خبرگزاری کار ایران

وکیل کارگران مس خاتون آباد:

عدالت در حق کارگران خاتون آباد رعایت شود

asdasd
کد خبر : ۳۴۲۵۰۶

وکیل کارگران مجتمع مس خاتون آباد گفت: اگر مصوبات شورای تامین شهر بابک در چند ماه گذشته اجرایی می شد، هیچ اعتراضی صورت نمی گرفت و بازداشتی نیز اتفاق نمی افتاد.

«سمیه محمودی میمند»، وکیل کارگران مس خاتون آباد در ارتباط با بازداشت 28 کارگر این مجتمع پالایشگاهی در گفتگو با ایلنا گفت: بازداشت های  سه شنبه هفته گذشته به دنبال یک رشته اعتراضات کارگران اتفاق افتاده است.

وی با بیان این که هنوز در ارتباط با سرنوشت کارگران بازداشت‌شده تصمیمی گرفته نشده است، ادامه داد: امروز شنبه وضعیت کارگران بازداشتی را با رجوع به مقامات محلی پیگیری خواهم کرد.

وی در رابطه با سابقه اعتراضات  کارگران مس خاتون آباد گفت: در 31 تیر تعدادی از کارگران مجتمع مس خاتون آباد به بهانه تمام شدن پروژه ها، از کار بیکار شدند که پس از آن اعتراضاتی صورت گرفت.

وی ادامه داد: به دنبال این اعتراضات، شورای تامین شهرستان تشکیل جلسه داد و مصوبه این شورا مبنی بر این که هیچ کدام از 285 کارگر شرکت مس نباید اخراج شوند، هرگز اجرایی نشد.

محمودی در ادامه گفت: با این حال برگزاری آزمون استخدامی در 24 مهرماه و استخدام تنها 150 کارگر از طریق این آزمون که در عمل مصوبه شورای تامین را نقض کرد و همین مسئله نقطه شروع اعتراضات مجدد این کارگران بود.

این وکیل دادگستری با تاکید بر این مساله که با وجود مصوبه شورای تامین آزمون استخدامی نباید برگزار می‌شد، گفت: با برگزاری آزمون، مولفه‌های بومی بودن و سابقه اشتغال بسیار کمرنگ شد و در نتیجه حدود 130 کارگر سابقه دار بیکار شدند.

وکیل کارگران مس خاتون آباد در ادامه گفت: پس از این اخراج گسترده ، کارگران بیکار شده اعتراضات بسیاری را سازماندهی کردند که همه بی‌نتیجه ماند.

وی افزود:بنده به عنوان وکیل کارگران بارها به فرمانداری، اداره کار شهرستان  و دفتر نماینده  مردم شهربابک در مجلس مراجعه کردم و قرار بر این شد که لیستی از کارگران بیکار شده به اداره کار ارائه شود و افراد مندرج در لیست، به ترتیب جذب پروژه های مجتمع خاتون آباد شوند.

وی ادامه داد: متاسفانه با اجرایی نشدن این تصمیم، کارگران درهفته گذشته دوباره شروع به تحصن و اعتراض کردند که ادامه این اعتراضات در روز سه شنبه منجر به بازداشت 28 کارگر شد.

محمودی در ادامه در توصیف شرایط کاری کارگران مس خاتون آباد گفت: سطح آلاینده ها و آلودگی محیطی در خاتون آباد بسیار بالاست و در چنین فضای سختی کارگران با حداقل دستمزد به سختی کار می کنند و با این شرایط اکنون ماههاست که تعداد زیادی از این کارگران  بدون هیچ منبع درآمدی بیکار هستند.

وی ادامه داد: در چنین شرایط سختی، این حق کارگران بومی با سابقه است که در پروژه ها کار کنند و به کارگیری کارگر غیر بومی از راه‌هایی مانند برگزاری آزمون بی‌عدالتی است.

وکیل کارگران مس خاتون آباد در پایان با بیان این مطلب که 60 درصد کارگران خاتون آباد مشکل ریوی دارند  گفت: کارگران  بیکار شده فقط کار می خواهند و این خواسته زیادی نیست، بهتر است به جای بازداشت معترضین به این خواسته ساده رسیدگی شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز