خبرگزاری کار ایران

یک کار‌شناس فرایند و ایمنی پتروشیمی:

توجه به عوامل فرایندی و انسانی از وقوع حوادث کاری می کاهد

asdasd
کد خبر : ۳۳۳۴۲۴

یک کارشناس‌ارشد فرایند ایمنی گفت: اگر در مجتمع‌های بزرگ نفت و پتروشیمی به عوامل «فرآیندی و انسانی» توجه شود، از میزان وقوع حوادث کار در این مجتمع‌ها به‌طور چشمگیری کاسته خواهد شد.

یک کارشناس‌ارشد فرایند ایمنی گفت: اگر در مجتمع‌های بزرگ نفت و پتروشیمی به عوامل «فرآیندی و انسانی» توجه شود، از میزان وقوع حوادث کار در این مجتمع‌ها به‌طور چشمگیری کاسته خواهد شد. 

«محمد مقیاسی» با اعلام این خبر به ایلنا گفت: بررسی حوادثی که در کارگاه‌هایی مانند، سایت‌های تأسیسات نفت و گاز اتفاق می‌افتد، نشان می‌دهد که ریشه این حوادث را باید در عوامل فرآیندی یا انسانی جستجوکرد. 

این کار‌شناس فرایند و ایمنی در مناطق پتروشیمی در تشریح «عوامل فرایندی» حوادث‌کاری در مراکزی چون پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها اظهار داشت: اگر حوادث «حین کار تعمیراتی» منجر به آتش‌سوزی و انفجار و... شود، باید بررسی کرد که آیا اقدامات مربوط به «پرمیت‌ها - مجوزهای کاری» درست انجام شده است یا خیر. 

وی ادامه داد: اما برخی اوقات، حوادث ناشی از «یک اتفاق از قبل پیش‌بینی نشده» است. در مجتمع‌های بزرگ نفتی «کارهای عادی و روزانه عملیاتی» مانند: نمونه‌گیری از یک خط لوله (هگزان)، بررسی درصد ترکیبات درون لوله توسط کارکنان آزمایشگاه و یا بهره‌برداری صورت می‌گیرد، در این حالت احتمال دارد خط فرسوده و نشت کرده و حادثه رخ دهد یا برق به شیر کنترل نرسد و (مشکل ابزار دقیق) وجود داشته باشد، یا بر اثر فرسودگی، دسته شیر دستی کنده شده باشد و شیر بسته نشود در این حالت نیز رخ دادن حادثه گریزناپذیر است. 

این کار‌شناس ایمنی در خصوص انفجار و یا آتش‌سوزی با گاز هگزان در پتروشیمی‌ها معتقد است: «در حوادث آتش‌سوزی و انفجارات ناشی از نشت گاز هگزان، هگزان به‌دلیل مایع بودن و تبخیر سریع آن اگر در مجاورت و تماس با یک منبع حرارتی (جرقه یا سطح داغ) قرار گیرد چنان‌چه سطح وسیع باشد، انفجار روی می‌دهد و اگر سطح کوچک باشد، آتش‌سوزی در سطح اندکی رخ می‌دهد. 

به‌گفته مقیاسی، برای جلوگیری و پیشگیری از بروز چنین حوادثی باید از ابتدا بر چگونگی انجام عملیات احداث و یا تعمیر تأسیسات سایت‌های نفتی نظارت دقیق داشت و در کنار این مسئله باید «نیروهای امداد و نجات و آتش‌نشانی» در محل حضور داشته باشند. 

مقیاسی همچنین در توضیح «عوامل انسانی» مرتبط با وقوع حوادث کار گفت: به‌صورت کلی این عوامل به تمامی واکنش‌های رفتاری عمدی و غیرعمدی انسانی افرادی اشاره می‌شود که به‌عنوان کارکنان مجتمع‌های نفتی و گازی در سایت‌های تأسیساتی مشغول کار و تردد هستند. 

وی از مسئله «آموزش نیرو‌ها» برای رعایت اصول ایمنی و جدی گرفتن مسئله صدور پرمیت‌ها (مجوزهای کاری)» در محدوده سایت‌های نفت، گاز و پتروشیمی به عنوان یکی از مهم‌ترین راه‌های مهار عوامل انسانی مرتبط با حوادث شغلی یاد کرد و افزود: البته باید در رأس همه عوامل انسانی به تأمین رضایت شغلی کارکنان توجه کرد. 

همچنین این کار‌شناس فرایند و ایمنی حداقل و حداکثر زمان بررسی یک حادثه‌کاری را بین «۴۸ ساعت تا ۱۸ ماه» اعلام کرد و گفت: یکی از روش‌های بررسی علل حوادث کاری ترسیم نمودار «درخت حوادث یا Events Tree Faults» است که در این نمودار تنه درخت به‌مثابه علت حادثه اصلی است و علل حوادث شاخ و برگ‌هایی هستند که یکی دلیل دیگری است و با دنبال کردن این روند و ارتباط شاخه‌ها به یکدیگر دلیل اصلی حادثه هویدا می‌شود. 

از سوی دیگر، مقیاسی روند تحلیل حوادث و ریشه‌یابی علل آن به‌دلیل «پیچیدگی‌هایش» را فرایندی «زمان‌بر» عنوان کرد و در آخر گفت: به‌عنوان مثال مرکز ایمنی طراحی فرایندهای شیمیاییChemical Process Safety=CCPS Center که در زمینه حوادث بین‌المللی کار فعالیت می‌کند، آخرین تحلیل خود را ۲ تا ۵/ ۲ سال بعد از حادثه گزارش کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز