خبرگزاری کار ایران

رئیس فراکسیون کارگری مجلس:

بیشتر بیکاران ایرانی حداقل لیسانسه هستند

asdasd
کد خبر : ۳۴۲۳۲۸

دبیرکل خانه کارگر بابیان اینکه ظرفیت طبیعی کشور ایجاد 920 هزار ظرفیت شغلی است، افزود: این بدان معناست که باید به ازای هر 4 نفر نیروی ساده و ماهر و نیمه ماهر یک نیروی تحصیل کرده داشته باشیم درحالی که هم اکنون این موضوع در کشور جاری نیست.

به گزارش ایلنا، «علیرضا محجوب» رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی که چهارشنبه گذشته(7 بهمن) در برنامه
«تیر امشب» شبکه «خبر» حضور داشت در ادامه این خبر با اشاره به 920 هزار ظرفیت شغلی در کشور تاکید کرد: به طور معمول 920 هزار شغل می تواند اتفاق بیفتد، کشور در حال حاضر با پدیده کم سابقه رکود تورمی دست و پنجه نرم می کند به طوری که این بیماری هلندی توانسته است بسیاری از صنایع ما را قربانی کند.

این نماینده مجلس یادآور شد: سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور باید برای حل مسئله بیکاری جوانان طرح زیربنایی ارائه دهد، در حال حاضر بیشترین پتانسیل فعال کشور قشر تحصیل کرده است، این به آن معناست که بر خلاف دیگر کشورها که عمده نیروی کارشان تحصیلات مقدماتی دارند و بیشترین طیف بیکارشان را این دسته از افراد تشکیل می دهند اما در ایران این موضوع برعکس است و بیشترین طیف بیکار کشورمان را جوانانی با حداقل تحصیلات لیسانس تشکیل داده است.

در ادامه این برنامه تلویزیونی «غلامرضا کاتب» رئیس فراکسیون اشتغال مجلس نیز به عنوان دیگر مهمان برنامه تیترامشب با اشاره به رابطه بین رشد اقتصادی با میزان اشتغال تاکید کرد: اگرما یک درصد رشد اقتصادی داشته باشیم می توانیم برای صدهزار نفر شغل ایجاد کنیم این در حالیست که براساس آمار موجود در طول برنامه 5 ساله توسعه، میانگین رشد اقتصادی کشور 0.5 درصد بوده است.

کاتب ادامه داد: رشد اقتصاد هیچ گاه نمی تواند برای ما توسعه پایدار ایجاد کند زیرا در حال حاضر کشور نمی تواند به رشدی بیشتر از 0.5 درصد فکر کند؛ در این شرایط نمی توان با این عینک به اشتغال کشور نگاه کرد، در این شرایط برای اشتغال جوانان چکار باید کرد؟ طبیعی است که در این شرایط باید به نگاهمان را به بودجه ای برای راه اندازی بنگاه های اقتصای متوجه کنیم.

کاتب در ادامه افزود: با تقویت نظام بانکی و نیز دستگاههای اجرایی می توان مسیر سرمایه گذاری دولت برای ایجاد اشتغال را متوجه بخشهای خصوصی کنیم تا بلکه به کمک آنها از این رکود خارج شویم.

رئیس فراکسیون اشتغال مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در سال 93 وقتی بودجه 94 را تصویب کردیم دولت هزار میلیارد تومان برای اشتغال فارغ التحصیلان بیکار اختصاص داد این در حالیست که سهم بودجه دولت برای اشتغال در حال حاضر صفر است زیرا نه سازمان مدیریت و برنامه ریزی و نه حتی وزارت کار که متولی این مهم است گزارشی از عملکردشان ارائه نمی دهند.

وی با اشاره به اینکه دولت در بودجه 94 هزار میلیارد تومان برای اشتغال فارغ التحصیلان بیکار اختصاص داد تاکید کرد: تاکنون حتی ریالی از این هزار میلیارد تومان برای اشتغال صرف نشده است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز