خبرگزاری کار ایران

معاون اول رئیس جمهور:

کارآفرینان می‌توانند موتور اصلی تحرک اقتصادی کشور باشند

asdasd
کد خبر : ۳۴۶۶۷۷

معاون اول رییس جمهور کارآفرینان را از نخبگان جامعه برشمرد و گفت: کارآفرینان از سایر افراد متمایز هستند و می‌توانند در جامعه، موتور اصلی تحرک اقتصادی کشور باشند.

به گزارش ایلنا،  دکتر اسحاق جهانگیری صبح امروز (شنبه) در جشنواره ملی امتنان از کارآفرینان بر‌تر اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین ویژگیهای کارآفرینان، خطرپذیری و خلاقیت این افراد است و در حقیقت این افراد از شکست هراسی ندارند.

وی افزود: خطرپذیری از ویژگیهای مهم در موفقیت است و افرادی که حاضر به خطرپذیری نیستند و از شکست می‌ترسند، هیچگاه موفق نمی‌شوند.

معاون اول رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با تبریک ۲۲ بهمن و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تصریح کرد: مردم در ۲۲ بهمن سنگ تمام گذاشتند و حضور معناداری از خود نشان دادند.

جهانگیری ادامه داد: انقلاب اسلامی سازوکاری بود که طراحی شده بود تا ملت ایران بتواند به خواسته‌های انباشتهٔ خود دست پیدا کند.

وی با یادآوری اینکه ملت ایران سال‌ها بود که استقلال و آزادی را مطالبه می‌کرد، افزود: حاصل این مطالبهٔ مردمی در جمهوری اسلامی ایران متبلور شد و مردم پس از سال‌ها مبارزه و تلاش، موفق به پیروزی انقلاب اسلامی شدند و توانستند آرمان‌های مهم و تاریخی خود را دنبال کنند.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه ایران فرصت‌ها و ظرفیت‌های فراوانی دارد، تصریح کرد: البته این فرصت‌ها همواره مادی نیست و علاوه بر ذخایر طبیعی و ظرفیت‌های مالی همانند نفت و گاز، ده‌‌ها فرصت دیگر نیز در این کشور وجود دارد که یکی از این فرصت‌ها همین حضور پر معنای مردم در صحنه‌هایی نظیر ۲۲ بهمن است.

جهانگیری خاطرنشان کرد: حضور پرشور مردم در اینگونه گردهمایی‌ها، فرصتی را در اختیار مسئولین کشور قرار می‌دهد و مسئولین نیز باید هنر استفاده از این فرصت را داشته باشند.

وی اضافه کرد: ما باید به صورت جدی هنر استفاده از فرصت‌ها را داشته باشیم و حتی در شرایطی که امکانات محدود می‌شوند باید بتوانیم با استفاده از خلاقیت و مدیریت، از فرصتهای موجود در جهت مناسب بهره برداری کنیم.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که هر روز مطالبات مردم تغییر می‌کند، اظهار داشت: امروز اشتغال یکی از دغدغه‌های جدی جامعه است و تقریباً در طول دو سه دههٔ گذشته این مطالبه جزء اصلیترین مسائل کشور بوده و هر روز میزان کمیت و کیفیت اشتغال مورد نیاز کشور تغییر کرده است.

جهانگیری افزود: جوانان جویای کار امروز با دیروز تفاوت معناداری دارند چرا که امروز بانوان ۶۷ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها را به خود اختصاص داده‌اند و جوانانی که از دولت اشتغال مطالبه می‌کنند، جوانان فارغ التحصیل دانشگاه‌ها هستند و طبیعتاً اشتغالی که برای جوانان فارغ التحصیل باید فراهم شود با سایر افراد متفاوت است.

وی تصریح کرد: به‌‌ همان میزانی که تعداد جوانان کشور، تحصیلات و مهارت‌های افراد جامعه بالا می‌رود، با تقاضاهای جدیدی روبرو می‌شویم و به مطالبات افزوده می‌شود.

معاون اول رییس جمهور با تاکید براینکه امروز نیازمند نو شدن تفکر و ساختار هستیم، گفت: باید با ساختار‌ها و تفکر جدید، به مسائلی همانند نیاز به اشتغال و سایر مطالبات، پاسخگو باشیم.

جهانگیری یکی از مهم‌ترین راهکار‌ها برای حل مشکل فقدان فرصتهای شغلی مناسب را توسعهٔ کارآفرینی دانست و گفت: به جای اینکه جوانان در دستگاه‌های اداری و دولتی به دنبال کار باشند باید فرصتی فراهم شود تا جوانان فارغ التحصیل بتوانند نه تنها خود را بلکه افراد دیگر را نیز به کار مشغول کنند.

وی با بیان اینکه کارآفرینان موتور تحرک جامعه هستند، گفت: دولت از کسب و کارهای کوچک و متوسط و شرکتهای دانش بنیان که توسط کارآفرینان ایجاد می‌شود حمایت خواهد کرد؛ این حمایت الزام آور است زیرا این گروه‌های کارآفرین هستند که می‌توانند به اقتصاد کشور و بویژه اشتغالزایی کمک کنند.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه یکی از جهت گیری‌های مهم اقتصاد مقاومتی، مردمی شدن یا دانش بنیان کردن اقتصاد است، گفت: اقتصاد باید به مردم سپرده شود و مردم حرف آخر را در آن بزنند، نباید دولت و نهادهای دولتی رقیب بخش خصوصی باشند. ما در این دولت اصولی را وضع خواهیم کرد که بخش خصوصی میدان دار باشد البته نه بخش خصوصی که فقط به زد و بند فکر می‌کند و به دنبال رانت می‌گردد.

جهانگیری یکی از اصلیترین پیش نیازهای کارآفرینی را بهبود فضای کسب و کار ارزیابی کرد و گفت: در دولت تدبیر و امید این جهت گیری در دستور کار قرار گرفته است تا با رفع موانع و ایجاد تصویر فضای کسب و کار، بخش خصوصی بهتر فعالیت کند.

وی افزود: در همین دو سال گذشته، رتبهٔ ایران در خصوص فضای کسب و کار از ۱۵۲ به ۱۱۸ ارتقاء یافته و باید به سرعت خود را به جایی برسانیم که فضا پیش برنده و کمک کننده به اقتصاد کشور باشد.

معاون اول رییس جمهور پیش نیاز دوم برای کارآفرینی را رفع تحریم‌ها دانست و اظهار داشت: خوشبختانه تحریم‌ها با مذاکرات هسته‌ای به برجام منجر شد و برجام فرصتهای بسیاری برای کارآفرینی نظیر تسهیل مبادلات، کاهش هزینهٔ ریسک جابه جایی پول و جذب منابع خارجی بوجود آورد.

جهانگیری تصریح کرد: گاهی دولت هم برای جا به جایی پول از کشور به داخل با مانع مواجه می‌شد به طوری که اعداد عجیب و غریبی پول در اینجا به جایی‌ها گم شد که یک روزی در این باره توضیح خواهم داد.

وی با اشاره به مباحث مطرح شده در جلسهٔ روز چهارشنبه ستاد اقتصاد مقاومتی که تنها در بخش نفت به خاطر حجم طرح‌های معطل مانده، بالغ بر ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه نیاز داریم، گفت: پس از برجام امکان تامین مالی از منابع خارجی نظیر فاینانس در طرح‌ها به وجود آمده است. ما به سرمایهٔ زیادی در بخش حمل و نقل، کشاورزی و خدمات نیاز داریم و به همین دلیل است که گفته می‌شود ایران استعداد بسیاری برای به حرکت درآوردن اقتصاد جهان دارد و اگر طرح‌ها خوب تعریف شود منابع به سمت ما خواهند آمد.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: افزایش صادرات نفت از فرصتهایی بود که برجام ایجاد کرد که امروز صادرات نفت ما به ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه رسیده و تا پایان سال به ۱ میلیون و پانصد هزار بشکه خواهد رسید و در اوایل سال آینده به ۲ میلیون بشکه خواهد رسید. ایران باید سهم خود را در بازار جهانی نفت حفظ کند.

جهانگیری با بیان اینکه پس از برجام منابع مالی ناشی از فروش نفت که به دلیل تحریم مسدود مانده بود آزاد شده و در اختیار ایران قرار گرفته است، گفت: دولت با جدیت از نحوهٔ اجرای برجام مواظبت خواهد کرد و با برنامه ریزی تلاش داریم تا ضمن حفظ بازار داخلی کشور، با دنیا نیز تعامل داشته باشیم؛ با این نگاه که چه کالایی وارد کشور شود و چه کالایی وارد نشود.

وی تاکید کرد: منابع خارجی در اولویت‌های اصلی جامعه هزینه خواهد شد و بازپرداخت آن باید از طریق محل سرمایه گذاری انجام شود.

معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: نیروی جوان تحصیلکردهٔ کارآفرین کشور باید بیش از پیش مهیای ورود به فعالیت اقتصادی شود و دولت و نظام بانکی نیز از آن‌ها حمایت خواهد کرد زیرا اشتغالزایی درطرح‌های کوچک و متوسط به ثمر می‌رسد.

وی در خاتمه از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همهٔ کسانی که به توسعهٔ اقتصاد کشور و ایجاد اشتغال می‌اندیشند قدردانی و اظهار امیدواری کرد ایران در سالهای آینده به جایگاه تعیین شده در افق چشم انداز بیست سالهٔ کشور دست یابد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز