خبرگزاری کار ایران

بازنشر - کارگران خباز سنندج و مریوان:

افزایش دستمزد خبازان براساس افزایش قیمت نان وجاهت قانونی ندارد

asdasd
کد خبر : ۳۵۷۸۸۶

تشکل های صنفی کارگران خباز کردستان با انتشار بیانیه ای به پایین بودن سطح افزایش دستمزد کارگران به صورت کلی و مکانیسم ناکارآمد افزایش مزد کارگران خباز به صورت خاص اعتراض کردند.

به گزارش ایلنا، انجمن های صنفی کارگران خباز سنندج و مریوان در استان کردستان با انتشار بیانیه ای به پایین بودن حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار و همچنین روند افزایش دستمزد کارگران خباز براساس افزایش قیمت نان اعتراض کردند.

در بخش هایی از این بیانیه آمده است: روزهای پایانی سال 1394  را در حالی سپری کردیم که شورای عالی کار، دستمزد کارگران را برای سال 1395 با 14 درصد افزایش؛ 812000 تومان اعلام کرد. این مبلغ در حالی ابلاغ می گردد که وضعیت معیشتی کارگران و مزدبگیران با افزایش قیمت کالاهای ضروری خانوارهای کارگری و بالا بودن سرسام آور هزینه حامل های انرژی و همچنین مسکن، بهداشت و درمان، آموزش و... در سراشیبی سقوط قرار دارد. این وضعیت با رواج قراردادهای موقت و سفید امضاء، اخراج سازی های گسترده و بیکاری در جامعه دست به دست هم داده تا شرایط بغایت سختی را برای کارگران و مزدبگیران به ارمغان آورد.

در ادامه این بیانیه آمده است: شورای عالی کار و در راس آنها دولت به عنوان بزرگترین کارفرما در حالی چنین دستمزدی را به تصویب رساندند که طی سنوات گذشته دولتها با کمک نهاد قانون گذار و در نبود نهادهای صنفی مستقل کارگری، با پیش گرفتن سیاسیتهای تعدیل اقتصادی که با هدف خارج کردن هر چه بیشتر کارگران از شمول قانون کار و حفظ منافع صاحبان سرمایه ارائه شده، حرکت کرده اند.

 در چنین وضعیتی کارگرانی که نان سفره میلیونها ایرانی را تامین می کنند، خود، نان در سفره ندارند و یکی از بی حقوق ترین بخش های بدنه کارگری هستند که با عدم افزایش چندین ساله دستمزدها، کماکان دست و پنجه نرم می کنند. آری، کارگران خبازی های ایران علی رغم پیگیریهای فراوان هیچ گونه تغییری در معیشت و دستمزدشان طی سالیان اخیر صورت نپذیرفته است و عدم امنیت شغلی، عدم اجرای آیین نامه مشاغل سخت و زیان آور ، مشکلات بیمه ای، نحوه افزایش دستمزدها و.... سختی زندگی را برای کارگران خباز دوچندان کرده است.

در پایان این تشکل های صنفی اعلام کرده اند که  خواستار افزایش دستمزدهای خود برابر با نرخ واقعی تورم موجود در کشور از اول فروردین هر سال می باشند و اعلام می دارند که افزایش دستمزد کارگران خباز همزمان با افزایش قیمت نان هیچ وجه قانونی ندارد و چنین افزایشی  هیچ تغییری در سطح معیشتی کارگران خباز و قدرت خریدشان نخواهد داشت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز