خبرگزاری کار ایران

وزیرسابق رفاه و تامین اجتماعی:

ادغام بیمه‌ها که از مالکیت مالی متفاوتی برخوردارند راه حل مسائل نیست

asdasd
کد خبر : ۳۱۸۶۴۲

وزیرسابق رفاه وتامین اجتماعی اعلام کرد: درشرایط کنونی ادغام بیمه‌ها که از مالکیت مالی متفاوتی برخوردارندوآثار اقتصادی، اجتماعی و سیاسی غیرقابل کنترلی دارند راه حل مسائل نیست.

به گزارش ایلنا، محمدحسین شریف زادگان درسمینار بیمه‌ها، نظام سلامت و رفاه اجتماعی که در محل دانشکده مدیریت دانشگاه تهران در حال برگزاری استادامه داد: کشورهایی مانند هلند، لوکزامبورگ، بلژیک، سوئیس، فرانسه واتریش دارای نظام خریدارمتعدد (سازمان‌های بیمه‌ای متعدد هستند). درعینحال اگر بخواهیم این کار انجام شود احتیاج به مطالعه و عمل قدم به قدم ومحتاطانه‌ای است اما راه حل امروز نیست.

وی خاطرنشان ساخت: انتقال بیمه‌ها به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خدشه دارکردن اصل تفکیک تولید کننده خدمات سلامت و خریدارخدمات سلامت به شمار می‌رود و انتقال مشکل به وزارت بهداشت بدون حل مساله است و اساسا راه حل مساله نیست بلکه خود مسائل جدیدی را نیز ایجاد خواهد کرد. طبق قانون ساختار رفاه وتامین اجتماعی وسیاست‌های مقام معظم رهبری وزارت بهداشت سیاست گذارودارای نقش تولیت نظام سلامت راداراست.

پژوهشگرحوزه رفاه اجتماعی اضافه کرد: اجرای سیاست‌های اصلاحی نظام سلامت به خاطراینکه تکیه آن روی سطح دوو سه به جای سطح یک بهداشت است، طبق تجارت جهانی نظرات who وتجربه ایرانی، جاذب پول ولی دارای کارآمدی زودگذراست.

شریف زادگان افزود: افزایش هزینه‌های پرسنلی و خدمات درمانی، ایجاد تقاضا بدون مدیریت تقاضا، موجب کاهش ارائه خدمات ورفاه اجتماعی درکوتاه مدت ومیان مدت می‌شود. مدیریت تقاضا، انجام برنامه ریزی برای phcونظام ارجاع به شرایط کنونی است. وی تاکید کرد: مدیریت منابع صندوق‌های بیمه اجتماعی امری سازمانی نیست بلکه امری ملی ویکی از ضرورت‌های توسعه‌ای کشوراست و هیچ دولتی قادر به حل بحران‌های بزرگ در این صندوق‌ها نیست.

وزیرسابق رفاه و تامین اجتماعی تصریح کرد: به جای ادغام‌ها وانتقال‌ها می‌بایست وزارت بهداشت جهت طرح اصلاح نظام را به سمت مدیریت مالی و برنامه ریزی برای phc ونظام ارجاع که پایداری طرح را تضمین می‌کند هدایت نماید. همچنین صندوق‌های بیمه‌های اجتماعی و درراس آن‌ها سازمان تامین اجتماعی وسازمان بیمه سلامت ایران باید مبادرت به مدیریت برنامه‌ای منابع به ویژه درمان غیرمستقیم باهمکاری وزارت بهداشت کند.

وی اظهارکرد: وزارت بهداشت ووزارت تعاون، کارورفاه اجتماعی باید دراسرع وقت برنامه اجرای همکاری برنامه‌ای و مالی خود را زیرنظرسازمان مدیریت و برنامه ریزی وباتفاهم حداکثری تهیه و اجراکنند که شامل مدیریت مالی و اجرای نظام ارجاع خواهد بود. همچنین وزارت بهداشت و تعاون، کارورفاه اجتماعی هریک به ترتیب ۴۵ ئ ۵۵ درصد از هزینه‌های طرح سلامت را به اشتراک گذاشته‌اند و این امر مستلزم مشارکت و تفاهم است.

شریف زادگان در بخش دیگری ازسخنان خود اشاره کرد: کار‌شناسان یک صدا نظرشان این است که درحال حاضر ادغام بیمه‌ها راه حل نیست و به طور عمده وقتی سخن از بیمه به میان می‌آید توجه‌ها به سازمان تامین اجتماعی معطوف می‌شود که ۵۳ درصد جمعیت کشور را تحت پوشش دارد و همچنین سازمان بیمه سلامت درذهن می‌آید واین درحالی است که عقل کار‌شناسانه می‌گوید که ادغام

بیمه‌ها نه تنها مساله حل کن نیست بلکه خودش مساله ساز است چرا که خریدار و تولید کننده باید از هم مجزاباشند.

وزیرسابق رفاه و تامین اجتماعی ادامه داد: مهم‌ترین موضوع امروز مساله تضاد منافع است و وزارت بهداشتی که نیرو‌هایش از ۲۰۰هزار به ۲۲۰هزارنفررسیده است خود گرفتاری‌های بی‌شماری دارد و اضافه شدن صندوق‌های بیمه‌های به آن به دلیل عدم تعادل در صندوق‌ها می‌تواند به گرفتاری‌ها و مشکلات آنان بیفزاید بنابراین انتقال بیمه‌ها به وزارت بهداشت امری بی‌معنا است و راه حل مورد انتظار نیست.

وی با بیان علاقه‌مندی خود به وزیرتعاون، کارورفاه اجتماعی، رئیس سازمان تامین اجتماعی و همچنین وزیربهداشت، درمان و آموزش پزشکی یاد آورشد: خاطرنشان می‌کنم که امروزه اعتماد مردم به سازمان تامین اجتماعی و به ویژه بیمارستان‌های ملکی آن مانند میلاد و... افزایش یافته است واین سرمایه اجتماعی، افتخارسازمان تامین اجتماعی به شمارمی رود ونباید به آن خدشه‌ای وارد شود.

گفتنی است شریف زادگان دربخش دیگری از سخنان خود به نقش بیمه‌های اجتماعی اجتماعی در بیمه سلامت واجرای سیاست‌های اصلاحی نظام سلامت اشاره کرد و به تفکیک مولفه‌های کاهش تعادل عمومی صندوق‌های بیمه‌ای را برشمرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز