خبرگزاری کار ایران

۲۲ کارگران پارس متال پیش از موعد اخراج شدند

asdasd
کد خبر : ۳۱۴۰۶۱

از صبح امروز (۲۵شنبه، مهر) ۲۲ نفر از کارگران قرار دادی کارخانه پارس متال پیش از آنکه اعتبار قرارداد‌های کاری آنها تمام شود اخراج شدند.

فعالان صنفی کارگری منطقه غرب تهران با اعلام این خبر به ایلنا گفتند: زمان خاتمه قرارداد این کارگران پایان ماه جاری است اما از روز چهار شنبه گذشته (بیست و سوم مهر ماه) کارفرما به آنها برگه‌های تسویه حساب را داده بود.

به این منابع اخراج کارگران یاد شده در حالی صورت گرفته است که تمامی اخراج شدگان به همراه سایر کارگران این واحد تولیدی بابت مزایای مزدی پرداخت نشده طلبکارند.

از قرار معلوم این طلب مزدی شامل بخشی از مزایای اضافه‌کاری و حق بیمه است و بصورت مشخص آنها بابت ۷۰ درصد از عیدی سال ۹۳ طلبکارند.

یکی از کارگران تازه اخراج شده پارس متال در توضیح اتفاقی که برای او و بیست و یک کارگر دیگر این کارخانه اتفاق اتفاده است، گفت: پیش از این نیز در ابتدای سال جاری مشابه این اخراج‌ها برای سی‌دو نفر از کارگران این کارخانه اتفاق افتاده بود.

در عین حال کارگران قراردادی که طبق قراردادهای کاریشان هنوز در استخدام کارخانه پارس متال هستند می‌گیوند با اتفاق امروز نگران هستند که مبادا بازهم از میان آنها پیش از موعد یا حتی بعد از خاتمه قرارداد اخراج شوند. 

براین اساس در نخستین روزهای کاری سال ۹۴ به حدود ۲۰ نفر از کارگران کارخانه پارس متال گفته شد به دلیل اتمام اعتبار قرارداد کارشان دیگر برای آن‌ها در این واحد صنعتی شغلی وجود ندارد. پیش‌تر در (اسفندماه ۹۳) نیز تعداد ۱۲ نفر از کارگران شاغل در پارس متال به دلیل مشابه تعدیل شده بودند.

یکی دیگر از این کارگران  درباره مشکلات خود و همکارانش گفت: بدحسابی کارفرمای کارخانه پارس متال در خصوص باز پرداخت تسهیلات بانکی است، که حقوق کارگران این کارخانه را تا مرز توقیف قضایی پیش برده است و اکنون که ۲۲ نفر از این کارگران اخراج شده‌اند معوقات و وام بانکی که خود کارگران در بانک ضمانت و چک داده‌اند، بلاتکلیف می‌ماند.

کارگران در تشریح موضوع وام به ایلنا گفتند: در سال ۹۱، حدود۳۰۰ کارگر این واحد تولیدی به مدت ۵ ماه حقوق و مطالبات خود را دریافت نکرده بودند. در آن زمان مدیریت وقت کارخانه به کارگران پیشنهاد داد تا در ازاء مطالبات معوقه و بخشی از طلب جاری آن زمان، مبلغی را در قالب تسهیلات وامی از بانک مهر اقتصاد دریافت کنند.

کارگران کارخانه پارس متال افزودند: در آن زمان تحت فشار مالی و از ترس فسخ قرارداد کار مجبور به استفاده از این تسهیلات شدیم اما اکنون کارفرما بابت پرداخت این وام اقدامی نمی‌کند.

به ادعای آنان، قرار بود که کارگران پارس متال این وام بانکی را بابت مطالبات خود دریافت کنند و در مقابل کارفرما در قالب امضاء یک تعهد نامه محضری مسئولیت بازپرداخت اقساط چهار ساله را از حقوق کارگران برعهده بگیرد اما از آنزمان تاکنون مدیریت کارخانه بازپرداخت این وام‌ها را به تاخیر انداخته است.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز