خبرگزاری کار ایران

رئیس کانون شوراهای اسلامی شهرستان ری:

وضعیت نامعلوم پرونده بیمه کارگران پیمانکاری بهشت‌زهرا

asdasd
کد خبر : ۳۲۱۵۸۱

مسئول کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار شهرستان ری می‌گوید کارگرانی که در سازمان بهشت‌زهرای دارای مشاغل سخت و زیان آور هستند از مزایای قانونی برخوردار نبوده‌اند.

«محمد رضا بقائیان» با اعلام این مطلب به ایلنا گفت: این گروه از کارگران که شمار آنها بالغ بر 1500 کارگر است در سازمان بهشت زهرا زیر نظر پیمانکاران مختلف مشغول کارند اما به دلیل نبود نظارت بر عملکرد مدیران پیمانکاری این روه از کارگران از مزایای قانونی همچون سختی کار و امکان استفاده از مزایای  بازنشستگی پیش از موعد بهره‌مند نیستند.

 «محمد رضا بقائیان» افزود: جدا از این مسئله در مواردی هم شاهد بودیم که  لیست بیمه کارگران ناقص رد شده، محاسبه حداقل‌های قانون کار برای آنها در نظر گرفته نشده و در شایع‌ترین حالت عنوان شغلی که در لیست بیمه آنها درج شده است با عنوان شغلی واقعی مغایرت دارد.

وی گفت: به عنوان مثال در سازمان بهشت زهرا کاراگرنی هستند که عنوان شغلی آنها راننده حمل جنازه است در پرونده تامین اجتماعی برای وی سمت کارگر ساده درج شده است.

وی ادامه داد: این کارگران که بصورت معمول از مزایای طرح طبقه بندی مشاغل محروم هستند حتی پس از اینکه متوجه تخلف پیمانکار می‌شوند به دلیل در اختیار نداشتن نسخه  کتبی قرارداد نمی توانند در مراجع تشخیص و حل اختلاف ادعای خود را به راحتی ثابت کنند.

 بقائیان افزود: از طریق مراعات موردی کارگران سازمان بهشت زهرا به محور شهرستان ری کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران و نیز همکاری پیگیرانه نهاد صنفی کارگران سازمان بهشت زهرا توانستیم هفته گذشته در نهایت در حضور رئیس اداره کار شهرستان ری جلسه ویژه‌ای را برای رسیدگی به تخلفات پیمانکاران این سازمان برگزار کنیم که نتیجه آن الزام تمامی پیمانکاران این سازمان برای اجرای مقررات بود.

رئیس کانون شوراهای اسلامی شهرستان ری با یادآوری اینکه طبق قوانین کار و تامین اجتماعی همه کارفرمایان اصلی و پیمانکار موظف هستند تا مقررات طرح طبقه بندی و مشاغل سخت زیان آور را برای کارگران مشمول اجرا کنند، متخلفین از اجرا این مقررات طبق قانون در مراجع قانونی قابل پیگرد قانونی هستند.

بقائیان تاکید کرد: اگر مسئله طرح طبقه بندی مشاغل در بخش بهشت زهرا به اجرا در آید قطعا می‌تواند به بخش‌های دیگر و پیمانکاران دیگرکه در حال فعالیت هستند نیز تسری پیدا کند.
رئیس کانون شوراهای اسلامی شهرستان ری تصریح کرد: تاکنون یکی از پیمانکاران بهشت زهرا با ما همکاری خود را شروع کرده است و قرارداد‌هایشان را با طراح فرستاده است که مهلتی برای اجرای طرح به این پیمانکار داده شده است.

بقائیان تاکید کرد: اگر این طرح به اجرا درآید ما در مرحله بعدی پیگیر مشاغل سخت و زیان‌آور و کارگران سازمان بهشت زهرا که زیر نظر  پیمانکاران فعالیت دارند هستیم.

رئیس کانون شوراهای اسلامی شهرستان ری در  عین حال از برگزاری جلسه‌ای دیگری که قرار است با مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی در خصوص سایر مشکلات و مسائلی که در بهشت زهرا وجود دارد، داشته باشند خبر داد و افزود: اگرطرح طبقه بندی به اجرا در آید به طبع جایگاه واقعی شغلی کارگر مشخص می‌شود.

بقائیان یاد آوری اینکه دست کم از  سال۸۴ بصورت قانونی همه کارفرمایان موظف شده‌اند که در لیست بیمه کارگران عنوان شغلی آنها را نیز لحاظ کنند، افزود: با گذشت یک دهه از این زمان هنوز معلوم نیست که چرا برخی کارفرمایان مانند پیمانکاران سازمان بهشت زهرا به تکلیف قانونی عمل نمی‌کنند و در مقابل سازمان تامین اجتماعی در این باره سکوت کرده است.

وی با تاکید بر اینکه همواره مدیرانی میانی در مجموعه بزرگ سازمان بهشت زهرا هستند؛ که طبق قانون عمل نمی‌کنندعمل می‌کنند افزود: خوشبختانه طی پیگیری‌های شورای بهشت زهرا انجام داده است و جلسه‌ای که داشتیم پیگیر هستیم که جلوی اینگونه مدیران که قوانین را زیر پا می‌گذارند گرفته شود.

بقائیان در بحث مشاغل سخت و زیان آور نیز گفت: بعد از اجرایی شدن طرح طبقه بندی، به مشاغل سخت و زیان آور نیز عملیاتی خواهد شد.

رئیس کانون شوراهای اسلامی شهرستان ری از بحث کارگران اتباع بیگانه که حال حاضر در سازمان بهشت زهرا مشغول به کارهستند و کارت مجوز اشتغال ندارند خبر د اد و گفت کارفرما‌ها و شرکتهای پیمانکاری این گونه کارگران را به خدمت می‌گیرند تا از پرداخت حق بیمه و حداقلهای مزد‌‌ رها شوند که در جلسه مقرر شد این کارگران نیزسامان دهی شده تا حداقلهای قانونی در مورد آنها اعمال شوند.

وی در پایان تاکید کرد: چون سازمان بهشت زهرا بسیار گسترده است در امر بازرسی‌ها و اجرای طرح‌ها نیاز است تا مدیران این سازمان با نهادهای صنفی کارگری و بازرسان ادارت کار و تامین اجتماعی همکاری کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز