خبرگزاری کار ایران

دبیرکل خانه پرستار:

وزارت بهداشت برای تامین منابع دنبال صندوق درمان تامین اجتماعی ‌است

asdasd
کد خبر : ۳۱۸۱۰۸

دبیر کل خانه‌پرستار در رابطه با ادعای مالکیت وزارت بهداشت بر صندوق درمان سازمان تامین اجتماعی و طرح ادغام بیمه‌ها گفت: کمبود منابع در اجرای طرح تحول نظام سلامت، وزارت بهداشت را به فکر دست اندازی بر منابع مالی سازمان تامین اجتماعی انداخته است.

«محمد شریفی مقدم» با اعلام این مطلب که مدیریت کلان وزارت بهداشت به شدت ناکارآمد است به ایلنا گفت: وزارت بهداشت مطلقا پتانسیل لازم برای اداره منابع مالی و انسانی خود را ندارد و در چنین شرایطی بهتر است  منابع مالی جدیدی در اختیار این وزارت خانه قرار نگیرد.

وی افزود: دلیل ناکارآمدی طرح نظام تحول سلامت نیز همین ناکارآمدی سطوح مدیریتی وزارت بهداشت است و به زعم بنده،  در حال حاضر کمبود منابع مالی برای اجرای این طرح، مسئولان وزارت بهداشت را به فکر انداخته است که منابع مالی جدیدی تصاحب کنند.

شریفی مقدم گفت: اگر طرح ادغام صندوق درمان سازمان تامین اجتماعی در بیمه سلامت اجرایی شود،  با توجه به ضعف مدیریتی آشکار  وزارت بهداشت،  موجودیت منابع مالی تامین اجتماعی  به خطر می افتد و علاوه بر این، سطح کیفی خدمات درمانی به بیمه شدگان تنزل پیدا می کند.

این فعال صنفی با اعلام این مطلب که طرح پرهزینه ای مانند طرح تحول نظام سلامت که بودجه تقریبی سالانه  مورد نیاز برای آن حدود ده هزار میلیارد تومان است، نتوانسته هیچ یک از اهداف پیش بینی شده را برآورده کند، گفت: برای مثال قرار بود  با اجرای این طرح کیفیت خدمات بهداشتی و  درمانی بالا برود، که تا کنون و بعد از گذشت بیش از یک سال از اجرای این طرح ، بهبودی  در سطح  کیفیت بهداشت مردم ایجاد نشده است.

وی  در عین حال افزود، در صورتی که منابع صندوق درمان سازمان تامین اجتماعی مطابق خواسته وزارت بهداشت در نظام بیمه سلامت ادغام شود، پرستاران و دیگر کارکنان بیمارستانی که براساس مقررات کار و تامین اجتماعی هم اکنون کارگر بیمه شده سازمان تامین اجتماعی تلقی می‌شوند ضرر خواهند کرد.

شریفی مقدم در توضیح این زیان گفت: پرستاران و دیگر کارکنان مراکز بیمارستانی نیز به نوعی بیمه شده سازمان تامین اجتماعی هستند و اگر قرار باشد حق بیمه‌های آنها بابت تعرفه‌های درمانی گرانی که توسط مدیران وزارت بهداشت تعیین شده هزینه شود در دراز مدت مرتکب ضرر و زیان خواهند شد. 

دبیر کل خانه پرستار در رابطه با طرح تحول نظام سلامت و سطح موفقیت اجرایی آن گفت: طرح تحول نظام سلامت بدون رایزنی و مشورت با بیمه شدگان و جامعه پرستاری که اکثریت کادر درمان کشور را تشکیل می دهند، تنظیم و اجرایی شده است و مطلقا نظر کارشناسانه پرستاران در طراحی آن لحاظ نشده است.

دبیر کل خانه پرستار در رابطه با مطالبات برآورده نشده جامعه پرستاری گفت: پرستاران برای بهبود معیشت خود و کاهش اختلاف فاحش در پرداخت ها  در انتظار عملی شدن وعده های مسئولان و اجرایی شدن  بسته سوم طرح تحول نظامت سلامت بودند، اما در عمل  ،  تنها اتفاقی که افتاد این بود که تعرفه های درمان تا 2.5 برابر افزایش پیدا کرد، با این افزایش، نه تنها اختلاف فاحش در نظام پرداخت کادر درمان حل نشد، بلکه شکاف ریالی دستمزدها عمیقتر شد.

شریفی مقدم در انتها با هشدار نسبت به طبقاتی شدن نیروی کار بخش درمان گفت: پرستاران از تبعیض و اختلاف فاحش ناراضی هستند و متاسفانه در حال حاضر با یک  گروه سلطه متشکل از پزشکان در راس مدیریتی کادر درمان مواجهیم که این مساله  بر نارضایتی جامعه پرستاری افزوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز