خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه پیش کسوتان جامعه کارگری:

کارگران بازنشسته هم از افزایش ناچیز مزد زیان کردند

asdasd
کد خبر : ۳۵۶۰۳۲

رئیس اتحادیه پیش کسوتان جامعه کارگری با انتقاد از رویکرد مجموعه وزارت کار در بحث افزایش دستمزد‌ها گفتظاهرا متولیان تنظیم بازار کار هنوز در دوران پسا برجام به مسئله تاثیر افزایش مزد در رونق تولید باور ندارند.

به گزارش ایلنا حسن صادقی که در نشست دبیران اجرایی خانه کارگر سخنرانی می‌کرد با تاکید بر اینکه افزایش مزد موجب رونق تولید می‌شود، گفت: افزایش مزد بسترساز افزایش اشتغال است که موجب رونق بازار می‌شود.

صادقی با اشاره با افزایش ۱۴ درصدی دستمزد در سال ۹۵ گفت: اینکه بیایم بر سر کارگری که قدرت خریدش هر سال بد‌تر از سال گذشته شده منت بگذاریم و بگوییم مزد را ۱ درصد بیشتر از تورم افزایش داده‌ایم و از آن برای خود کلاه شرعی ببافیم اقدامی ضد کارگری است.

معاون دبیرکل خانه کارگر با اشاره به عقب ماندگی۶۲ و ۷ دهم درصدی حداقل هزینه‌های زندگی به نسبت حداقل مزد، گفت: اینکه کارفرمایان دولتی و خصوصی به اتفاق هم برای انکار این واقعیت اقتصادی تلاش می‌کنند به شیوه غیر علمی متوسل شده و بهای ۳۶۵ کالا متفاوت را براساس تورم نقطه به نقطه محاسبه کنند قلب واقعیت است.

وی تاکید کرد: محسبات منطقی و اصولی نشان داده است که تنها ۳۷ قلم کالای اساسی سبد هزینه زندگی خانواده‌های کارگری را تشکیل می‌دهند و براین اساس مزد تعیین شده از سوی شورای عالی کار تنها برای تامین هزینه‌های ۱۳ روز از اول هر ماه کافی است.

صادقی افزود: البته اگر کارفرمایان دولتی و خصوصی قاعده مذاکرات منطقی را می‌پذیرفتند می‌شد از کروه کارگری شورای عالی کار انتظار داشت که برای سال  ۹۵ چهار چوبی را طراحی کند که براساس آن بصورت تدریجی و با توجه شرایط اقتصادی کشور زمینه جبران شکاف دست کم ۲ میلیون تومانی مزد کارگران فراهم شود.

صادقی که عقیده دارد این فرصت وجود داشت که مزد سالانه کارگران در کنار تورم جاری با همراهی شرکای اجتماعی بصورت تدریجی هر سال ۱۰ درصد افزایش یابد، افزود: قطعا افزایش ۱۴ درصدی دستمزدی که هفته گذشته شاهد آن بودیم جدا از ایجاد نارضایتی در میان کارگران شاغل برای کارگران بازنشسته نیز تولید دردسر خواهد کرد.

وی در توضیح این مسئله افزود: برابر مواد 96 و 111 قانون تامین اجتماعی مدیریت دولتی سازمان تامین اجتماعی باید سالانه حداقل مستمری را به اندازه حداقل مزد مصوب شواری عالی کار افزایش دهد و از انجایی که تا بیش از ۶۰ درصد بازنشستگان تامین اجتماعی دریافتی حداقل بگیر و زیر حداقل بگیر هستند، مصوبه شورای عالی کار نمی تواند برای آنها رضایت بخش باشد.

رئیس اتحادیه پیش کسوتان جامعه کارگری با اشاره به خودداری دولت از انجام تعهدات مالی خود در قبال سازمان تامین اجتماعی گفت: مطابق مقررات مالی هرسال برحجم پرداخت نشده این مطالبات افزوده می‌شود و همین مسئله در کنار افزایش هزینه های سازمان تامین اجتماعی به یکی از دغدغه‌های جامعه کارگران بازنشسته تبدیل شده است.

صادقی در عین حال با انتقاد از سیاست‌های که دولت برای اداره  صندوق های بیمه‌های اجتماعی در پیش گرفته است، افزود: مهمترین نقد این سیاست اصرار دولت به ادغام صندوق درمانی سازمان تامین اجتماعی در سایر موسسات بیمه‌ای است.

صادقی افزود: در صورتی که این رویه تغییر نکند، وضعیت صندوق های بیمه‌های اجتماعی و به ویژه سازمان تامین اجتماعی تا سال ۱۴۰۰ به شدت بحرانی خواهد شد.

رئیس اتحادیه پیش کسوتان جامعه کارگری با تمجید از انتخابات ۷ اسفند که نوید‌دهنده سال‌هایی خوب برای تعامل دولت و مجلس است، گفت: انتظار داریم رسیدن این درک مشترک موانع میان مجلس و دولت را که در سال‌های گذشته موجب شده بود قوانین ضد کارگری و ضد تولید شکل بگیرد، از میان بردارد.

صادقی با اشاره به اینکه برجام پیام امنیت شغلی و توسعه اقتصادی را با خود به همراه آورده است، گفت: ما اقتصاد تولید محور و با انگیزه صادرات می‌خواهیم و برجام قطعا می‌تواند این امکان را برای ما فراهم کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز