خبرگزاری کار ایران

دبیرانجمن صنفی نیروگاه حرارتی تبریز:

دولت نمی‌تواند با بخشیدن حقوق کارگران اشتغال آفرینی کند

asdasd
کد خبر : ۳۳۴۵۷۲

دبیرانجمن صنفی نیروگاه حرارتی تبریز در واکنش به محتوای منتشر شده از لایحه برنامه ششم توسعه، گفت: دولت و مجلس نمی‌توانند با صاحبان سرمایه برسر نادیده گرفتن حقوق قانونی کارگران معامله کنند.

«عیسی وفائی» با اعلام این مطلب به ایلنا گفت: بصورت مشخص محتوای تبصره‌های ۲۴ و ۳۳ متن پیشنهادی لایحه برنامه ششم توسعه بیانگر اصرار دولت به نادیده گرفتن حقوق قانونی کارگران است.

وی بابیان اینکه با سخت‌شدن شرایط بازنشستگی و خروج کارگران جوان از شمول حداقل مزد تنها وضعیت معیشتی کارگران بدتر می‌شود، ادامه داد: این ماجرا نتیجه‌ای جز افزایش فاصله طبقاتی و قدرت گرفتن رانت خواران اقتصادی ندارد.

این مقام صنفی یادآور شد: تنها در دو دهه گذشته دولت های وقت با اجرای قانون معافیت کارگاه‌های کوچک، طرح استاد شاگردی و ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی خروج گروه های مختلف کارگری از شمول مقررات کار و تامین اجتماعی عملیاتی کرده‌اند و نتیجه همه اقدامات نشان می‌دهد که با این معافیت‌ها تحول مثتبی در جهت ایجاد اشتغال پایدار صورت نگرفته است.

نائب رئیس انجمن صنفی بخش صنعت استان آذربایجان شرقی افزود: این وضع در حالی است که براساس مبالغ مربوط به حداقل مزد و مستمری کارگران شاغل و بازنشسته، خانواده‌های کارگران به زحمت از عهده تامین هزینه‌های ۱۰ ابتدایی هر ماه برمی‌آیند.

وی گفت: بصورت مشخص در بحث شرایطی که برای استخدام کارگران جوان زیر ۲۹ سال در نظر گرفته شده است، شاهد احیا ماده ۳۳ قانون کار قبل از انقلاب هستیم که به کارفرمایان اجازه می‌داد در هرشرایطی کارگران خود را بدون هیچ منطقی تعدیل کنند.

عضو هیئت مدیره بخش صنایع انجمن صنفی استان آذربایجان شرقی تصریح افزود: جدا از این مسئله اگر دولت و مجلس درصدد نجات صندوق‌های بازنشستگی است باید بداند که این امر نه با سخت‌تر کردن شرایط بازنشستگی که با پرداخت بدهی‌های این صندوق ها میسر خواهد بود.

وی ادامه داد: اینکه دولت و مجلس بخواهند با افزایش سن و سابقه کارگران مشمول بازنشستگی، افزایش مبنای محاسبه مستمری بازنشستگی و نیز سخت تر کردن شرایط اجرای انواع بازنشستگی پیش از موعد کرد مانع خروج به اصلاح زودهنگام کارگران از بازار کار بشود تنها به معنی تحت فشار قراردادن کارگران است.

دبیرانجمن صنفی نیروگاه حرارتی تبریز ادامه داد: اگر دولت نگران آینده صندوق‌های بازنشستگی است پس چرا هیچ اقدامی در خصوص به روز شدن و واقعی شدن پرداخت حق بیمه‌ها، اجرای تعهدات  قانونی کارفرمایان مشمول مقررات بازنشستگی مقررات سخت و زیان آور و تشویق کارفرمایان به استخدام کارگر جایگزین نیروی بازنشسته انجام نمی دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز