خبرگزاری کار ایران

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارگران ساختمانی کشور:

اصول قانون اساسی از جیب کارگران اجرا نمی‌شود/ وزارت بهداشت نتیجه تفحص را اعلام کند

asdasd
کد خبر : ۳۲۶۶۹۰

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارگران ساختمانی کشور در رابطه با طرح تحول نظام سلامت می گوید: این طرح با تخصیص غیر هدفمند منابع و توزیع ناعادلانه سرانه درمان، هیچ تاثیر مثبتی بر زندگی کارگران نداشته است

اکبر شوکت، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارگران ساختمانی کشور در گفتگو با ایلنا با اشاره به عدم تحقق اهداف پیش بینی شده طرح تحول سلامت گفت: ازیک طرف،  محل منابع مالی این طرح به خوبی تعریف نشده و از طرف دیگر با اجرای این طرح، ما شاهد توزیع ناعادلانه سرانه درمان هستیم.

وی در همین رابطه  افزود: به دلیل بالا بودن تعرفه‌های پزشکی سرنوشت اجرای این طرح در عمل شباهت بسیاری به طرح هدفمندسازی یارانه ها دارد.

این فعال کارگری با یادآوری تبعات منفی اجرای طرح هدفمندسازی یارانه ها گفت: هدفمندسازی قرار بود با اختصاص یارانه ها به بخش تولید و صنعت، تحول اقتصادی به وجود بیاورد و در عین حال، کمک هزینه ها به دست نیازمندان واقعی برسد که در عمل، اجرای ناصحیح و غیر کارشناسانه،  منجر به توزیع ناعادلانه پول در جامعه و افزایش صعودی نرخ تورم شد.

در ادامه شوکت با انتقاد از طرح بیمه سلامت  گفت: طبق اصل 29 قانون اساسی، دولت موظف است طبق قوانین از محل درآمدهای عمومی و درآمدهای حاصل از مشارکت مردم، خدمات و حمایتهای مالی بیمه ای و درمانی  را برای یک یک افراد کشور تأمین کند، و از این منظر می‌توان خوشبین بود که با اجرای این طرح اهداف مورد نظر محقق شود اما اگر بخواهیم منطقی و غیر احساسی برخورد کنیم سیستم تعرفه گذاری وزارت بهداشت معیوب است و همین مسئله باعث می‌شود تا سرنوشت طرح تحول سلامت به سرنوشت هدفمند سازی یارانه‌ها شباهت یابد.

وی با بیان اینکه به نظر می رسد وزارت بهداشت می‌خواهد از جیب کارگران قانون اساسی را اجرا کند، افزود: با اینکه در قانون هفمند سازی یارانه‌ها مبلغ یارانه پرداختی همواره ثابت بوده و هربار از شمار یارانه بگیران نیز کسر می‌شود اما به گفته خود مسئولان، دولت در شب پراداخت یارانه دچار کابوس است، حالا تصور کنید در طرح تحول سلامت که تعرفه‌های پزشکی هر سال افزایش می‌یابد چه بر سر منابع محدود صندوق‌های بیمه‌ای خواهد آمد.

شوکت همچنین در رابطه با سخنان قائم مقام  وزیر بهداشت مبنی بر استقبال از تحقیق و تفحص از طرح تحول سلامت گفت: ما امیدواریم این اظهارات در حد تعارف نباشد و این تحقیق و تفحص انجام شده و نتیجه آن برای روشنگری اذهان کارگران و مردم منتشر شود تا مشخص گردد منابع  هنگفت اختصاص یافته به این طرح در کدام قسمت ها هزینه شده.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارگران ساختمانی کشور با اشاره به نارضایتی نیروی کار بخش درمان از طرح تحول گفت: از قرار معلوم پرستاران و کادر پیراپزشکی از این طرح به شدت ناراضی هستند و می شود گفت، تنها پزشکان از این طرح منتفع شدند به طوری که با اجرای این طرح، از طبقه مرفه به طبقه اشرافیت نقل مکان کردند.

وی در همین رابطه افزود: در نتیجه، اجرای این طرح هم فاصله طبقاتی بین بخش های مختلف نیروی درمان را افزایش داده و هم به تضاد طبقاتی در درون جامعه دامن زده است.

عضو هیات امنای کارگری سازمان تامین اجتماعی در رابطه با طرح پیشنهادی وزارت بهداشت مبنی بر ادغام صندوق درمان سازمان تامین اجتماعی در بیمه سلامت گفت: با مدیریت غیر اصولی، منابع مالی طرح تحول سلامت در دو سال گذشته به هدر رفته و وزارت بهداشت دنبال تامین کسری بودجه های این طرح است.

وی با تاکید بر استقلال سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: ظاهرا دوستان با شنیدن آمار گردش مالی سازمان تامین اجتماعی دچار خیالات شده اند که می‌توانند به بهانه اجرای قانون اساسی  به اموال کارگران دست درازی کنند اما باید  گفت، عبور از  خط قرمز کارگران برای وزارت بهداشت ساده نخواهد بود.

اکبر شوکت با بیان این که جای نگرانی دارد که هنوز دولت متوجه فرافکنی های وزارت بهداشت نشده، گفت: طرح تحول سلامت با شیوه‌ای که مدیران وزارت بهداشت درصدد اجرای آن هستند، یک طرح شکست خورده اسست و هدف از پیشنهاد ادغام، جبران ضررهای این شکست است و دولت باید متوجه این سیاست بازی ها و اقدامات غیر قانونی باشد.

عضو هیات امنای کارگری سازمان تامین اجتماعی در پایان گفت: راه حل مشخص است، تنها با توزیع عادلانه سرانه در مان در جامعه، مشکل حل خواهد شد. هر راه حلی غیر از این، هدر دادن منابع و دامن زدن به بی عدالتی در جامعه است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز