خبرگزاری کار ایران

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد:

افزایش پلکانی حقوق بازنشستگان کشوری

asdasd
کد خبر : ۳۵۰۰۳۷

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بحث افزایش حقوق بازنشستگان کشوری با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی مورد مطالعه قرار گرفت و شیوه افزایش پلکانی برای بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری انتخاب شد.

به گزارش ایلنا، «علی ربیعی» در حاشیه نشست تخصصی رفاه و توانمندسازی که در محل اجلاس سران برگزار شد، گفت: این روش به منظور رفع تبعیض به کار گرفته شده است و به این ترتیب افرادی که دریافتی پایین تری دارند می‌توانند به یک نسبت مناسبی به دریافتی بالا‌تر دست پیدا کنند که این موضوع را از سال آینده از طریق سازمان بازنشستگی عملیاتی و اجرایی خواهیم کرد.

وی درباره شایعه حذف ۱۵ میلیون نفر از یارانه بگیران گفت: هیچ سندی مبنی بر حذف ۱۵ میلیون یارانه بگیر وجود ندارد. این موضوع شایعه است که در روزهای نزدیک به انتخابات برای بهره برداری‌های خاص مطرح می‌شود؛ با وجود کاهش قیمت نفت، پرداخت یارانه نقدی در دولت یازدهم همچنان ادامه دارد.

ربیعی تعداد افرادی که باید تا پایان سال جاری بر اساس مصوبه مجلس از دریافت یارانه نقدی حذف می‌شدند را ۶ میلیون نفر ذکر کرد و گفت: به دلیل اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به بانک اطلاعات کاملی در خصوص وضعیت اقتصادی این افراد دسترسی نداشت و می‌توانست مشکلاتی را ایجاد کند نصف این تعداد را حذف کرد.

وی همچنین از اضافه شدن یک میلیون و ۱۰۰ هزار کودک به تعداد دریافت کنندگان یارانه نقدی کشور در سال جاری خبر داد.

ربیعی درباره مسکن اجتماعی گفت: از دیگر اقدامات دولت یازدهم ایجاد مسکن اجتماعی است که وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی به همراه وزارت مسکن و شهرسازی این مهم را پیگیری می‌کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یکی دیگر از برنامه‌های ششم توسعه را پیگیری «سیاست‌های رفاهی» از طریق نهادهای مدنی در کشور نظیر دهیاری‌ها و یا سازمان‌های غیردولتی ذکر و تصریح کرد: همچنین طرح خوشه بندی مشاغل از مواردی است که در برنامه ششم توسعه پیگیری خواهد شد. در این طرح مشاغل خرد و کوچک به شکل زنجیره در مناطق روستایی کشور با توجه به قابلیت‌های اقتصادی و اجتماعی این مناطق تنظیم می‌شود.

وی ضمن اشاره به توزیع بسته امنیت غذایی از هفته آینده و اینکه در برنامه ششم توسعه این بسته به شکل هدفمند‌تر توزیع می‌شود، گفت: به غیر از زدودن فقر غذایی باید در جهت فقر آموزشی اقدام کنیم، هم اکنون ۹ میلیون نفر در کشور بیسواد مطلق هستند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: مهم‌ترین اولویت ما در برنامه ششم سیاست‌های رفاهی مبتنی بر توانمند سازی خواهد بود که در این نوع سیاست‌های رفاهی گروه‌های هدف مورد توجه قرار می‌گیرند و نه عموم و متناسب با نیاز‌های گروه‌های هدف افراد توانمند سازی خواهند شد.

وی افزود: من معتقدم روح سیاست رفاهی توانمند سازی است و لذا با ورود به زمینه اشتغالزایی‌های خرد و کوچک و طرح‌هایی مثل بیمه سلامت این سیاست‌ها را دنبال می‌کنیم.

ربیعی خاطر نشان کرد: در بیمه فراگیر هر فردی دارای یک دفترچه بازنشستگی است که دارای سطوح متفاوت است. بیمه تکمیلی هم می‌تواند با توجه به تمکن افراد، آنان را تحت پوشش قرار دهد و بر این اساس یکی دیگر از موضوعاتی که در برنامه ششم مورد توجه قرار گرفته است.

وی خاطر نشان کرد: یکی از مسائل مهم در برنامه ششم بحث پایداری صندوق‌های بازنشستگی درسه بخش اصلاحات ساختاری، اصلاحات پارامتریک و تامین مالی و پرداخت بدهی‌های دولت است که در سند برنامه ششم پیش بینی‌های لازم در این خصوص صورت گرفته است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: یکی دیگر از مباحث مطرح شده در برنامه ششم گسترش لایه‌های حمایتی است که بر اساس آن گروه هدف کمیته امداد و بهزیستی در برنامه ششم به صورت هدف دار تری دیده شده‌اند که در این رابطه تقویت دریافتی افراد معلول که هیچ گونه کاری نمی‌توانند مد نظر قرار گرفت و تلاش می‌شود حقوق آن‌ها به حدود حداقل دستمزد نزدیک شود.

وی تاکید کرد: در برنامه ششم توسعه یک اتصالی از گسترش تعاونی‌ها، سیاستهای رفاهی و اتصال آن‌ها به مهارت افزایی پیش بینی شده است که همه این‌ها در کنار هم به سمت توانمند سازی خواهند رفت.

ربیعی گفت: سیاست‌های رفاهی نه صدقه‌ای و نه جبرانی است، بلکه این سیاست‌ها باید مبتنی بر اجرای سیاست‌های حمایتی و توانمندسازی باشد.

به گفته وی، توسعه فقط ساخت آسمانخراش کارخانه‌های بزرگ و دودکش‌های بزرگ نیست. توسعه رنگین‌تر شدن سفره‌های مردم و نشاندن خنده بر چهره کودکان در دور‌ترین مناطق مرزی نیز است.

به گفته وزیر کار، آنچه بر زندگی مردم تاثیر دارد اتخاذ سیاست‌های رفاهی دولت در جهت توانمند سازی مردم است.

ربیعی تصریح کرد: دیدگاهی مبتنی بر اینکه قایقی حرکت می‌کند و عده‌ای در آن غرق شوند، دیگر نظریه‌ای پذیرفته شده در توسعه نیست. حتی این گونه نیست که عده‌ای در قایق بنشینند و عده‌ای دیگر آنان را بکشند، این نظریه هم مورد وثوق نظریه پردازان توسعه نیست.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه همه باید تلاش کنیم سیاست‌های رفاهی را اجرا کنیم، به دو دوره اجرای سیاست‌های رفاهی در کشور اشاره کرد و گفت: دهه ۱۳۵۰ قیمت نفت در کشور افزایش یافت و بار دیگر این افزایش قیمت را در دهه ۱۳۸۰ شاهد بودیم. در دهه ۱۳۸۰ از این افزایش قیمت نفت چیزی حاصل مردم نشد. برنامه‌های رفاهی که بر مبنای افزایش قیمت نفت تنظیم شود، راه به جایی نمی‌برد. در چنین برنامه‌هایی از سیاست‌های رفاهی، عدالت و زدودن فقر و نابرابری خبری نیست.

ربیعی معتقد است، برنامه پنجساله ششم توسعه کشور بر مبنای عقلانیت و سخت کوشی و در زمان پایین بودن قیمت نفت و گاز در بازارهای جهانی تنظیم شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز