خبرگزاری کار ایران

با موافقت نمایندگان؛

شرایط بیمه‌ای کارکنان تحت پوشش صندوق‌های بازنشستگی مشخص شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی موادی از احکام برنامه‌های توسعه کشور را که مشتمل بر تعیین شرایط بیمه‌ای کارکنان تحت پوشش صندوق‌های بازنشستگی بود را تصویب کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه ۱۵ فروردین) مجلس در جریان بررسی لایحه تنظیم برخی از احکام دایمی برنامه‌های توسعه‌ کشور، با ماده 6 این لایحه موافقت کردند.

 براساس ماده 6 لایحه مذکور؛ به‌منظور برقراری بیمه تکمیلی بازنشستگی، صندوق‌های بیمه اجتماعی مجازند نسبت به افتتاح حسابهای انفرادی شخصی جهت بیمه‎شدگان با مشارکت فرد بیمه‌شده اقدام کنند.

در بررسی ماده 7 لایحه تنظیم برخی از احکام برنامه‌های دایمی توسعه‌ کشور نیز اصلاحاتی به این شرح انجام شد:

الف- کارکنان تحت پوشش صندوق‌های بازنشستگی می‌توانند در صورت انتقال به سایر دستگاهها یا بازخریدی، اخراج، استعفا و استفاده از مرخصی بدون حقوق، بدون محدودیت زمان کماکان مشمول صندوق بازنشستگی خود باشند. در این صورت حق بیمه سهم بیمه‌شده و کارفرما به‌استثنای افراد منتقل‌شده به‌عهده بیمه‌ شده است.

ب- دولت موظف است هرساله اعتبار لازم موضوع تبصره (2) ماده (28) قانون تأمین اجتماعی مصوب 3/4/1354 را در ردیف جداگانه‌ای در قانون بودجه سالانه پیش‌بینی کند.

پ- از زمان لازم‌الاجراء شدن این قانون در صورتی‌که دریافتی ایثارگران و فرزندان شهدا مشمول صندوق تأمین اجتماعی و بازنشستگی دیگری گردد، در صورت پرداخت کسور سهم بیمه‌شده مربوط به حق بیمه صندوق تأمین اجتماعی توسط این افراد و با تحقق شرایط بازنشستگی آنها در هر صندوق، بازنشستگی در هر صندوق به‌طور مستقل انجام می‌گردد و از مستمری بازنشستگی هر دو صندوق بهره‌مند می‌شوند.

ت- ایثارگران و فرزندان شهدا برای یک‌بار از پرداخت مابه‌التفاوت برای پانزده سال سنوات بیمه‌ای ناشی از انتقال سوابق بیمه‌ای از یک صندوق بیمه و بازنشستگی به صندوق دیگر بیمه و بازنشستگی که ناشی از تغییر دستگاه استخدامی است، معافند. این مبلغ به‌عنوان مطالبه صندوق منتقلٌ‌الیه از دولت منظور و توسط دولت پرداخت و تسویه می‌شوند.

 

کد خبر : ۳۵۸۲۸۳