خبرگزاری کار ایران

مدیر عملیات پالایشگاه شازند:

دلیل مرگ کارگر پالایشگاه شازند حادثه رانندگی بود

مدیرعملیات پالایشگاه شازند در خصوص حادثه‌ای که هفته گذشته باعث مرگ یکی از کارگران این واحد صنعتی شد توضیحاتی را به ایلنا داد.

به گزارش ایلنا، یک هفته پیش (سه‌شنبه ۲۴ شهریورماه) یکی از کارگران پالایشگاه شازند هنگام بارگیری دستگاه لیفتراک با یک دستگاه تریلی تصادف کرد و در ‌‌نهایت جان خود را از دست داد، در خصوص این حادثه «علی جمشیدی» مدیرعملیات و معاون مدیرعامل پالایشگاه شازند  به ایلنا می‌گوید در زمان حادثه کارگر متوفی با مجوز مسئول ایمنی مشغول فعالیت بوده است.

جمشیدی در پاسخ به این سوال خبرنگار ایلنا که آیا زمان حادثه ناظر ایمنی پیمانکار در محل حادثه حاضر بوده است؟ اظهار داشت: هر پیمانکاری به تعداد مورد نیاز و آن‌چه وزارت نفت به وی اعلام می‌کند، نماینده ایمنی دارد. نماینده ایمنی در محل حادثه حضور داشته است. زیرا تا مجوز کار را امضاء نکند، افراد حق آغاز هیچ‌گونه کاری را ندارند.

وی در جواب به این پرسش که اگر نماینده ایمنی در صحنه حضور داشت، چرا باید حادثه منجر به فوت شود٬ گفت: بنا به اطلاع ما بازرس اداره کار در محل حضور یافته و گزارش کاملی از وضعیت حادثه تهیه کرده است. بهتر است این‌گونه بحث‌های تخصصی را از خودشان بپرسید.

معاون مدیرعامل پالایشگاه شازند در مورد جوابیه روابط عمومی پالایشگاه اینکه آیا آن جوابیه، نظر نهایی پالایشگاه در خصوص حادثه است٬ تصریح کرد: هر سازمانی سخنگو دارد؛ طبق مقررات اگر قرار نبود مجوز کار بدهند، مجوز نمی‌دادند، اما مجوز کار صادر شده است. با این‌حال بازرس کار آمده و گزارش حادثه را تهیه کرده ولی هنوز گزارشی به دست بنده نرسیده است، وقتی گزارش‌ها تکمیل شد٬ اقدام بعدی را انجام می‌دهیم. البته تا الان هیچ‌کسی مقصر شناخته نشده و هیچ صحبتی هم نشده زیرا جزو وظایف ما نیست. نیروی انتظامی، پلیس راه و بازرس کار باید در این مورد نظر بدهند. بازرس اداره نفت نیز در این خصوص باید نظر بدهد که آن‌ها نیز شنبه انجام می‌شود.

وی در توضیح این مسئله که طبق گفته تشکل‌های کارگری، بازرسان اداره کار در پالایشگاه به‌خوبی نظارت ندارند٬ بیان داشت: با توجه به این‌که محیط صنعتی است بازرسان باید متخصص صنعتی باشند٬ بازرس اداره کار حضور می‌یابند و به‌طور دقیق ریشه‌یابی کرده و نظر می‌دهد. بازرسان هم به‌صورت هفتگی سر می‌زنند.

جمشیدی در خصوص تعداد بازرسان توضیح داد: طبق مقررات به تعداد هر ۲۵ کارگری که تعریف شده است٬ یک نفر نماینده ایمنی و بهداشت کار HSE نظارت می‌کند؛ به‌طور کلی اداره ایمنی پالایشگاه بر روی کار نفرات HSE پیمانکاران نظارت داشته و از آن‌ها گزارش می‌خواهند. چنانچه مقررات جدیدی وضع شود، آن‌ها را به پبمانکاران ابلاغ می‌کند. به‌طور کلی، تمامی کارگران دارای کارت هستند که دریافت دستکش، کلاه، لباس کار و کفش ایمنی کارگران در آن قید می‌شود؛ در این کارت‌ها همچنین استفاده یا عدم استفاده کارگران از تجهیزات حفاظت فنی نیز نوشته شده و کنترل می‌شود».

مدیرعملیات پالایشگاه شازند در پاسخ به اینکه آیا نظارتی بر نحوه استفاده تجهیزات حفاظت فردی کارگران صورت می‌گیرد٬ افزود: اگر کارگران از این تجهیزات استفاده نکنند، این تخلفات گزارش شده و تنبیه‌هایی برای کارگران در نظر گرفته می‌شود که حتی ممکن است به اخراج بیانجامد. اگر هریک از کارگران کارشان را به درستی انجام دهند، جای هیچ نگرانی نیست. مگر آن‌که کسی کارش را درست انجام ندهد که جای نگرانی دارد

وی در توضیح وقوع حوادث و مرگ کارگران به فاصله‌ای اندک در اردیبهشت‌ماه سال و اینکه مسئولان پالایشگاه چقدر دغدغه این موضوع را دارند٬ تصریح کرد: در این رابطه نظری ندارم و باید نفرات HSE و شرکت‌های اصلی نفت که آمده و بررسی کرده‌اند پاسخ شما را بدهند. می‌توانم راجع به وظایف خودم اظهارنظر کنم.

جمشیدی در مورد میزان نظارت بازرسان ایمنی بر روند کار و اینکه آیا این روند مناسب است٬ خاطرنشان کرد: حادثه روز سه‌شنبه ۲۴ شهریورماه که منجر به فوت یک کارگر در محوطه غیر عملیاتی پالایشگاه شازند شد، یک حادثه رانندگی است و در همین رابطه گزارش نیروی انتظامی و پلیس راه نیز موجود است. تصادف‌هایی که در جاد‌ها اتفاق می‌افتند را در نظر بگیرید؛ تصادف‌هایی که در جاده آشتیان – تفرش یا جاده اراک – قم پیش می‌آید یکی است؟! مسلماً تعداد پلیس در جاده اراک – قم بیشتر است. برخی خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها و سایت‌ها گزارش‌های افراد غیرمسئول را ارائه داده‌اند. وقتی گزارش‌ها آماده شد، بهتر است در مورد آن‌ها اظهارنظر کرد.

وی در مورد جوابیه روابط عمومی پالایشگاه٬ با بیان اینکه آن مسئله جوابیه نیست٬ گزارش بود٬ خاطرنشان کرد: روابط عمومی اعلام کرده که این اتفاق افتاده و روز چهارشنبه HSE پالایشگاه شازند بررسی کرده‌اند و هنوز هیچ نتیجه‌ای و اظهارنظری نشده است.

کد خبر : ۳۰۷۱۶۱