خبرگزاری کار ایران

کارشناس مسائل کارگری در گفت‌وگو با ایلنا:

کارگر چینی برای حداقل مزد و سبد وعده‌های غذایی کار نمی‌کند/دولتمردان چین در صورت اختلاس با اشد مجازات مواجهند

یک کار‌شناس مسائل کارگری گفت: مادامی که درآمدهای نفتی در اقتصاد ایران نقش تعیین کننده داشته باشد، نمی‌توان از کارگران ایرانی توقع داشت بدون چشمداشت کار کنند.

علیرضا حیدری که در سالهای گذشته مسئولیت کمیته دستمزد تشکیلات خانه کارگر را برعهده داشته داشته است، در گفتگو با ایلنا تصریح کرد: جوان بودن جامعه ایران شاید از نظر اقتصادی باعث شود که هزینه نیروی انسانی در ایران پایین بیاید اما نمی‌توان سهم کارگران ایرانی را از درآمدهای نفتی نادیده گرفت.

وی در پاسخ به اظهاراتی مبنی بر پایین بودن حقوق و دستمزد کارگران چینی و ارتباط آن با رونق تولید تصریح کرد: نیروی انسانی ایران مطلقا مانند نیروی انسانی چین نیست. اگرتاریخچه و صنعت چین و ایران را باهم مقایسه کنیم متوجه می‌شویم قیاسی نامربوط انجان داده‌ایم زیرا ایران بیش از هفتاد سال است که نفت که متغیر درآمدی است وارد اقتصادش شده است و این امر معادلات و روابط اقتصادی ایران را تحت تاثیر خودش قرار داده است.

این فعال صنفی کارگری گفت: از زمان ورود نفت در اقتصاد ایران و تاثیر درآمدش بر چرخه اقتصاد ایران، زندگی ایرانیان متحول شد.

وی تاکید کرد: نیروی کار ایران نمی‌تواند مانند نیروی کار هندی و چینی باشد و قابل قیاس باهم نیست زمانی که درآمد حاصل نفت در چرخه درآمد‌ها آمد در بخش‌های زیربنایی از جمله آموزش و بهداشت و درمان سرمایه گذاری شد ظرف چند دهه الگوی اقتصادی ایران به لحاظ خُرد و خانوار و مصرف کننده کاملا تغییر کرد و قابل مقایسه با سطح زندگی آن‌ها نیست.

این کار‌شناس مسائل کارگری افزود: نیروی کار ارزان را نمی‌توان به تنهایی ملاک توسعه اقتصادی کشور چین دانست، زیرا اقتصاد چین از چند مؤلفه برای پیشرفت و رشدی که تاکنون داشته استفاده کرده است، البته یکی از مؤلفه‌هایش طبیعتا در اوایل رشد اقتصادی‌اش استفاده از نیروی کار ارزان قیمت بود که جزء ویژگی‌های این اقتصاد است.

حیدری خاطرنشان کرد: چین به تدریج و با رشد اقتصادی که طی سال‌های متمادی دو رقمی بود، طبیعت اقتصادش را به سمت یک الگوی مصرف جدید پیش برد و اکنون اینگونه نیست که کارگر چینی فقط برای سه وعده غذا تن به کار دهد بلکه زمانی که کارگری در صنایع های‌تک و حوزه پژوهش و تحقیق کار می‌کند در حقیقت ابداع و نوآوری و خلاقیت دارد و به نوعی از بهره‌وری بالایی برخوردار است و این کارگران دیگر برای حداقل مزد و سبد وعده غذا کار نمی‌کنند.

وی افزود: توسعه اقتصادی چین در گرو چهار مؤلفه مهم است، اولین مؤلفه‌ای که کشور چین تعریف کرد داشتن دولتمردان مقتدر و عین حال سالم و صالح است که در تخلف‌هایی مانند اختلاس و فساد برای هیچ کس حتی مقامات و مسئولان گذشت وجود ندارد و با اشد مجازات مواجه می‌شوند.

این کار‌شناس کارگری افزود: ویژگی و مؤلفه دوم، داشتن نظم است که بسیار عالی تعریف شده واینکه هرکس در جایگاه خود مشغول کار است و این نیست که مانند ایران، مسئولان بدون داشتن تجربه و برنامه تنها بر اساس موقعیت زمانی و مکانی در حوزه‌های مختلف و حتی نامربوط فرهنگ، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و.... مدام در حال گردش باشند.

وی گفت: وقتی مقامی برای سمتی برگزیده می‌شود، جایگاه سیاست گذاری برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود یعنی در جایگاهی قرار می‌گیرند که بتوانند برنامه‌ریزی و سیاست گذاری کنند اما این مسئولان منتصب در مدت کوتاهی دوباره جابجا می‌شوند.

حیدری تاکید کرد: اگر قصد داریم که توسعه ایران را با راه توسعه‌ای که حدود ۵۰ سال پیش توسط چین پیموده شده بپیماییم باید به یاد داشته باشیم که سیستم تخصص گرایی و نظم ساختاری چین یکی از علل پیشرفت آن‌ها است.

وی گفت: سومین مؤلفه آن‌ها، هماهنگی تدریجی خودشان با اقتصاد جهانی است در واقع وقتی برنامه توسعه چین را نگاه می‌کنیم مشاهده می‌کنیم که این کشور با پذیرش یکسری واقعیت‌های اقتصاد جهان، آن واقعیت‌ها را بومی کرد و خودش را با اقتصاد جهانی پیوند زد.

رئیس کمیته مزد اتحادیه پیشکسوتان خانه کارگری افزود: اساس رشد اقتصاد چین در گرو صادراتش به اقصی نقاط جهان است، چینی‌ها برای تقاضای تمام کشور‌ها حتی کشورهای توسعه یافته مانند آمریکا و اروپایی تا کشورهای در حال توسعه و عقب افتاده، تولید دارند.

این کار‌شناس مسائل صنفی کارگری بابیان اینکه رئیس بانک جهانی از چین به عنوان یک معجزه اقتصادی نام برده است؛ تاکید کرد: دلیل توسعه و پیشرفت چین تنها کارگر ارزان قیمت نیست بلکه کارگر ارزان یکی از ویژگی‌ها در ابتدای توسعه چین بود آن هم در زمانی که رشد اقتصادی تهاجمی‌اش را شروع کرد.

وی ادامه داد: از ویژگی مهم دیگر اقتصاد چین که شاید کمتر اقتصادی در دنیا با آن مواجه باشد تولید انبوه است و علت اصلی رقابت کالای چینی درعرصه جهانی به دلیل قیمت پایین تولید است که این امر در گرو تولیدات انبوه کالا در کشور چین است.

این کار‌شناس مسائل کارگری افزود: یکی از دلایل پیشرفت اقتصادی چین پذیرش سرمایه‌گذاری خارجی است شرکت‌های بزرگ چند ملیتی سرمایه خود را به چین منتقل کرده‌اند و در چین مشغول به کارند.

حیدری تصریح کرد: در اقتصاد چین تمام امکانات پولی و سیاست اقتصادی و صادرات و واردات همیشه در خدمت تولید است، تولید برای آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است و هر سیاستی که با کار و تولید مغایرت داشته باشد قابل تجدید نظر و ارزیابی دوباره است و امکان اینکه آن سیاست را به وسیله ابزارهای مختلفی که در اختیار دارند تغییر و به نفع تولید حرکت دهند وجود دارد.

 وی افزود: در اقتصاد خُرد وقتی تولید را حجم می‌دهیم و حداکثری می‌کنیم، هزینه‌های ثابت تولید به سمت صفر می‌رود و قیمت تمام شده محصول فقط از منظر هزینه متغیر، قیمت مواد اولیه و مزد کارگر تشکیل می‌شود به همین دلیل قیمت تولیدات چین پایین است.

حیدری خاطر نشان کرد: در چین به محض اینکه نرخ رشد اقتصادی‌اش کاهش پیدا کرد و دولت نتوانست آن را به جایگاه اولش بازگرداند یا با ابزاری آن را کنترل کند، طی تصمیمی نرخ برابری یوان را نسبت به سایر ارز‌ها کاهش داد تا قیمت تمام شده کالاهای داخلی‌ چین نسبت به کالاهای وارداتی ارزان‌تر تمام شود تا بتواند به توسعه صادرات و اشتغالش کمک کند.

وی افزود: مجموعه تعاملات منطقی و علمی چین با حفظ منافع ملی مشترک در بین همه سیاست گذاران و بنگاه‌داران اقتصادی دست به دست هم داده‌اند و کشور چین را به جایگاه کنونی رسانده‌اند.

رئیس کمیته مزد اتخادیه پیشکسوتان خانه کارگری گفت: می‌دانیم که هیچ اقتصادی نمی‌تواند مدت طولانی سیاست‌های رشد اقتصادی نجومی را تجربه کند و بالاخره جایی این صعود متوقف می‌شود.

حیدری گفت: نکته مهمی که در اقتصاد چین وجود دارد این است که نیروی انسانی اجرایی خط تولید را به نیروی فکری و ماهر تغییر می‌دهند و در حال رفتن به حوزه پژوهش و های‌تک سرمایه گذاری می‌کنند زیرا هر اقتصادی اگر بخواهد با این روند ادامه پیدا کند و از نیروی کار استفاده کند بالاخره در نقطه‌ای متوقف می‌شود.

وی افزود: اگر دستمزد پایین کارگر را در چین ملاک رشد اقتصادی بدانیم باید توجه کنیم که در اقتصاد کشورهای توسعه یافته و پیشرو، مزد نیروی کار بسیار بالاست و قابل مقایسه با سایر کشورهای دیگر نیست و آنها همواره رشد اقتصادی دارند.

این کار‌شناس مسائل کارگری تاکید کرد: ارزان بودن نیروی کار دلیلی بر موفقیت اقتصاد و رشد و توسعه آن نمی‌تواند باشد و شاید بتوان گفت این رشد در مقطع کوتاهی ادامه پیدا کند اما به تنهایی نمی‌تواند تایید کننده رشد اقتصادی کشور باشد.

کد خبر : ۳۰۶۷۱۹