خبرگزاری کار ایران

یک هفته پس از بازخریدی اجباری ۱۴۰ کارگر قراردادی اتفاق افتاد:

بازدید دیرهنگام هیات دولتی از کارخانه تولیدی تهران

asdasd
کد خبر : ۳۰۵۲۹۹

پس آنکه تمامی کارگران قراردادی کارخانه تولیدی تهران از روی ناچاری به پیشنهاد بازخریدی اجباری کارفرما تن‌دادند؛ سرانجام روز گذشته هیاتی از نمایندگان استانداری، فرمانداری و ادارات صنعت و کار استان تهران از این واحد تعطیل شده بازدید کردند.

یکی از کارگران این واحد تولیدکننده چرم مصنوعی با اعلام این خبر به ایلنا گفت: اعضای هیات مذکور زمانی برای بازدید از کارخانه آمدند که از جمعیت ۱۶۰ نفری کارگران تولیدی تهران به غیر از ۴۳ کارگر چیزی باقی‌نمانده است.

به گفته این کارگردر جریان این بازدید اعضای هیات مورد نظر از مدیریت کارخانه تولیدی تهران علت تعطیلی این واحد تولیدی را جویا می‌شوند که در پاسخ کارفرما دلیل این تصمیم را بالابودن بهای مواد اولیه عنوان می‌کند.

وی بابیان اینکه اگر هیات یاد شده زود‌تر از این‌ها برای بازدید از کارخانه تولیدی تهران آمده بودند امروز کارگران قراردادی مجبور به قبول پیشنهاد بازخریدی اجباری کارفرما نبودند، ادامه داد: مدیریت تولیدی تهران در حالی گران بودن مواد اولیه را دلیل تعطیلی کارخانه عنوان کرده است که در شرایط فعلی بهای مواداولیه ارزان‌تر از هر زمان دیگری است.

وی بابیان اینکه نمی‌دانیم مراجعه دیرهنگام روز گذشته مسئولان دولتی چه تاثیری بر آتیه شغلی کارگران باقیمانده تولیدی تهران دارد، افزود: در حال حاضر به غیر از ۲۰ کارگر رسمی، ۱۸ نگهبان و ۵ انباردار هیچ کارگری در تولیدی تهران حضور ندارد.

این کارگر تولیدی تهران بابیان اینکه روز گذشته (دوشنبه، بیست و سوم شهریور) آخرین بخش از سنوات  ۱۴۰ کارگر قراردادی این واحد صنعتی به حساب آن‌ها واریز شد، یادآور شد: از روز شنبه ۱۴ شهریور ماه درهای این واحد صنعتی به روی کارگران بسته است.

به گفته این کارگر مدیریت جدید کارخانه تولیدی تهران در راستای تصمیم قبلی خود مبنی بر تعطیل کردن این واحد تولیدی تا ابتدای مهرماه بابت همه مطالبات معوقه، جاری و پیش‌روی کارگران با آن‌ها تسویه حساب کرده‌است.

وی بابیان اینکه از امروز باقیمانده کارگران کارخانه تولیدی تهران در بارگیری موجودی انبار مواد اولیه و محصولات تولید شده مشارکت دارند، افزود: جدا از این شنیده می‌شود که قرار است دستگاه‌های این واحد تولیدی به کارگاه دیگری که در منطقه چرم شهر ورامین قرار دارد منتقل شود.

در رابطه با وضعیتی که برای کارگران کارخانه تولیدی تهران، «عزیره شریفی» از فعالان صنفی منطقه غرب تهران گفت: در سالهای گذشته به دلیل اشتباهات مدیریتی بسیاری از کارگران شغل خود را از دست داده‌اند.

نماینده کارگران کارخانه کاشی ایرانا گفت: این روز‌ها شاهد تعطیلی کارخانجات فراوانی هستیم که با به دلیل عدم آگاهی مدیر به ورطه ورشکستگی کشیده می‌شود و بعد به بهانه زیان ده بودن کارخانه آنرا منحل کرده و زمین‌های آن را به فروش می‌رسانند.

شریفی گفت: این عمل مانند شیوع بیماری همه گیر شده و و ما شاهد هستیم که روز به روز بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود و کارگران کارخانه پس از سال‌ها خدمت بنا به میل کارفرمایانی که دیگر تمایلی به ادامه فعالیت تولیدی ندارد به خیل عظیم بیکاران در جامعه افزوده می‌شوند.

وی اظهار کرد: دولت باید کنترل و نظارت خود را با جدیت بکاربندد و بخش خصوصی را بیشتر در امر تولید وارد کند زیرا با توجه به جمعیت عظیم بیکاران در کشور دولت باید در حفظ مشاغل کنونی بکوشد و بجای نابودی مشاغل فعال زمینه را برای ایجاد مشاغل جدید فراهم کند.

این فعال کارگری افزود: دولت باید نظارت بیشتری برعملکرد کارخانجات داشته باشد تا اگر کارخانه‌ای که دولتی است، ورشکست شد یا مدیران آن توانایی فعالیت در آن صنف را ندارند حداقل باعث نابودی اقتصاد کشور و بیکاری کارگران نشوند و کارخانه را به بخش خصوصی واگذار کنند تا دوباره احیا شود.

شریفی افزود: اگر روند تولید داخلی متوقف شود و زمین‌های کارخانه‌ها بفروش برسد به سرمایه ملی لطمه جبران ناپذیری وارد می‌شود که جبران آن گاهی غیر ممکن است.

این فعال کارگری تصریح کرد: اگر امروز کارخانجات و واحدهای تولیدات داخلی را درنیابیم بعد‌ها مجبور به وارد کردن‌‌ همان محصولاتی هستیم که اکنون در کشور توانایی تولیدشان را داریم و با این کار به خروج ارز از کشور و وابستگی اقتصادی که منجربه وابستگی فرهنگی و استعمار کشور توسط بیگانگان دامن زده‌ایم.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز