خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی:

بیش از ۴۱ میلیون نفر از خدمات درمانی تامین اجتماعی استفاده می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۳۶۳۵۰۴

نشست خبری مشترک روسای سازمان‌های بیمه‌گر و رفاه اجتماعی صبح امروز (چهارشنبه اول اردیبهشت ماه) همزمان بااولین روز از هفته سلامت در سالن اجتماعات بیمارستان میلاد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در این نشست سیدتقی نوربخش مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، فرید معاون رئیس سازمان بهزیستی کشور، محمدجواد کبیر مدیرعامل سازمان بیمه سلامت و محمدرضا رستمی مدیرعامل صندوق بیمه روستائیان و عشایر حضور داشتند.

نوربخش مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی به عنوان سخنران اول این نشست خبری بود که ضمن تبریک هفته سلامت، روز کارگر و روز مرد گفت: اکنون در این هفته توجه مردم و رسانه‌ها بر روی برنامه‌ها و کارکرد بخش‌های مختلف سلامت است و وظیفه ما به عنوان سازمان تامین اجتماعی که بخشی از ماموریت‌هایش در رابطه با تامین سلامت بیمه‌شدگان است هم برنامه‌هایش را عنوان کند و هم پاسخگو باشد.

نوربخش افزود: سازمان تامین اجتماعی در حال حاضر ۴۱ میلیون و ۲۰۰هزار نفر از مردم کشور را تحت پوشش بیمه‌ای خود دارد که از این تعداد ۱۳ میلیون و ۸۰۰هزار نفر بیمه شده اصلی هستند و ۹ میلیون نفر بیمه‌شدگان اجباری که تابع قانون کارند، هستند و صرفاً یک میلیون نفر از این تعداد بیمه اختیاری دارند که جزو مشاغل آزاد هستند و حق بیمه را خودشان می‌پردازند و حدود ۳ میلیون و ۸۰۰هزار نفر بیمه‌شدگان توافقی هستند که حق بیمه آن‌ها را دولت باید بپردازد. مانند رانندگان و قالیبافان.

وی افزود: ساختار جمعیت تحت پوشش سازمان بیمه‌ای گاهی به گونه‌ای است که برای عده‌ای این سوال مطرح می‌شود که مجموع جامعه بیمه شده از افراد کشور بیشتر است که این سوال پاسخ روشنی دارد زیرا ممکن است فردی کارگر باشد و همسرش کارمند، فرد کارگر با پرداخت یک حق بیمه می‌تواند اعضای خانواده خود را بیمه کند و همسر نیز می‌تواند به عنوان یکی از والدین فرزندان و افراد تحت تکفل خود را بیمه کند.

نوربخش ادامه داد: یا فردی که کارگر است و می‌تواند پدر و مادر خود را که در روستا زندگی می‌کنند و تحت پوش روستایی است تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی در آورد به همین دلیل است که تعداد افراد بیمه شده از جمعیت کشور بیشتر است که این امر نباید برای سازمان‌های بیمه‌گر یک نقص تلقی شود.

رئیس سازمان تامین اجتماعی افزود: در این مورد قانون تامین اجتماعی مصوب سال ۱۳۵۴ این اجازه را داده و قانونی نیز در رابطه بیمه همگانی نیز در سال ۷۴ به تصویب شد.

وی بابیان اینکه طبق قانون برنامه ششم برخورداری از بیمه‌ اجتماعی درمانی برای همه شهروندان یک حق تلقی می‌شود، تاکید کرد: یکی از اقدامات موثری که در دولت دهم انجام شده، اجرای این بخش از قانون است که براساس آن باید هر فرد ایرانی یک دفترچه بیمه‌ای داشته باشد.

نوربخش بابیان اینکه طبق پیش بینی‌هایی که در بودجه سال  ۹۵ صورت گرفته است ابهامات مربوط به صدور دفترچه بیمه درمانی برای همه شهروندان به زودی برطرف خواهد شد، تصریح کرد: سازمان تامین اجتماعی حدود نیمی از جمعیت کشور را تحت پوشش خود دارد و نیم دیگر برای استفاده از خدمات درمانی بیمه‌های اجتماعی تحت پوشش بیمه سلامت هستند.

وی افزود: در سازمان تامین اجتماعی دو گونه خدمات درمانی تامین می‌شود؛ نوع اول توسط مراکز ملکی خود سازمان تامین اجتماعی است که در حال حاضر شامل نزدیک به ۴۰۰ مرکز درمانی در سراسر کشور می‌شود که به صورت رایگان به بیمه‌شدگان خدمات ارائه می‌کند.

وی افزود: در عین حال سازمان تامین اجتماعی با ۶۰۰ بیمارستان طرف قرارداد در بخش بستری دارد. بیش از ۳۵هزار مرکز در بخش سرپایی برای خرید خدمت طرف قرارداد است که ارزش این قرار داد معادل  ۲۷درصد خدمات درمانی مورد نیاز بیمه‌شدگان در بخش بستری و سرپایی است.

نوربخش گفت: ارائه خدمات سازمان تامین اجتماعی کاملاً رایگان است و همچنین در بخش سرپایی ۴۰۰ مرکز یک‌سوم خدمات را تولید می‌کنند و بیش از ۳۵ هزار مرکز دوسوم این خدمات را تولید می‌کنند که این نشان از ارائه بالای حجم خدمات مراکز ملکی درمانی سازمان تامین اجتماعی است.

وی ادامه داد: از حدود ۳۳۰ میلیون مراجعه‌کننده سرپایی ۱۳۰ میلیون نفر در مراکز ملکی خود سازمان تحت درمان قرار می‌گیرند و از تعداد بستری‌ها ۳ میلیون و ۷۰۰ تا ۳ میلیون و ۸۰۰هزار درمان بستری حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار درمان در خود مراکز تولید می‌شود که این حجم خدماتی به صورت صددرصد توسط مراکز درمانی سازمان تولید می‌شود.

رئیس سازمان تامین اجتماعی بابیان اینکه رئیس جمهور مهم‌ترین طرح دولت را طرح تامین سلامت مردم می‌دانند، افزود: به استناد گزارش وزارت بهداشت که در سال ۹۱ در صحن علنی مجلس قرائت شد مردم بیش از ۵۰درصد هزینه‌های درمان را از جیب خود می‌پردازند که اگر به این هزینه‌ حق بیمه‌ای را که باز هم مردم از جیبشان می‌پردازند  اضافه کنیم این رقم به بیش از ۶۰ درصد می‌رسد.

نوربخش با خانمان‌سوز خواندن هزینه‌های بالای درمانی ، افزود: چنین هزینه هایی باعث می‌شود تا براثر بیمارشدن یکی از افراد خانواده کل خانواده ازطبقه میانی به دهک‌های پایین زیر خط فقر سقوط کند.

وی گفت: در برنامه‌های چهارم و پنجم پیش بینی شده بود که باید این هزینه‌ها به کمتر از یک درصد می‌رسید اما در عمل اینطور نبود و از سوی دیگر مطالبات سازمان‌های طرف صندوق‌های بیمه‌‌های درمانی از جمله سازمان تامین اجتماعی با تاخیرهای طولانی مدت پرداخت می‌شد و در نتیجه میزان دسترسی مردم به خدمات درمانی در دولت گذشته کاملاً نامتوازن بود.

نوربخش افزود: بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم موضوع بازپرداخت مطالبات معوقه داروخانه‌ها، مراکز درمانی و شرکت‌های داروسازی طرف قرارداد سازمان تامین اجتماعی از بهمن سال ۹۲ به عنوان مهم‌ترین برنامه حوزه رفاه اجتماعی مصوب شد.

وی ادامه داد: جدا از بازپرداخت معوقات بستان‌کاران صندوق های بیمه‌های درمانی در این دولت اتفاقات خوب دیگری هم افتاد که اولین اتفاق مهمی که افتاد کاهش پرداختی‌های از جیب مردم است، یعنی در گذشته که در بیمارستان‌های دانشگاهی و دولتی بیش از ۵۰ درصد از جیب مردم هزینه پرداخت می‌شد اکنون این هزینه به شش درصد در شهر‌ها و ۳ درصد در روستا‌ها کاهش داشته است. 

نوربخش همچنین در خصوص هزینه‌های درمانی بیماران خاص نیر گفت: این هزینه در دولت قبل ۷درصد بود که قرار بود به یک درصد برسد که در این دولت سه اقدام در این رابطه انجام شد. اول اینکه فرانشیز بیماران خاص تقریباً نزدیک به صفر درصد شد. به عنوان نمونه برای بیماران تالاسمی و هموفیلی در حال حاضر هیچگونه فاکتوری برای سقوط به زیر خط فقرشان وجود ندارد.

رئیس سازمان تامین اجتماعی در اقدام بعدی در این رابطه گفت: زیر پوشش بردن دارو‌ها و پرداخت مابه‌التفاوت‌ها که قبلاً پرداخت نمی‌شد طبیعتاً باعث می‌شود هزینه‌های پرداخت ازجیب بیماران خاص به نحوی متعادل شود که در طرح تحول صورت گرفت. در اتفاق بعدی در این زمینه افزایش میزان دسترسی بیمه‌شدگان به مراکز درمانی را شاهد بودیم که هم به طور عمده با توسعه در وزارت بهداشت و درمان و هم مسائل هتلینگ و ایجاد مراکز درمانی جدید که برخی از آن‌ها در سازمان تامین اجتماعی صورت گرفت.

نوربخش گفت: در روز گذشته که در افتتاح بیمارستانی همراه ریاست جمهوری و وزیر بهداشت و درمان بودیم گزارش شد که در یک ماه اخیر چند بیمارستان افتتاح شده است، از جمله بیمارستان پیامبراعظم، بیمارستان ۳۰۰ تختخوابی در کرمان، بیمارستانی در زابل و بیمارستانی در بیرجند، در سازمان تامین اجتماعی نیز افزایش مراکز به همین نحو در طی طرح سلامت پنج مرکز درمانی در حیطه استان خراسان رضوی، سمنان و لرستان افتتاح شده است.

وی ادامه داد: بیمارستان آیت‌الله کاشانی نیز در این طرح بازسازی شد که اکثر این بیمارستان‌ها در مناطق مرزی و محروم قرار دارد. امسال نیز در شهرهای مرزی شاهد افتتاح مراکز درمانی در شهرهای ایلام و اهواز هستیم.

رئیس سازمان تامین اجتماعی گفت: اگر به آمار احداث و افتتاح مراکز درمانی سازمان تامین اجتماعی نیز در جهت دسترسی و توزیع عادلانه نگاهی بیندازیم خواهیم دید که این مراکز افزایش چشم گیری داشتند و دسترسی به آن‌ها بسیار سهولت یافته.

نوربخش ادامه داد: اعداد و ارقام در حوزه تامین اجتماعی در سال ۹۰ نشان از این دارد که مصارف خرید خدمت ۲هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده که در سال ۹۲ که سال آغازین این طرح بوده حدود ۴هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان شده که در سال ۹۴ به ۱۰هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است. یعنی حدود ۲ برابر با اینکه حدود بیش از دو سال از شروع این طرح می‌گذرد.

رئیس سازمان تامین اجتماعی افزود: بخش عمده در ارتقاء کمیت و کیفیت خدمات درمانی است. ۵۰درصدی که بیماران می‌پرداختند در درون بیمارستان هزینه می‌شود و صورتحساب این هزینه‌ها برای بیمه سلامت ارسال می‌شود و کاهش هزینه‌های پرداختی مردم از جیبشان در این دو سال نشانگر تصدیق این مطالب است.

وی اظهار داشت: ‌با تمام سختی‌ها و مشکلاتی که در سال ۹۴ داشتیم که اقتصاددانان نیز به ‌آن اذعان داشتند و با کاهش قیمت نفت ازمیانگین ۱۱۵ دلار به ۳۵ دلار دولت دهم در این زمان که در این نشست حضور دارم بدهی‌های خود را به مراکزدرمانی و داروخانه به روز کرده ایم.

نوربخش در پایان با اشاره به اینکه در آغاز هفته سلامت هستیم،گفت:راهبرد اصلی دولت در حوزه رفاه اجتماعی این است که تامین سلامت مردم را به حق می‌داند و ما به عنوان سازمان بیمه‌گر و سازمان‌هایی که منابع را تامین می‌کنند متعهدیم تمام تلاش خود را به کار گیریم تا مصارف را هرچه بیشتر کنترل کنیم و این منابع محدود را به بهترین نحو هزینه کنیم و در طرح تحول سلامت پایداری کنیم، هرچند این طرح نیازمند اصلاحاتی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز