خبرگزاری کار ایران

نائب رئیس هیئت مدیره سازمان تأمین اجتماعی:

بیمه‌های اجتماعی محور رفاه اجتماعی هستند

asdasd
کد خبر : ۳۱۹۱۴۸

نائب رئیس هیئت مدیره سازمان تأمین اجتماعی بیمه‌های اجتماعی را محور رفاه اجتماعی عنوان و به تشریح مزیت‌های این نوع سیستم ارائه خدمات اجتماعی پرداخت.

به گزارش ایلنا  «علی حیدری» در پانل سوم سمینار بیمه‌ها، نظام سلامت و رفاه اجتماعی گفت: از منظر کلان، یکی از وظایف اصلی حاکمیت فراهم ساختن رفاه و تامین اجتماعی مردم است که در آموزه‌های دینی نیز به این موضوع پرداخته شده است.

وی با بیان اینکه وقتی خداوند در آیه چهارم سوره قریش قرآن بر تامین معیشت و امنیت اهالی قریش به عنوان مبنای ایمان آوری آنان تاکید کرده، حاکمیت‌ها نیز باید به طریق اولی خود را ملزم به تامین امنیت و حداقل معیشت و سلامت جامعه بدانند، افزود: در اصل سوم قانون اساسی نیز توجه به تامین معیشت، سلامت و سطح پایه رفاه اجتماعی به عنوان یک تکلیف برای دولت آمده و همچنین در سند چشم انداز بر این موضوع تاکید شده است.

حیدری اظهار داشت: حوزه تامین اجتماعی دارای سه بخش امدادی، حمایتی و بیمه‌های اجتماعی است و بیمه‌های اجتماعی هم خود شامل بیمه‌های درمان و بازنشستگی هستند.

نائب رئیس هیئت مدیره سازمان تأمین اجتماعی افزود: نقش بیمه‌های اجتماعی و محوریت آن‌ها در رفاه اجتماعی در قانون رفاه و تامین اجتماعی مطرح شده است. در ۴ قسمت از این قانون، چهار حکم صریح وجود دارد که محوریت خدمات اجتماعی به مردم را در بیمه‌های اجتماعی می‌داند.

وی با اشاره به مزیت بیمه‌های اجتماعی گفت: یکی از مشخصه‌های بیمه‌های اجتماعی این است که کرامت و شرافت انسانی در ارائه خدمات حفظ می‌شود. در نظام بیمه‌های اجتماعی وقتی فرد به مشارکت گرفته می‌شود، خدمتی که از نظام بیمه‌ای دریافت می‌کند را حق خود می‌داند و نه مرحمت و لطف مجموعه یا حاکمیت.

عضو هیئت مدیره سازمان تأمین اجتماعی افزود: در نظام بیمه‌ای، شفافیت، محاسبه پذیری و اداره اقتصادی امور وجود دارد.

حیدری گفت: مزیت دیگر نظام بیمه‌ای که در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، اصل ۴۴ قانون اساسی و در سیاست‌های کلی نظام اداری آمده است، این است که نظام بیمه‌ای، کار مردم را به خود مردم واگذار می‌کند و مبتنی بر مشارکت مردم در اداره امور خودشان است.

وی مزیت دیگر بیمه‌های اجتماعی راموضوع تعاون ملی و قانون اعداد بزرگ دانست و اظهار داشت: این مزیت موجب نرمال شدن توزیع ریسک‌ها می‌شود. وقتی خدمت از طریق نظام بیمه‌ای ارائه می‌شود، همکاری و مشارکت بین مردم شکل می‌گیرد و قانون اعداد بزرگ باعث می‌شود خیلی از مخاطرات که می‌تواند مجموعه‌های کوچک بیمه‌ای را از بین ببرد، تحت حمایت قرار گیرند.

حیدری با اشاره به مزیت دیگر بیمه‌های اجتماعی با عنوان توزیع ریسک بین نسلی و بین قشری گفت: در نظام بیمه‌ای یک سری بازتوزیع‌هایی انجام می‌شود که در مکانیزم‌های دیگر وجود ندارد.

نائب رئیس هیئت مدیره سازمان تأمین اجتماعی ادامه داد: مزیت دیگربیمه‌های اجتماعی ایجاد توازن اجتماعی و اخذ مالیات اجتماعی است. بیمه‌های اجتماعی به عنوان یک سیستم باز توزیعی و یا مشارکتی عمل می‌کند و می‌توانند به توازن اجتماعی و کاهش شکاف‌های درآمدی منجر شوند که این هم نکته مثبت نظام‌های بیمه‌ای نسبت به نظام‌های دیگر است.

حیدری تصریح کرد: مزیت دیگر نظام‌های بیمه‌ای، تکافل اجتماعی این نظام هاست. در اسلام دو نوع تکافل اجتماعی وجود دارد.

وی اظهار داشت: همه مردم نسبت به یکدیگر تکافل دارند، یعنی هر انسان باید نسبت به وضعیت معیشت و سلامت همه افرادی که در کنار وی زندگی می‌کنند توجه داشته باشد. نوع دیگر تکافل اجتماعی از دیدگاه حاکمیت است. در این نوع تکافل، با توجه به اینکه بیمه‌های اجتماعی نوعی امنیت خاطر به افراد می‌دهند و به نوعی کفالت جمعی برای مردم فراهم می‌شود، مطلوبیت بیشتری دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز