خبرگزاری کار ایران

یک مقام صنفی کارگری:

دولت برای افزایش مزد آستین بالا بزند

asdasd
کد خبر : ۳۳۶۵۵۰

یک مقام صنفی کارگری معتقد است: پرکردن شکاف عمیق دستمزد و هزینه خانوارهای کارگری علاوه بر لزوم محاسبه دقیق هزینه خانوار، نیازمند حمایت های جدی دولت است.

مسعود نیازی، یکی از اعضای کارگری کارگروه ویژه مزد سال 95 در گفتگو با ایلنا در خصوص روند مذاکرات مزدی پیش رو گفت: در کارگروه ویژه مزد به نرخ تورم اعلام شده کاری نداریم بلکه مبنا تخمین ریالی سبد هزینه خانوار است.

وی ادامه داد: در کارگروه ویژه مزد امسال، تنظیم دقیق سبد معیشتی و تعیین اقلام این سبد در دستور کار قرار گرفته است.

عضو کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران  در تشریح این مطلب گفت: در مذاکرات مزد امسال بخش دوم ماده 41 قانون کار، اصل است.

وی ادامه داد: در بخش دوم ماده 41 قانون کار آمده است، دستمزد کارگران باید به گونه ای تعیین شود که بتواند هزینه های ماهانه خانوارهای کارگری را تامین کند.

نیازی با بیان این مطلب که شکاف هزینه- مزد در سالهای گذشته بسیار عمیق شده است و عدم پایه گذاری برنامه های کارشناسانه طولانی مدت در پرکردن این شکاف موثر بوده است گفت: قطعا این شکاف تاریخی امسال پر نخواهد شد.

وی با تاکید بر لزوم برنامه های آینده نگر و کارشناسانه گفت: قطعا رسیدن به نقطه صفر  توافقات در مذاکرات سه جانبه مزد بسیار اهمیت دارد.

وی ادامه داد:معنای نقطه صفر این است که سه طرف مذاکره روی اصول اولیه و مبنای کار یا همان سبد هزینه خانوار به یک توافق حداقلی برسند.

نماینده کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران در ستاد مزد با ابراز امیدواری از مذاکرات فعلی ستاد ویژه مزد و تاکید بر کارشناسانه بودن این روند گفت:  جدا از چگونگی روند مذاکرات، موفقیت  در پرکردن این شکاف تاریخی نیازمند حمایت دولت است.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی که قدرت خرید به شدت پایین است و نرخ رکود اقتصادی بالاست، دولت باید آستین بالا بزند و هم از کارگر و هم از کارفرما حمایت کند.

مسعود نیازی در پایان گفت: در مجموع باید به دنبال سیاستگذاری بلند مدت برای پوشاندن این شکاف عمیق باشیم تا قدرت خرید کارگران که تنزل پیدا کرده به نقطه ای برسد که مکانیسم عرضه و تقاضا در بازار تنظیم شود و توان تولید بالا برود.    

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز