خبرگزاری کار ایران

رئیس کارگروه مزد مجمع عالی نمایندگان کارگران:

دولت و کارفرمایان قدرت خرید کارگران را افزایش دهند

asdasd
کد خبر : ۳۴۴۴۳۵

یک مقام صنفی کارگری عقیده دارد: اکنون با گشایش فضای اقتصادی زمان آن رسیده که با اعمال برنامه های هدفمند پلکانی، شکاف تاریخی هزینه-دستمزد کارگران ترمیم شود.

فرامرز توفیقی، رئیس کارگروه مزد مجمع عالی نمایندگان کارگران در گفتگو با ایلنا با اشاره به شکاف تاریخی هزینه- درآمد خانوارهای کارگری گفت: این تفاوت فاحش میان هزینه های خانوار و دستمزد کارگران حاصل سالها بی توجهی به مطالبات جامعه کارگری است و اکنون زمان آن رسیده که با گشایش فضای اقتصادی، برنامه های راهبردی برای پرکردن این شکاف تاریخی در دستور کار قرار گیرد.

وی ادامه داد: تنها راه حل پر کردن این شکاف تاریخی، محاسبه دقیق سبد معیشت خانوار و در نظر گرفتن  هزینه های واقعی اقلام  این سبد است.  

توفیقی در مورد نحوه محاسبه هر کدام از اقلام در سبد معیشت خانوار گفت: اگر قرار است عددی برای سهم هر کدام از اقلام در نظر بگیریم باید دارای پشتوانه علمی، قابل ردیابی  از مراجع ذی صلاح و قابل استناد باشد.

توفیقی ادامه داد: در واقع ما می‌گوییم که این ارقام باید هم برگرفته از آمار رسمی و هم  شامل اطلاعات غیر رسمی حاصل پژوهشهای کارگروههای مختلف باشد.

مشاور کارگروه مزد مجمع عالی نمایندگان کارگران با بیان اینکه مساله اساسی اینجاست که   هر سه ضلع مثلث سه جانبه گرایی مزد در شورای عالی کار  اذعان دارند که شکافی بزرگی بین دریافتی ها و نرخ واقعی محاسبه شده اقلام در سبد معیشت وجود دارد گفت: بیشتر از 80 درصد از بیمه شدگان تامین اجتماعی حداقل بگیر هستند و بنابراین میزان حداقل دستمزد بسیار اهمیت دارد..

وی ادامه داد:  به همین دلیل  در مذاکرات مزدی  باید این شکاف عظیم، در محاسبه سهم سبد معیشت خانوار در نظر گرفته  شود.

توفیقی افزود: حتی با در نظر گرفتن سایر مزایا و  حقوقی که کارفرما پرداخت می کند نمی‌توان این شکاف را پر کرد. از این رو باید  با اعمال برنامه های پلکانی، قدرت خرید کارگران را که از سال 86 تا 92  به میزان 187  درصد کاهش پیدا کرده جبران کرد.

توفیقی در پایان گفت: کارگران حداقل بگیر در سالهای گذشته در ظالمانه ترین شرایط زندگی کرده اند و اکنون زمان آن رسیده که در شرایط زندگی آنان بهبود حاصل شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز