خبرگزاری کار ایران

محجوب در دیدار مشاور سازمان جهانی‌کار:

نفع کارگران در ایجاد و فعالیت نهادهای متحد و متنوع صنفی‌است

صبح امروز آقای کاری تاپیولا، مشاور عالی مدیرکل سازمان بین المللی کار (ILO)، با علیرضا محجوب (دبیرکل تشکیلات خانه کارگر) دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ملاقات امروز (۲۸ بهمن ماه) آقای تاپیولا با اعضای خانه کارگر و گفتگو با آن‌ها درباره بهبود شرایط قانونی فعالیت‌ نهاد صنفی کارگری صورت گرفت.

درپی سفر مشاور عالی مدیرکل سازمان بین‌المللی کار به ایران و دیدار با نهادهای صنفی کارگری؛ «علیرضا محجوب» دبیرکل خانه کارگر با اشاره به تحولاتی که در یک دهه گذشته در مناسبات بازار کار ایران صورت گرفته است، گفت: تشکیلات خانه کارگر همواره از سیاست تکثر نهادهای صنفی کارگری برای افزایش قدرت چانه‌زنی جامعه کارگری حمایت و پشتیبانی کرده است.

وی با یادآوری تفاهم‌نامه‌ای که در سال ۸۳ در حضور نماینده سازمان جهانی کار میان شرکای اجتماعی وقت برای اصلاح فصل ششم قانون کار صورت گرفت، گفت: در فاصله این سال‌ها شاهد ایجاد تنوع در نهادهای صنفی کارگری بوده‌ایم و به عنوان نمونه امروز در کنار کانون عالی شوراهای اسلامی کار، مطالبات بخشی از جامعه کارگری ایران توسط کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری و مجمع عالی نمایندگان کارگران دنبال می‌شود.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی افزود: البته این تنوع فعالیت نهادهای صنفی کارگری تا حدودی قابل توجهی تحت تاثیر نگاه‌های مسئولان دولتی با شدت و ضعف همراه بوده است و در این میان اگرچه به فراخور شرایط زمانی یک نهاد صنفی به نسبت سایر تشکل‌ها از عرصه فعالیت بیشتری برخوردار بوده است اما در ‌‌نهایت استقبال قاطبه جامعه کارگری از تشکلی بوده است که به نسبت سایر تشکل‌ها مستقل‌تر و مقتدر‌تر عمل کرده است.

دبیرکل خانه کارگر در توضیح شرایطی که در این سال‌ها با تحولات ایجاد شده در مناسبات روابط کار برای تشکیلات متبوعش ایجاد شده، افزود: آمارهای رسمی و غیر رسمی نشان می‌دهد که باوجود تنوع ایجاد شده روند عضوگیری خانه‌های کارگر سراسر کشور رو به افزایش بوده است.

وی بابیان اینکه خانه کارگر علاقه‌ای به اینکه فعال بلامنازع باشد، ندارید؛ ادامه داد: اگرچه برابر مقررات جاری تشکیلات خانه کارگر در مناسبات جاری هیچ جایگاه تعریف شده‌ای ندارد، اما به واسطه پایگاه مردمی که در میان طبقه کارگر دارد، همچنان در تصمیم‌گیری‌های روابط کار حضور دارد.

محجوب در ادامه گفت: باور قلبی تشکیلات خانه کارگر آن است که باید فضای فعالیت نهادهای صنفی کارگری درجهت شکستن هرگونه انحصار تشکیلاتی تغییر کنند، زیرا معتقدیم هرگونه ایجاد هرگونه انحصار حتی به‌صورت قانونی در درازمدت باعث بروز محدودیت کار تشکیلاتی و ضعف قدرت چانه‌زنی کارگران می‌شود.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس بابیان اینکه طبیعت فطری کارفرمایان و دیگر شرکای اجتماعی کارگران به مذاکره با تشکل‌های ضعیف و کارگری است، افزود: در این شرایط قطعا جامعه کارگری از تکثر نهادهای صنفی دچار زیان خواهد شد.

این فعال صنفی کارگری که عقیده دارد انحصار فعالیت صنفی کارگری باید در جهت ایجاد و اتحاد تشکل‌های متنوع صنفی کارگری باشد، افزود: به‌صورت مسلم باور داریم که در حالت ایده‌آل باید سازمان‌های کارگری ایران براساس الگوی انجمن‌های صنفی و سندیکاهای کارگری تعریف شوند اما درحال حاضر جامعه کارگری بیشتر متقاضی افرایش فعالیت تشکل‌ شوراهای اسلامی کار است.

دبیرکل خانه کارگر با قبول اینکه شوراهای اسلامی به لحاظ ساختاری مقرراتی که دارند دچار یک کارکرد متعارض دوگانه صنفی کارگری و شورای مدیریتی شده‌اند، افزود: با این حال هنوز قاطبه کارگران خواهان تشکیل شورای اسلامی کار، در محل کار خود هستند.

وی ادامه داد: در همین رابطه به تازگی از سوی کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران پیشنهاداتی برای اصلاح مقررات تشکیل و فعالیت این نهاد صنفی کارگری تهیه شده که در‌‌نهایت با همکاری اعضای فراکسیون کارگری مجلس به صورت یک طرح در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است.

محجوب گفت: امیدواریم با تصویب این طرح در مجلس شورای اسلامی برداشت‌های دوگانه صنفی - مدیریتی که از فعالیت شوراهای اسلامی کار می‌شود، پایان یابد و این تغییر قانونی در‌‌نهایت به بهبود شرایط برای ایجاد وحدت میان نهادهای صنفی کارگری متنوع ختم شود.

وی همچنین درمورد نهاد نماینده کارگر که در فصل ششم قانون کار از آن به عنوان یکی از نهادهای صنفی کارگری یاد شده است، گفت: واقعیت این است که این نهاد صنفی می‌تواند کارکرد موثری در ایجاد وحدت میان کارگران شاغل در محیط‌های صنفی کوچک داشته باشد اما چون سیر تحول و تطور قوانین و مقررات فصل ششم قانون کار بیشتر درجهت متمرکز کردن این تشکل در کارگاه‌های بزرگ بوده است؛ امروز آن کارایی مؤثر را ندارند.

دبیرکل خانه کارگر با اشاره به نقش مثبت سازمان جهانی کار در متحول شدن مناسبات کارگری گفت: مجلس همواره توصیه‌های سازمانی جهانی کار را در مصوبات خود مد نظر دارد از این رو خواهان همکاری‌های فنی و کمک‌های فکری سازمان جهانی کار هستیم.

در ادامه این دیدار آقای کاری تاپیولا، مشاور سازمان جهانی کار با تاکید بر اینکه هرچه قوانین کمتری داشته باشیم تشکلات کارگری عملکرد بهتری خواهند داشت؛ اظهار داشت: من از ابتدا اصرار داشتم که همین قوانین می‌‌توانند تشکلات کارگری را محدود کنند. از این رو هر وقت صحبت از تغییر قوانین است؛ تشکلات کارگری می‌توانند خود را بهتر ساماندهی کنند و جلوی دخالت دولت را بگیرند.

 

کد خبر : ۳۴۷۹۴۴