خبرگزاری کار ایران

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد:

کاهش حوادث ناشی از کار در سال ۹۳

asdasd
کد خبر : ۳۰۵۱۶۹

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بازدید سرزده‌ای که از وضعیت امنیت کارگران در یکی از کارگاه‌های ساختمانی داشت، از کاهش حوادث ناشی از کار در سال ۹۳ خبر داد.

به گزارش ایلنا، «علی ربیعی» در جریان این بازدید گفت: حوادث ناشی از کار سومین عامل مرگ و میر در جهان است که می‌تواند با آموزش، فرهنگ‌سازی و ارتقای فرهنگ ایمنی کنترل شده کاهش یابد و جان میلیون‌ها انسان را از مرگ نجات دهد. و این موضوعی است که همواره مورد تاکید بازرسان کار در بازدید‌های خود از مراکز صنعتی و تولیدی و است.

بر همین اساس بود که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز گذشته به صورت سرزده از یکی از کارگاه‌های ساختمانی در غربی‌ترین نقطه تهران به منظور بررسی وضعیت ایمنی کارگاه بازدید کرد.

زمینی بسیار بزرگ که توسط حصار‌های آبی کارگاهی پوشیده است محل کارگاه ساختمانی بود. این کارگاه در غربی‌ترین نقطه پایتخت قرار داشت و صدای سنگین ژنراتور‌ها بر محیط حاکم بود.

ساختمان سازی همیشه با مواردی همچون تخریب ساختمان قدیمی، گودبرداری، آهن ریزی و... همراه است و در طول اجرای تمامی طرح‌ها استفاده از ماشین آلات مربوطه توام با آلودگی صوتی و زیست محیطی بسیار بالا نیز همراه است.

این کارگاه که محل بازدید دکتر ربیعی بود اسکلت ساختمانی مسکونی ۳۰ طبقه در حال ساخت در کیلومتر ۱۸بزرگراه تهران- کرج بود.

 در جریان این بازدید وزیر کار با پوشیدن لباس مخصوص کارگاه و کلاه ایمنی به همراه تیم خود وارد می‌شود. وی برای بازدید سرزده و ضربتی از کارگاه آمده بود تا از نزدیک از ایمنی آن مطمئن شود.

بازرسان کار همراه آقای ربیعی تخریب و گودبرداری، پرتگاه‌های ساختمانی با اولویت پیشگیری از سقوط از ارتفاع، آسانسورهای کارگاهی، بالابر، تاورکرین، داربست‌ها، تجهیزات برقی و رعایت حریم با اولویت پیشگیری از برق گرفتگی، ابلاغ استقرار مسئول ایمنی در صورت مشمول بودن کارگاه و سایر موارد به اقتضای بازرسی را اولویت موارد در بازرسی کارگاه‌های ساختمانی می‌دانند.

 همواره سقوط کارگر ساختمانی از ارتفاع، برخورد مصالح ساختمانی با سر و کمر و در ‌‌نهایت فلج شدن آنان، سقوط کارگر ساختمانی به عمق چاه، سقوط از سقف، سقوط از جرثقیل روی ساختمان و سقوط به چاهک آسانسور، از جمله آسیب‌هایی است که منجر به فوت کارگران ساختمانی می‌شود.

تأکید وزیر کار بر ایمن شدن پرتگاه‌های ساختمانی با اولویت پیشگیری از سقوط

آقای ربیعی از راه پله‌های نیمه کاره ساختمان به همراه تیم بازرسی بالا می‌رود. اسکلت اصلی پلکان تنها به اندازه یک کف پا جا داشت و تیم بازرسی با دقت بالا رفتند و ساختمان را بازدید کردند. آجرهای کرم، ستون‌های بلوطی رنگ و سقف یونولیتی که قرار است بعدا درآن بتون کارگذاشته است فضایی است که در این طبقه نیمه کاره به چشم می‌خورد.

وزیرکار با دقت به دو می‌لگردی که نقش حفاظ در پیشگیری از سقوط از ارتفاع را برای کارگران بازی می‌کند نگاه کرد و گفت: با دیدن این حفاظ نامطمئن به یاد دوران دبیرستانم افتادم، دورانی که در کارگاهی نجاری می‌کردم و یک بار وقتی داشتم درمحیطی مانند اینجا کار می‌کردم نزدیک بود سقوط کنم و تنها تکیه گاهم تخته‌ای بود. شانس آوردم که زنده ماندم. اما از آن به بعد آن اتفاق برایم کابوسی شد که وقتی وزیر شدم به خودم قول دادم در محیط‌های کاری حواسم به ایمنی کارگران باشد.

 وی با تأکید بر اینکه افزایش ایمنی محیط‌های خدماتی و تولیدی از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت کاراست افزود: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت تعاون، کارورفاه اجتماعی افزایش ایمنی درمحیط‌های خدماتی و به ویژه تولیدی است.

 ربیعی افزود: از سال گذشته مسئولیت بررسی علل ساختاری و فردی حوادث شغلی به سازمان‌های مطالعاتی سپرده شد و براساس آنچه مطالعات نشان می‌دهد که برای رفع آن‌ها با هماهنگی دستگاه‌های مربوطه برنامه ریزی‌های انجام شد. آموزش مهارت نیروی انسانی از طریق سازمان فنی و حرفه‌ای و همکاری با سازمان نظام مهندسی، وزارت راه و شهرسازی، وزارت صنعت و معدن، شهرداری‌ها و... از جمله این اقدامات به شمار می‌رود.

وزیرتعاون، کارورفاه اجتماعی در قسمتی از بازدید از این کارگاه در حالی که با دقت نگاه به کارگری می‌کند که در حال جوشکاری است برایش دست تکان می‌دهد و «خسته نباشید» می‌گوید و در ادامه صحبت‌های خود می‌گوید: جهت مراعات ایمنی درمحل کار تدابیر فراوانی اندیشیده شده است که هم افزایی بین دستگاه‌های مختلف و امضای تفاهم نامه با آن‌ها از جمله آن هاست. خوشبختانه در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲ با کاهش حوادث ناشی از کار روبرو بودیم ودرکارگاه‌های زیر ۲۵ نفر نیرو‌ها را آموزش داده و سیستم‌های نظارتی را ارتقاء می‌دهیم.

وی با بیان اینکه جان انسان‌ها برای ما مهم‌تر از هر موضوع دیگری است گفت: حفظ جان انسان‌ها برای ما از ابعاد حرفه‌ای و شغلی بسیار مهم‌تر است و اخلاقی‌تر این است که کارفرمایان را نسبت به مراعات ایمنی کارگران حساستر کنیم تا حتی یک کارگر هم در محیط کاری خود آسیب نبیند.

ربیعی خطاب به بازرسان همراه با تیم خود به ایمن شدن پرتگاه‌های ساختمانی با اولویت پیشگیری از سقوط از ارتفاع تأکید کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأکید کرد که بازرسان در بازدید از کارگاه‌های ساختمانی مواردی همچون پرتگاه‌های ساختمانی با اولویت پیشگیری از سقوط از ارتفاع، آسانسورهای کارگاهی، بالابر، تاورکرین، داربست‌ها، تجهیزات برقی و رعایت حریم با اولویت پیشگیری از برق گرفتگی را مد نظر قرار دهند.

گرچه‌ کارفرمایان‌ سعی‌ دارند تا محیط‌ کاری مطابق‌ با اصول‌ و استانداردهای‌ بهداشتی‌ و حفاظتی‌ بوجود آورند و میزان‌ حوادث‌ را به‌ حداقل‌ ممکن‌ کاهش دهند، اما‌ کارگران نیز در کاهش می‌توانند نقش موثری داشته باشند

بنابراین‌ برای‌ پیشگیری‌ از وقوع‌ حوادث، کارگران نیز ‌ باید اصولی نظیر داشتن لباس‌ کار مناسب‌، آگاه بودن از خطرات‌ کار، طرق‌ پیشگیری‌ و حفاظت‌ از آن‌ها، استفاده از کمربندهای‌ ایمنی‌ درارتفاع، استفاده‌ از دستکش‌های‌ مخصوص‌، کلاه‌ و کفش‌های‌ حفاظتی‌ در جاهایی‌ که‌ خطر برق‌گرفتگی‌ وجود داردو.... را رعایت‌ کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز