خبرگزاری کار ایران

وزیر کار خبر داد:

قاعده‌مند شدن ورود مهاجران به ایران

asdasd
کد خبر : ۳۰۵۹۹۴

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در دیدار با وزیر امور زنان و خانواده افغانستان گفت: ورود مهاجران به کشور قاعده‌مند می‌شود

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی علی ربیعی در دیدار با خانم دلبر نظری گفت: ایران و افغانستان اشتراکات تاریخی و فرهنگی زیادی دارند و تحولات این کشور برای ما مهم است. بنابراین با توجه به حضور تعداد زیادی از افغان‌ها در ایران باید برنامه‌های منسجمی در این زمینه داشته باشیم.

وی گفت: از گذشته با مسایل افغانستان آشنا هستم. ثبات و امنیت افغانستان برای ما بسیار حایز اهمیت است. دکتر روحانی از جمله سیاستمداران ایرانی هستند که نظریه ثبات و امنیت در مورد افغانستان را مطرح کردند و در این زمینه دارای دیدگاه هستند.

وی تصریح کرد: ما به افغانستان نه به عنوان یک رابطه عادی بلکه علاوه بر مسئله اخلاقی و انسانی به عنوان امنیت استراتژیک و ژئوپلتیک منطقه نگاه می‌کنیم.

ربیعی افزود: دولت افغانستان بسیار عاقلانه پیشرفت داشته و نهادهای دمکراتیک هم پیشرفت خوبی داشتند. تعداد زنانی هم که در بخشهای مختلف حضور دارند باعث خوشحالی است.

 وزیر کار افزود: افزود: به منظور جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی و شناسایی افراد، ورود مهاجران قاعده‌مند می‌شود.

وی با بیان اینکه آماده همکاری درباره مباحث فنی و حرفه‌ای به خصوص در حوزه زنان هستیم گفت: در حال حاضر یک مرکز فنی وحرفه‌ای در افغانستان داریم و آمادگی پذیرش افغان‌ها برای تربیت مربی در این مرکز وجود دارد.

ربیعی ادامه داد: مربیان فنی و حرفه‌ای کشورمان در افغانستان حضور پیدا می‌کنند و به آموزش مربی در این کشور می‌پردازند.

وی خاطرنشان کرد: با همکاری کمیساریای عالی پناهندگان، تعدادی از افغان‌ها در ایران بیمه می‌شوند تا با کمک ما به صورت قاعده‌مند از خدمات درمانی کشورمان استفاده کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: برای سرمایه گذاری در بخش‌هایی که هر دو طرف علاقه دارند نیز آمادگی داریم. همچنین به افغان‌هایی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در ایران هستند می‌توانند از هموطنانشان که ما به آن‌ها پروانه کار می‌دهیم استفاده کنند.

ربیعی با بیان اینکه بخش دیگری از گفتگوی ما در حوزه معلولیت و توانمندسازی بود افزود: تعدادی از دانشجویان افغان را برای مقطع کار‌شناسی ارشد در مؤسسه آموزش عالی بهزیستی خواهیم پذیرفت.

وی ادامه داد: در زمینه کارهای دانش‌بنیان ساخت پا و دست مصنوعی و همکاری با شرکت‌های ایرانی و صادرات کالاهای توانبخشی نیز همکاری خواهیم داشت.

در ادامه خانم دلبر نظری وزیر امور زنان و خانواده افغانستان نیز با بیان اینکه در کشورش ظرفیت و توانمندی بسیار خوبی در حوزه زنان وجود دارد گفت: زنان افغانستان در مدت این ۱۳ سال پیشرفتهای خوبی داشتند و بسیار توانمند شده‌اند و دستاوردهای خوبی در این زمینه داریم. به نحوی که امروز زنان بسیاری هم در دولت و هم در مجلس حضور دارند.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران به خوبی از مهاجرین افغان تاکنون استقبال کرده است و ما هیچوقت زحمات و خدمات شما ر ا نادیده نخواهیم گرفت.

وی افزود: با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران دارای تجربیات ارزشمندی در حوزه‌های مختلف است ما نیز به این تجربیات نیازمندیم.

خانم نظری افزود: افغانستان و ایران همواره داری مناسبات بسیار خوبی بوده‌اند بنابراین امیدواریم افغانستان را تنها نگذارید. وقتی به پیشینه روابط میان دو کشور هم نگاه می‌کنیم مدیون ملت ایران هستیم.

وزیر زنان و امور خانواده تاکید کرد: در شرایطی که دولت و ملت افغانستان نیازمند آرامش است به حمایت‌ها و کمکهای کشور برادر جمهوری اسلامی ایران نیازمندیم.

خانم نظری تصریح کرد: توجه به موضوع زنان بویژه ایجاد فرصتهای آموزشی برای زنان، تعامل میان زنان در زمینه آموزشهای فنی و حرفه‌ای، حمایت از زنان بی‌سرپرست و.. مواردی است که می‌توانیم بر روی آن تمرکز داشته و همکاریهای خودر را در این بخش گسترش دهیم.

وی تصریح کرد: فقر و ناامنی در این کشور مانع استفاده از این ظرفیت‌ها شده است که امیدواریم با همکاری‌های آموزشی و ادامه تحصیل دانشجویان در کشور ایران بتوانیم آینده خوبی را پیش رو داشته باشیم و ما تعهد می‌دهیم در آینده از این آموزش‌ها بهترین استفاده را بکنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز