خبرگزاری کار ایران

یک فعال صنفی پرستاران خبر داد:

نادیده گرفته شدن اضافه کاری پرستاران با اجرای بخشنامه‌های جدید

asdasd
کد خبر : ۳۳۵۲۴۰

یک فعال صنفی پرستاران گفت: از زمان به اجرا درآمدن بخشنامه‌های جدید وزارت بهداشت در برخی مراکز درمانی و بیمارستانی، ساعت کاری بخش قابل توجهی از پرستاران کشور بدون پرداخت مزایای اضافه کاری افزایش یافته است.

«حسین علی نسایی»، عضو شورای عالی نظام پرستاری به با اعلام این خبر به ایلنا گفت: از آبان ماه سال جاری با صدور بخشنامه‌های جدید در برخی مراکز درمانی و بیمارستانی کشور  نزدیک به ۱۵ ساعت به مدت زمان کاری موظفی ماهانه پرستاران اضافه شده است.

وی بابیان اینکه تا قبل از اجرای این قانون ساعت موظفی هر پرستار طبق قانون کار ۱۷۵ ساعت در هر ماه بود، ادامه داد: در حال حاضر با اجرای بخشنامه‌های جدید ساعات کاری به ۱۹۰ ساعت افزایش یافت، ولی در عمل مزایای این ساعات کار اضافی به همه پرستاران پرداخت نشد.

علی‌نسایی گفت: اکنون که در سومین ماه به اجرا درآمدن این قانون هستیم در شمار قابل توجهی از مراکز درمانی و بیمارستانی، حداقل ساعت موظفی کارگران پرستار به ۱۹۰ ساعت در ماه رسیده است در عمل کارفرمایان این مراکز بابت ۱۵ ساعت اضافه کاری انجام شده به غیر از مزد پایه هیچ مزایای دیگری پرداخت نمی‌کنند.

وی بابیان اینکه طبق قانون کار بابت انجام کار اضافی، کار شبانه و کار در روز تعطیل به ترتیب ادامه داد: ۴۰، ۳۵ و ۴۰ درصد مزد بیشتر به کارگر پرداخت شود، افزود: در حال حاضر یک پرستار با حدود ۷ سال سابقه کار برای ۱۵۰ ساعت اضافه کار حدود ۶۰۰ هزار تومان یعنی برای هر ساعت ۴ هزار تومان دریافت می‌کند. این مبلغ پایین‌ترین نرخ پرداختی در میان همه ارگانهای دولتی و خصوصی کشور است. در واقع این مبلغ حدود یک سوم دریافتی موظفی است.

وی افزود: سوال اینست آیا شرح وظایف و مسولیت پرستار هم در ساعات اضافه کاری به یک سوم کاهش پیدا می‌کند؟

عضو شورای عالی نظام پرستاری در ادامه گفت: به نظر می‌رسد وزارت بهداشت با چنین تمهیداتی قصد دارد تا بدون استخدام نیروی جدید با‌‌‌ همان نیروهای موجود بصورت ارزان‌تر مراکز را اداره کند.

وی افزود: اگر در مراکزی کمبود نیرو وجود دارد بهتر است سیستم به استخدام پرستاران جدید مبادرت ورزد چرا که اضافه کار اجباری مخالف منافع صنفی پرستاران است.

وی گفت: این نکته را نیز در نظر داشته باشیم که حق الزحمه پرستاران برای ساعات اضافه متناسب با سطح وظایف آن‌ها در شیفت‌های شب و روزهای تعطیل نیست و این رویه باید اصلاح شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز