه تار و پود باف از پنبه 75
کنف و سایر الیاف نسجی از پوسته ساقه 208
ملحفه یکبار مصرف 43
تور ماهیگیری 950
شوماک/ فرش‌ها دست‌باف 16
کفپوش از الیاف نارگیل 75
کف پوش منگوله باف 356
پارچه های مخمل 103
پارچه های تار و پود باف کم عرض 533
زیر دامنی یا زیر پیراهنی 14
زیرپوش چسبان 14
لباس نوزاد 38
جوراب زنانه / ساپورت 202
دستکش زنانه 71
شال و دستمال گردن 424
پالتو 14
بادگیر زنانه 6
لباس به صورت زنانه و مردانه 80
پیراهن مردانه 61
پیراهن و بلوز زنانه 14
لباس دوخته و مهیا از پارچه مشمول 5602 و5603 59
دستکش تک انگشتی و نیم دستکش 133
حوله حمام 318
روتختی 352
قابدستمال 352
نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز