خبرگزاری کار ایران

یک فعال کارگری مناطق آزاد:

ساختار پیمانکاری مناطق آزاد در تعارض باحقوق کارگران است

asdasd
کد خبر : ۳۵۶۰۳۷

یک فعال صنفی مناطق آزاد معتقد است: تعدد شرکت های پیمانکاری در مناطق آزاد، حقوق صنفی کارگران را به شیوه های مختلف نقض می کند.

«ناصر آغاجری»، فعال کارگری مناطق آزاد در گفتگو با ایلنا در ارتباط با مشکلات کارگران مناطق آزاد گفت:ساختار بازار کار در مناطق آزاد بر محور سودجویی هرچه بیشتر پیمانکاران استوار است.

وی افزود: کارگران مناطق آزاد علاوه بر این که از فقدان قوانین حمایتی رنج می برند، تحت فشارهای مضاعف شرکت های پیمانکاری نیز قرار دارند.

این فعال کارگری در تشریح این مساله گفت: هر شرکت پیمانکاری مادر، چندین شرکت پیمانکاری زیرشاخه دارد که کارفرمای مادر هیچ مسئولیتی در قبال نقض تعهدات این پیمانکاران برعهده نمی گیرد.

آغاجری ادامه داد:   کارگران برای عقد قرارداد جدید نیازمند ارائه رضایت نامه شرکت قبلی هستند و در صورتی که شرکت قبلی به هردلیلی اعلام نکند از کارگر رضایت دارد، هیچ شرکت جدیدی با کارگر قرارداد نمی بندد و به اصطلاح  کارگردر لیست سیاه قرار می گیرد  و این مساله یکی از مهمترین عواملی است که قدرت اعتراض کارگران پیمانکار مناطق آزاد را  محدود می کند.

این فعال کارگری مناطق آزاد تاخیر در پرداخت مطالبات مزدی کارگران و گروگان گرفتن مطالبات مزدی آنها را یکی دیگر از مشکلات مناطق آزاد برشمرد و گفت: در صورت عدم پرداخت معوقات مزدی، کارگران مناطق آزاد هیچ مرجع شکایت و دادخواهی ندارند.

آغاجری افزود: کارگر  می داند حتا اگر دادگاه ها هم بنفع او رای بدهد باز پیمانکاران می توانند طلب آنها را پرداخت نکنند، زیرا برای  احقاق حقوق کارگران،  احکام دادگاه ها قدرت اجرایی ندارند.

وی ادامه داد:  اگر امروز در رسانه ها از کارگران مناطق آزاد استعلام شود که هرکس حکم دادگاه در دست دارد و به پولش نرسیده خود را به یک نهاد قضایی معرفی کند، شاهد صف های طولانی کارگرانی خواهیم بود که بیش از دوسال است ازاحکام دادگاهشان گذشته ولی به پولشان نرسیده اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز